Får man jobba på två bussföretag samtidigt?

Startat av novak, 22 maj 2011, 00:58:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

novak

Jag undrar om jag kör SL buss lite extra får man då också köra tex turistbuss på ett annat företag lite extra också?

Jacob

Det tror jag absolut att du får, med tanke på att Ersa kör för Nobina, Swebus och Fridströms :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

MrRep

Enligt bba får man inte arbeta i konkurrerande versamhet samt skall man alltid söka tillstånd hos sin arbetsgivare vid yrkesutövning på annat företag än det man är anställd på. Men jag förmodar att det endast gäller vid visstid/tillsvidareanställning.

MartinMartin

Det här gäller på Keolis:

• Är du heltidsanställd inom Keolis Sverige är det inte tillåtet att själv
eller genom annan arbeta eller bedriva ekonomisk verksamhet för
konkurrerande företag.

• Anställda, oavsett anställningsform, får inte åta sig uppdrag eller bi-sysslor
som kan inverka negativt på anställningen för Keolis Sverige.
Du ska alltid samråda med din arbetsledning i frågor som rör arbete
utanför Keolis Sverige.

• Som bisyssla räknas inte förtroendeuppdrag inom fackliga, politiska
eller ideella organisationer.

novak

Halloj

Som jag förstår så får man det bara man inte jobbar heltid, och konkurrerande bussföretag? Har svårt att se att Traveller och Keolis tex är konkurrerande?

Ersa

När det gäller heltidsanställning krävs det en skriftlig tillåtelse från arbetsgivaren för att arbeta på ännu ett ställe. Även om det inte gäller körning, utan t.ex att stå i en glasskiosk eller dela ut reklam. Detta för att det andra arbetet inte ska kunna påverka att man är fullt utvilad när man kör buss på sitt primära heltidsarbete. Så här blir svaret oftast nej. Ett heltidsarbete ska räcka.

Att söka tillstånd för att arbeta för andra brukar även gälla för deltidsanställda. Här kan företagen ha olika policy, men det brukar oftast gå rätt bra, om det inte rör sig om "konkurrerande verksamhet". Ibland går det dock. En kollega i Umeå varierade förr Kustbussarna (Veolia) med Umeås stadstrafik (Nobina) vill jag minnas. Här gäller det dock att definiera "konkurrerande verksamhet".

Timtidare (eller avropsanställda som det heter inom Nobina) som bara arbetar "vid behov av extra arbetskraft" kan ingen timtidsarbetsgivare hindra en anställd att själv jaga ihop timmar på olika ställen för att få ihop 35-40 timmar/vecka. Men här gäller att man kan redovisa alla körda timmar, inkl alla arbetsdagarnas tider för alla arbetsgivare. Dessutom gäller det såklart att själv hålla reda på att man inte överskrider kör- och vilotiderna på något vis. Ramtider och dygnsvila mm.

Buzz

Citat från: novak skrivet 22 maj 2011, 02:04:53 AM
Halloj

Som jag förstår så får man det bara man inte jobbar heltid, och konkurrerande bussföretag? Har svårt att se att Traveller och Keolis tex är konkurrerande?

Hör med din huvudarbetsgivare. Du får ett ja eller ett nej. Är du missnöjd med svaret hör med facket, förutsatt att du är medlem då.
Är du timanställd (som jag tror att du är) kan företaget tycka att du gott kan jobba på det andra stället. Då finns ingen uppsägningstid. Dom slutar bara helt enkelt att ringa dej.
Men nej, tror inte det skulle vara ett hinder. Men kör med öppna kort! Om du smygkör turistbuss och dom får reda på det kan som bli lite sura och det är så j***a lätt idag att göra sej av med folk, som sagt: Dom slutar bara ringa.

Citat från: MrRep skrivet 22 maj 2011, 01:36:27 AM
Enligt bba får man inte arbeta i konkurrerande versamhet samt skall man alltid söka tillstånd hos sin arbetsgivare vid yrkesutövning på annat företag än det man är anställd på. Men jag förmodar att det endast gäller vid visstid/tillsvidareanställning.