En resa till Rjukan 1977

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 maj 2011, 22:37:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det började med att jag såg en film på TV "Kampen om tungvannet". Den är också filmad i USA med Kirk Douglas i huvudrollen och heter då "Hjältarna från Telemark". Den handlade om norska frihetskämpar och deras kamp för att hindra Hitler från att tillverka en atombomb. För detta behövde han nämligen tungt vatten och sådant fick man som en biprodukt vid salpetertillverkningen i Vemork utanför Rjukan i Telemark. På något sätt fick jag en obetvinglig lust att se Rjukan med egna ögon och det var lämpligt att göra detta i samband med att Svenska Järnvägsklubben ordnade en tågresa i Norge. Jag åkte alltså några dagar innan resan började för att också besöka Rjukan.

Det gick att ta sig dit via landsväg men man kunde också välja tågfärjan Storegut till Mæl. Det gjorde jag.


Färjan tog då bara godsvagnar så resenärer kunde åka tåg till Tinnoset men fick där gå över landgången till färjan. Efter ett par timmars rätt tråkig sjöresa kom jag till Mæl och där fick den här lilla bussen ta vid för den återstående milen till Rjukan. Mercedes-Benz med Arna-kaross.


I Rjukan finns Tinn Billag och så här såg några av deras bussar från tiden ut. Jag kan identifiera karosser från Repstad och VBK men det fanns nog fler tillverkare. Kanske rentav någon kan identifiera dem i tur och ordning från vänster? Eller höger om det är lättare.


På återresan valde jag buss till Kongsberg och det blev denna med halvturistinredning. Jag har antecknat att det var en VBK men är det inte i själva verket en Knudsen? 





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2011, 22:37:04 PM
Det började med att jag såg en film på TV "Kampen om tungvannet". Den är också filmad i USA med Kirk Douglas i huvudrollen och heter då "Hjältarna från Telemark". Den handlade om norska frihetskämpar och deras kamp för att hindra Hitler från att tillverka en atombomb. För detta behövde han nämligen tungt vatten och sådant fick man som en biprodukt vid salpetertillverkningen i Vemork utanför Rjukan i Telemark.

Det lär finnas ännu en film om detta, inspelad bara några få år efter kriget och då med insatsens äkta deltagare som skådespelare. De spelade alltså sig själva. Någon som känner till något om denna film? Jag skulle vilja se den, då den förhoppningsvis innehåller norsktalande norskar och tysktalande tyskar istället för "alla talar engelska-versionen" med Kirk Douglas.

Björn Forslund

Även jag har varit i Rjukan, efter en hissnande färd ner från högre nivåer. Vi var fyra husbussar i konvoj. Staden ligger i en dal, vissa tider på året når solen aldrig ner.
Tyskarnas fabrik för tungt vatten låg framför kraftverket, men är nu helt borta. En plan yta antyder var den låg.
Det hela har en baksida som inte framgår av filmen. Motståndsmännen gömde den tidsinställda bomben ombord på färjan Hydro, som var en civil färja som även transporterade vanliga passagerare, förutom järnvägsvagnar.  Ett antal civila norrmän omkom vid attentatet, även kvinnor och barn, vilket gjorde att attentatsmännen inte blev poppis bland befolkningen och fick ligga mycket lågt efteråt. Ombord på färjan fanns endast någon enstaka tysk vakt.
Hydros systerfartyg Ammonia finns bevarad och låg vid färjeläget.
En ny väg hade byggts längs sjön och färjorna var överflödiga.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 23:01:32 PM
Det lär finnas ännu en film om detta, inspelad bara några få år efter kriget och då med insatsens äkta deltagare som skådespelare. De spelade alltså sig själva. Någon som känner till något om denna film? Jag skulle vilja se den, då den förhoppningsvis innehåller norsktalande norskar och tysktalande tyskar istället för "alla talar engelska-versionen" med Kirk Douglas.

Det är filmen "Kampen om tungvattnet" du menar. Den spelades in 1948. Det var ju inte bara sänkningen av färjan, tidigare hade man sprängt delar av fabriken i en aktion, och även gjort en stor flygattack med bombplan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 maj 2011, 23:43:35 PM
Det är filmen "Kampen om tungvattnet" du menar. Den spelades in 1948. Det var ju inte bara sänkningen av färjan, tidigare hade man sprängt delar av fabriken i en aktion, och även gjort en stor flygattack med bombplan.

Ja, det var just den filmen som jag såg och blev inspirerad av och det skrev jag ju också. Det var en mycket enkel film och taffligt filmad samt taffligt skådespeleri av ovan angiven orsak. Men ändå vida överlägsen den amerikanska versionen, som blev en verklig besvikelse när jag så småningom såg den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 maj 2011, 23:21:36 PM

Det hela har en baksida som inte framgår av filmen. Motståndsmännen gömde den tidsinställda bomben ombord på färjan Hydro, som var en civil färja som även transporterade vanliga passagerare, förutom järnvägsvagnar.  Ett antal civila norrmän omkom vid attentatet, även kvinnor och barn, vilket gjorde att attentatsmännen inte blev poppis bland befolkningen och fick ligga mycket lågt efteråt. Ombord på färjan fanns endast någon enstaka tysk vakt.


Jodå, det framgår av filmen och också vilken vånda det var för attentatsmännen att göra detta. Bland annat minns jag en scen där de var ombord på färjan innan och pratade med en man i besättningen och fick veta att han just skulle gå av sitt pass och således undgå attentatet. Han fick därför en stor kram och fattade förstås ingenting.

Nu har det väl i efterhand visat sig att attentatet var onödigt. Hitler hade redan övergett tankarna på att använda tungvatten i konstruktionen av en atombomb. Men det visste man ju inte då och att sänka färjan var enda sättet att hindra honom från att komma över detta. Att producera nytt tungvatten av tillräcklig mängd skulle ta lång tid och om inte annat skulle man vinna tid. Vad som hänt om Hitler kommit över en atombomb kanske man inte behöver spekulera mer om.

På nya vägen till Rjukan finns ett minnesmärke precis där Hydro sänktes. Det är i den djupaste delen av Tinnsøen. En modell på Hydro kan man se på industrimuseet vid Vemork en liten bit utanför stan. 

Det går att komma till Rjukan från tre håll. Om man kommer från Gaustatoppen är det mycket riktigt rejäla backar. Toppen ligger cirka 700 meter över Rjukan (och 1 883 meter över havet). Från de två andra hållen är det inte så farligt, i varje fall inte för norska förhållanden. Under ungefär halva året når solen aldrig ner till byn på grund av bergstopparna runt om. Solens återkomst firas genom en solfest, som i år firades den 9 april.

Rjukan är värt ett besök.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Inge Løvoll

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2011, 22:37:04 PM
På återresan valde jag buss till Kongsberg och det blev denna med halvturistinredning. Jag har antecknat att det var en VBK men är det inte i själva verket en Knudsen? 


Hei! Dette er ikke hverken VBK eller Knudsen, men Vest-Karosseri type 2.
Mvh Inge Løvoll

Staffan Sävenfjord

Citat från: Inge Løvoll skrivet 22 maj 2011, 17:28:18 PM
Hei! Dette er ikke hverken VBK eller Knudsen, men Vest-Karosseri type 2.

Ja, när du säger det så.  :) Mitt bildminne är tyvärr bedrövligt dåligt men att det var så dåligt att jag inte ens skulle känna igen Vests tidigare logga trodde jag inte. Knudsens liknar denna men det står TK i själva bågen.

Kan du identifiera karosserna på bilden med många bussar också?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Inge Løvoll

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 maj 2011, 18:05:17 PM
Ja, när du säger det så.  :) Mitt bildminne är tyvärr bedrövligt dåligt men att det var så dåligt att jag inte ens skulle känna igen Vests tidigare logga trodde jag inte. Knudsens liknar denna men det står TK i själva bågen.

Kan du identifiera karosserna på bilden med många bussar också?
Ja, 4 av dem. Fra venstre mot høyre: 1. Ukjent karosseri, 2. Repstad, 3. Vest type 2, 4. ARNA, 5. Repstad og 6. Ukjent karosseri m/original Mercedes-Benz front.
Mvh Inge Løvoll

Ola Almquist

Kan inte nr 6 vara tillverkad av Chr. Bjørge karosserifabrikk (möjligen även nr 1)?
http://www.rhf.no/lokalavdelinger/telemark/fotoalbumet/2005/12/21/

M.v.h.
Ola

Kai Sillanpää

Trevliga bilder!  :)
Jag har alltid gillat Rjukan även om besökt det bara två gånger: senast sommaren 1991 när den "icke-museala" Rjukanbanen sjöng på sin sista vers.

Försöker gissa på bussarna i raden med hjälp av en busslista som jag fick genom en diggarkollega.
Buss nr 1 från vänster är troligen H-12105, Scania-Vabis B5558 #500504 årgång 1962. I min lista står det "okänd karosseri" men tycker att den mycket gärna kunde vara Bjørge. Kan någon bekräfta/korrigera?
Nr 2 torde vara PA11535, Scania BF8059 #503237 / Repstad #1895 år 1973
Nr 3 är väl PA10990, Scania B11063 #526305 / Vest #195 år 1972
Nr 4 skulle passligen vara PA11930, Volvo B58-55 #5500 / Arna #1300 år 1974
Nr 5 liknar visst Repstad men jag påstår ändå att karossen är Bjørge!  :) Jämför denna veteranbuss: http://www.flickr.com/photos/36081480@N08/4256394326/lightbox/ .
Tinn Billag har fått en Scania B80/Bjørge både 1970 och -71. Bussen på bilden syns ha regskylt av den nyare typen så jag gissar att den är PA10603, B8063 #502736 år 1971.
Nr 6 har väl Bjørge-kaross men vågar inte gissa vilken (av flera möjliga) den skulle vara.

Mvh Kaizu

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kai Sillanpää skrivet 06 juni 2011, 18:33:15 PM
Trevliga bilder!  :)
Jag har alltid gillat Rjukan även om besökt det bara två gånger: senast sommaren 1991 när den "icke-museala" Rjukanbanen sjöng på sin sista vers.


Där har vi samma uppfattning. Jag har också varit där två gånger, men båda besöken bevarar jag med ljust minne. Rjukanbanen fick också sin del av min uppmärksamhet. Jag hörde hört att det var fotoförbud där så jag frågade först för säkerhets skull de som jobbade på bangården om det var OK att fotografera.
- Ja, dere er ventet och har tillstand.
Så det var inga problem. Några dagar senare råkade jag springa på en känd tågfotograf och bokförläggare från Malmö. Han hade haft lite problem när han skulle fotografera vid Rjukanbanen trots att han sökt och fått tillstånd.
- Dere har ju redan varit her.
Nåväl, det redde upp sig för honom också.

Stort tack för hjälpen med att identifiera bussarna.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)