SL H2 6469

Startat av Hasse L, 21 maj 2011, 19:44:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

HPA 565, Volvo B10M-60 / Säffle (1984), ursprungligen försedd med svänghjul för lagring av energi och kallad H2S, snart ombyggd till vanlig dieseldrift.
Björknäslinje 447 gick vid denna tid Orminge - Stadshagen på morgonen och tvärtom på eftermiddagen. Ibland uppstod behov av en extra arbetsinsats och fotografen brukade då få låna buss i Hornsbergshallen för en eftermiddagstur till Orminge.

Bussmicke

Trevligt, den udda linjen minns man lite av. Det fanns en 447X också, hur gick den?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael Ringmarck

Roligt med en bild på denna udda fågel. Jag undrar hur det kommer sig att SL:s ledvagnar av typen H22-H24 aldrig fick denna front utan istället den med plastgrill? De H22:or som hade det äldre utseendet med avrundad topp har jag vad jag kommer ihåg inte sett i övriga Sverige, endast i kort variant. Fronten på bilden var ju vanlig på ledbussarna hos bl a SJ-buss.

Ersa

Den där placeringen av blinkers har jag bara sett på 1984 och 1985 års modeller.
- På SL:s modeller med sin säregna svarta plastfront.
- På vissa 84:or i utförande som bilden ovan, med gamla dubbla strålkastare.
- På vissa 85:or, men då i kombination med den nyare fronten.

Från 1986 och framåt verkade man ha infört de dubbla blinkersarna på hörnen som standard.