Premiär för ny generation av Mercedes-Benz Citaro

Startat av Bjarne-W, 20 maj 2011, 22:41:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Mercedes-Benz premiärvisade på fredagen den nya generationen av stadsbussen Citaro. Premiärvisningen ägde rum vid företagets fabrik i Mannheim, Tyskland, inför ett väldigt, internationellt pressuppbåd. Citaro är den bäst säljande stadsbuss som någonsin tillverkats med drygt 31000 sålda exemplar hittills. Mercedes-Benz uppger att man redan har order på den nya generationens Citaro.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/05/20/premiar-for-ny-generation-av-mercedes-benz-citaro/


Bussmicke

Snyggare än första generationens Citaro som var för kantig.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Tycker fortfarande att det är en tråkig låda (precis som MaxCi, även om den i sig är en bra buss). Att någon ritat en båge över hjulhuset och hittat lite veck som gör den leende (hej Scania!) gör ju inte lådan i sig rundare. Hur baken ser ut framgår ju inte. Känns inte som en ny design utan snarare som en facelift på den gamla och i mitt tycker är det väldigt sällan en sådan blir bättre än orginalversionen, oavsett tillverkare och fordon. Den som ritade den ursprungliga designen hade ju (oftast) en tanke hur alla linjer skulle smälta samman till något förhållandevis välbalanserat (även om man ibland kan undra hur någon tänkte och beslutade) och när man gör förändringar á la facelift förändras balansen, ofta till det sämre.

Intetsägande och förutsebar fordonsdesign tycker jag är något tyskarna blivit mästare på, speciellt VAG, men det är uppenbarligen vad kunderna vill ha för de säljer ju som tusan och alla motorskribenter hoppar jämfota så fort något nytt som ser likadant ut som föregående modell presenteras. Kanske är det så att människor i allmänhet är rädda för förändring och inte vågar sticka ut. Mainstream.


yngrot

Trevligt  vi får väl se om Bergkvara köper några . Är inte så många andra som kör Citaro i Svedala..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

danneh

Måste va den enda som tycker den förra versionen som va snyggare... Men den ser fortfarande bra ut!

Ersa

Urk! Står valet mellan en sån och en likvärdig Setra blir valet inte svårt. :-X

Nico


Äntligen en modern skapelse som även har en viss estetik. För min del blir det klart tummen upp!  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussföraren

Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2011, 09:59:41 AM
Nej Tack och lov.

Hör ni pojkar :-)

Har ni sovit de senaste två åren?

De största kunderna med totalt drygt 40 Citaro under denna tid är KR, Tjörns Omnibuss, Nobina, Nilsbuss och Dackebuss

yngrot

Nej då inte sovit alls mkt  ;D  Men Bergkvara är den som köpt absolut flest  de andra tänkte jag inte på just då får jag erkänna.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina