Linjebuss historia

Startat av Björn Forslund, 19 maj 2011, 22:56:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Finns det några här som kan tänka sig att hjälpa till att få ihop en bok om Linjebuss?
Bolaget startade under kriget och hade trafik på flera områden i landet, från Skåne till Norrland samt var även pionjärer på trafiken i Europa efter kriget.

Vi har haft artiklar om Linjebuss AEC och Aerocoach bussar i Färdskrivaren, men det vore ju kul med en historik som spänner från starten 1940 till Connex tog över 1998.
Givetvis med mycket bilder och fordonslista!

Björn Forslund

Kom igen nu, alla med fakta och kunskaper om Linjebuss får gärna dra sitt strå till stacken!
Det behövs info från alla områden, så detta är inget en enda person klarar själv.

Bengt H

Jag har skickat ett mejl.

Tills vidare en illustration. Stadsbussen i Landskrona med LB 552, En Scania-Vabis BF76 med Wilsonlåda och SKV-kaross

Björn Forslund

Trevligt! De där korta BF:arna var väl nästan signifikanta för Linjebuss?

Peter Rost

Hittade en länk om Linjebuss historia i Lund. Linjebuss bedrev ju även lastbilstrafik, och tidvis även färjetrafik i Öresund. 

http://www.eber.se/ava/an60/pga.htm

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 20 maj 2011, 12:10:29 PM
Hittade en länk om Linjebuss historia i Lund. Linjebuss bedrev ju även lastbilstrafik, och tidvis även färjetrafik i Öresund. 

/Peter

Jo, PG Andersson har t o m gjort en liten bok om Linjebuss trafik i Lund!
Det fanns två Linjebuss. Det andra var Linjebuss International som tog över utlandstrafiken och det var väl de som bedrev färjetrafiken. Ägaren var Svea-bolaget har jag för mig. Namnet till trots var det alltså helt olika ägare.

Svempa

Det där har alltid förvirrat mig . . nämligen hur de 2 Linjebuss hänger ihop eller inte hänger ihop en skrift jag har om LB färjorna står  dock att det började med bussar genom Europa 1945 och att bussresorna upphörde 1961.
Hur det hängde ihop med Linjebuss i Sverige har jag undrat.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 20 maj 2011, 15:03:19 PM
Det där har alltid förvirrat mig . . nämligen hur de 2 Linjebuss hänger ihop eller inte hänger ihop en skrift jag har om LB färjorna står  dock att det började med bussar genom Europa 1945 och att bussresorna upphörde 1961.
Hur det hängde ihop med Linjebuss i Sverige har jag undrat.

Det var så att Johnson sålde utlandstrafiken till Sveabolaget 1954. Han insåg att trafikflyget hade börjat ta andelar och var på uppsving. Det nya bolaget levde sedan vidare som Linjebuss International. Man ville väl behålla renommén som namnet Linjebuss gav. Hur länge de höll på med busstrafik vet jag ej, men det hela verkar mera ha koncentrerats på färjetrafik. 1974 var cirkeln sluten, Johnsonkoncernen köpte då Svearederiet.

EDIT: Ser nu att du skrivit att Linjebuss Internationals busstrafik upphörde 1961, då vet vi det!

Peter L

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 maj 2011, 12:27:34 PM
Jo, PG Andersson har t o m gjort en liten bok om Linjebuss trafik i Lund!
Det fanns två Linjebuss. Det andra var Linjebuss International som tog över utlandstrafiken och det var väl de som bedrev färjetrafiken. Ägaren var Svea-bolaget har jag för mig. Namnet till trots var det alltså helt olika ägare.

Mer från PG Andersson om Lund/Linjebuss finns på http://www.pege.nu/Lund/Lund.htm.

Greger Larsson

Trevlig Landskronabild, ovan!
Just Landskrona och Kristianstad är intressanta i Linjebusshistorien eftersom det var där företagets vagga fanns. Om trafiken i Landskrona finns lite att läsa på denna webadress http://www.radio4all.se/bus/. Missa inte pdf-dokumentet!

64-LE

Citat från: Peter Rost skrivet 20 maj 2011, 12:10:29 PM

/Peter

Bemærk at linje 999 kørte København-Malmø-Lund i samarbejde med den danske busvognmand Jørgen Andersen i Ballerup. Linjebuss kørte nogle af turene og Jørgen Andersen andre ture. Linje 999 havde også et navn "InterCityBuss".

Da københavnske HT, Hovedstadsområdets Trafikselskab, ejet af Roskilde, Frederiksborg og Københavns "Län" og Københavns og Frederiksberg "Kommun"'er, begyndte på "Anbudshandlingar" vandt Linjebuss kørsel i Roskilde-, Taastrup- og Hvidovre-området med kørselsstart 1. april 1990, og etablerede et dansk selskab med navn Linjebus og med Rolf Waara som direktør.
Som betingelse i det første "Anbud", skulle der overtages busser, som HT var forpligtet til at overtage fra de busvognmænd, der mistede kørsel. Man etablerede sig i Hvidovre Rutebilers og Roskilde Omnibusselskabs garageanlæg, i sidstnævnte hovedkontor.

I Hvidovre kunne man klare sig med busser, der hidtil havde været ejet af Hvidovre Rutebiler.

I Roskilde og Taastrup måtte man derimod overtage og anvende udvalg af busser fra:

Hvidovre Rutebiler
Horns Herreds Buslinier, Skibby
Kurt W. Knudsen, Roskilde
Roskilde Omnibusselskab
Strøby Turistfart
Thorkil Nielsen, Køge
Therkildsens Rutebiler, Bagsværd

I 1992 overtog man, med busser, den store vognmandskoncern DSVs busafdeling DSV Bus, som DSV havde stiftet til HTs første "anbud" i 1990, og havde vundet kørsel i København. Samme år vandt man kørsel i Hørsholm og Frederiksværk og anskaffede 3 stk. Volvo B10MA/Säffle-ledbusser, og placerede hovedkontoret i Hørsholm. Man anskaffede også sin første store serie af ny busser, 28 stk. Volvo B10M/DAB. Og påbegyndte servicebuskørsel i Roskilde med DAB-Silkeborg Serie 11-servicebusser.

I 1993 overtog man Bustrafikken i Slagelse, og dermed fik man også kørsel for Vestsjællands "Län"'s Vestsjællands Trafikselskab. Samme år begyndte man også at anskaffe lavéntrebusser i stor mængde, i forbundelse med vunden HT-kørsel, det blev især til Volvo B10BLE/Säffle og Scania MaxCi.

Laventrébusserne blev anskaffet med tilskud fra det danske trafikministeriums puljer til anskaffelse af handicapvenlige busser, foruden man også fik svensk investeringstilskud. Det blev imidlertid til et problem, da man i 1998 havde mistet en del HT-kørsel og derfor eksporterede mange af busserne til Sverige og Finland, hvor man havde kørsel til dem. Trafikministeriets puljemidler var nemlig pålagt klausul om at busserne skulle anvendes hele deres liv i Danmark, og det førte til sagsanlæg fra Trafikministeriet.

I 1997 overtog man privatbanen Hads/Ning Herreds Jernbane (Århus-Odder)s busafdeling HHJ Bus i Odder, og fik derigennem kørsel for Århus Amt/"Län".

Øvrig kørselsudvidelser er sket gennem man har vundet "anbud" og man har kørt for Hovedstadsområdets Trafikselskab, Vestsjællands Trafikselskab (Vestsjællands "Län"), Storstrøms Trafikselskab (Storstrøms "Län"), Århus Amt/"Län" og Nordjyllands trafikselskab (Nordjyllands "Län").

Om Linjebus' busser anvendt i Danmark kan med fordel studeres Danskebusser.dk: www.danskebusser.dk hvor Linjebus' vognlister er vist under de forskellige landsdele.

Rikard

Det jag kan hjälpa dig var vid Linjebuss övertagande av Säröbussarna ca 1990-91 då hade vi 1120-1136 vilka var volvo med säfflekaross av stigande ålder med äldsta med lägsta numret utom 1134 och 1136 som var samma årgång och 1135  ett år äldre. 1143 var den ledbussen som Särö köpte för 1 kr av Gs isamband med att Särö tog över sightseenturerna från GS. 1140-1142 var turistbussar som inköpts begagnade 1141 och 1142 var vanhool och 1140 tror jag den hette var en deltastar. senare kom 1150-1156 som var blåexpresser, två axliga säffle, i samband med blås start byggdes 1131-1133 boggiesäffle om till expressbussar och kördes på blå sen.

Hoppas det hjälpte lite.  Rikard.

Jonas Gustafsson

Jag tror jag kan få fram info om alla Linjebuss fordon i Göteborgsregionen under 80-90-talen ur mina gömmor. Frågan är bara var jag skall hitta tiden att sammanställa denna info... ::)
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.