Bussar i Stockholm i juni 1991, del 1 (av 5)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 maj 2011, 10:55:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 7 juni begav jag mig ut på en långpromenad i Stockholm från Norra Bantorget till Djurgården i mina nyinköpta sandaler. Det resulterade i att jag fick uppsöka Cityakuten dagen efter eftersom ena foten var rejält svullen. Läkaren diagnostiserade utmattningsfraktur och Magnecyl samt att jag nästa gång jag tänkte ta en långpromenad i stan inte hade nyinköpta skor.

En del bussbilder blev det och jag började på en säker plats, Norra Bantorget, och gick sedan uppför Torsgatan till S:t Eriksgatan.

Börjar med en Setra i BK Buss/Europa Tourings färgsättning. LWU527.


En milt sagt ovanlig buss för SL-trafiken, inte ovanligt när det Erma-Resor som var framme. EZU972.


Från Öland kom denna lilla Volvo-buss. GOD095.


Så en vanlig SL-buss. MWA397.


Denna bussen har haft många ägare, t ex Buss-Axel och Lindbergs Buss i Uppsala men när jag tog bilden tillhörde den Åkersberga Buss. NUM433.


Erma-Resor hade satsat stort, vilket bidrog till deras öde. De gick i konkurs senare samma år. Återbildades som Erma Bussresor men gick omkull igen året efter. Bussen klarade sig bättre. Efter en tid hos Wälimaas i Övertorneå blev den turnébuss hos Bussbolaget Ahlezon i Östervåla. Den rullar kvar än i dag, nu med Music & Lights i Västerås AB som ägare. ALJ190.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Inge Løvoll

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2011, 10:55:35 AM
En milt sagt ovanlig buss för SL-trafiken, inte ovanligt när det Erma-Resor som var framme. EZU972.


Ikarus-karosseri?
Mvh Inge Løvoll

Peter Rost

Karossen kallades väl kort och gott för GDG. Alpus av äldre modell. Appropå denna vagnstyp: Finns GDG 1177 kvar hos Värmlands Bussveteraner?

/Peter

1896

Citat från: Peter Rost skrivet 18 maj 2011, 15:44:40 PM
Karossen kallades väl kort och gott för GDG. Alpus av äldre modell. Appropå denna vagnstyp: Finns GDG 1177 kvar hos Värmlands Bussveteraner?

/Peter


1177, svar ja, bussen på bilden: GDG 1088, karossen bland förare allmänt kallad "hembygge".  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 maj 2011, 18:43:25 PM
bussen på bilden: GDG 1088, karossen bland förare allmänt kallad "hembygge".  :)

Enligt SBH har den också varit Erlandssons Trafik i Mora 66. Det torde vara därifrån som den sedan kom till Erma-Resor. Jag kan inte minnas att GDG sålde några av dessa bussar annat än i samband med förlorade upphandlingar och då bara till de företag som tog över.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Herre gud!!! va kul GDG 1088 sedan Erlandssons trafik 66 hade vi i Malung,kom till oss från Kungälv.Trodde den blev skrot direkt efter att Erlandssons sålt den,har ett svagt minne att det blev motorhaveri när den hade hämtats av någon köpare,men minnet kan svika ;)

Inge Løvoll

Citat från: Peter Rost skrivet 18 maj 2011, 15:44:40 PM
Karossen kallades väl kort och gott för GDG. Alpus av äldre modell. Appropå denna vagnstyp: Finns GDG 1177 kvar hos Värmlands Bussveteraner?

/Peter


Hei!
Takk for svaret. Har aldri sett sett dette karosseriet før - syntes den har visse drag av Ikarus, spesielt i fronten.
Mvh Inge Løvoll

j-a

Citat från: Inge Løvoll skrivet 18 maj 2011, 23:43:37 PM
Hei!
Takk for svaret. Har aldri sett sett dette karosseriet før - syntes den har visse drag av Ikarus, spesielt i fronten.
Denna kaross har ju rötterna i Norge ;) Lier karosseri, innan GDG tog över fabriken och började bygga i Kungälv. :)

Peter Rost

Citat från: Inge Løvoll skrivet 18 maj 2011, 23:43:37 PM
Hei!
Takk for svaret. Har aldri sett sett dette karosseriet før - syntes den har visse drag av Ikarus, spesielt i fronten.

Jag håller helt med dig om att denna kaross påminner lite om Ikarus.

/Peter

1896

1088 var väl 100:de bussen i serien ? Och näst, näst sista levererade med denna typ av dörrar.

Inge Løvoll

Citat från: j-a skrivet 19 maj 2011, 00:06:48 AM
Denna kaross har ju rötterna i Norge ;) Lier karosseri, innan GDG tog över fabriken och började bygga i Kungälv. :)
Jeg visste at Alpus hadde sine røtter i Lier karosseri, men ikke at GDG ble produsert mellom Lier og Alpus. Men, man lærer noe nytt hver dag...  :)
Mvh Inge Løvoll