JKT-färgad Scania Omni-Link i Göteborg

Startat av Bussfanatikern, 18 maj 2011, 01:09:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Jag befann mej vid backa kyrkogata runt halv fyra på Tisdagseftermiddagen och då såg jag en JKT-färgad Scania Omni-Link åka förbi i riktning mot Selma Lagerlöfs Torg. Jag var för långt borta för att kunna se inventarienummer eller operatör men jag undrar om nångon annan här i stan kan ha sett den och vet exakt vilken buss det kan vara?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 18 maj 2011, 01:09:25 AM
Jag befann mej vid backa kyrkogata runt halv fyra på Tisdagseftermiddagen och då såg jag en JKT-färgad Scania Omni-Link åka förbi i riktning mot Selma Lagerlöfs Torg. Jag var för långt borta för att kunna se inventarienummer eller operatör men jag undrar om nångon annan här i stan kan ha sett den och vet exakt vilken buss det kan vara?

Kan ju ha något med detta att göra.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45027.0

Kanske Keolis rentav har lånat in en av dessa till trafik i Göteborg så länge. Eller så var det någon form av provkörning eller - mindre troligt - leveranskörning.

Bussfanatikern

Det tror jag inte eftersom det var en Scania Omni-Link typ 1 med dom gamla dörrarna. Jag såg något blått ovalt märke på sidomotorluckan bredvid bakdörren. Förhoppningsvis så finns det någon mer än jag som har sett den här bussen och vet någonting om den.

Jan

Du menar JLT färgad, eftersom kommuntrafiken försvann för mer än 15 år sedan.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 maj 2011, 01:43:03 AM
Det tror jag inte eftersom det var en Scania Omni-Link typ 1 med dom gamla dörrarna. Jag såg något blått ovalt märke på sidomotorluckan bredvid bakdörren. Förhoppningsvis så finns det någon mer än jag som har sett den här bussen och vet någonting om den.

Då tycks det stämma med Arriva 6391-6398, som 2001 köptes av ett samverkansbolag mellan Lingmerths och Smålandsbussen för viss tätortstrafik i Jönköping, men rätt snart fördes över till Arriva.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 08:33:19 AM
Då tycks det stämma med Arriva 6391-6398, som 2001 köptes av ett samverkansbolag mellan Lingmerths och Smålandsbussen för viss tätortstrafik i Jönköping, men rätt snart fördes över till Arriva.

Då kan det nog vara en av utbildningsbussarna för 'Utbildningsentret för Kollektivtrafik' som det gcäller, t.ex. den här skulle jag tippa på!

Bussfanatikern

JLT ska det givetvis vara och bussen såg precis ut så som på bilden här. Då är fallet avslutat.