SJ Buss i Borås på 1970-talet

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 maj 2011, 22:39:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Hittade två bilder som jag tagit vid SJ:s gamla bussgarage vid Borås övre. Där var det så trångt att man var tvungen att fälla in backspeglarna innan man körde in i garagen. Var naturligtvis mest besvärligt när man skulle backa ut. Inte undra på att förarna blev nervösa när de skulle backa ut, men priset togs i alla fall av den förare som öppnade garageporten och började backa ut. Bussen som stod innanför porten bredvid.

Bilderna är inte precis av yppersta kvalitet. Nåväl, den andra är väl hyfsad i kvalitet men tyvärr har tidens tand förvanskats bussens färger. Den skall förstås vara betydligt mer orange.

I bakgrunden skymtar en "moped" (Volvo B715 SKV) på väg till Svenljunga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2011, 22:39:54 PM
Hittade två bilder som jag tagit vid SJ:s gamla bussgarage vid Borås övre. Där var det så trångt att man var tvungen att fälla in backspeglarna innan man körde in i garagen. Var naturligtvis mest besvärligt när man skulle backa ut. Inte undra på att förarna blev nervösa när de skulle backa ut, men priset togs i alla fall av den förare som öppnade garageporten och började backa ut. Bussen som stod innanför porten bredvid.

Larvikaren är min favorit!

Varför backade man inte in bussarna i garaget när det var så trångt? Då hade man ju full koll i backspeglarna tills endast nosen var kvar att backa in. Sista metern borde ha gått att backa utan speglar. Att sedan köra ut borde ha gått lätt. Först köra en meter, sedan fälla ut speglarna och fortsätta.

Björn Forslund

Larviken är min favorit också! Absolut de snyggaste bussarna av 60-talsgenerationen som SJ hade! Särskilt i den snygga målningen med "fartränder".

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 maj 2011, 11:48:36 AM
Larviken är min favorit också! Absolut de snyggaste bussarna av 60-talsgenerationen som SJ hade! Särskilt i den snygga målningen med "fartränder".

Då måste jag få be om att få anmäla en avvikande åsikt.

Under min tid på SJ buss tyckte jag aldrig om att köra Larvikarna. Det var som om karossen inte var helt anpassad till chassit. Särskilt märkbart var det på dem som var byggda på Scania-Vabis BF76-chassit. Man satt långt från fronten och det kändes som om man inte hade full koll på bussen. Fjädringen var också alldeles för mjuk, vilket gjorde att man fick ta det extra lungt i kurvorna eftersom bussen då lutade mer än andra. Även de som var byggda på Volvo B58 hade samma tendens om än i mindre utsträckning. B58:orna hade också egenheten att det var väldigt lätt att få in backväxeln i stället för tvåan är bussen stod stilla. Problemet med växellådan kan vi knappast lasta Larvik för, det var snarare ett Volvo-fel, men faktum var att SJ hade ytterst få andra B58 med manuell låda så denna egenskap blev för mig förknippad med Larvikarna. Det gällde att lägga in tvåan innan man stannade vid ett rödljus, annars fanns det risk för att bussen överraskade med att gå bakåt när man åter startade när det blev grönt.

Volvo B58 och Scania-Vabis BF76 med karosser från Hägglunds, SKV eller Säffle var däremot toppen att köra. Hade jag en Larvikare utskriven på min tur, undersökte jag gärna om det fanns någon annan lämplig buss tillämplig.

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 18 maj 2011, 14:13:00 PM
Då måste jag få be om att få anmäla en avvikande åsikt.

Under min tid på SJ buss tyckte jag aldrig om att köra Larvikarna. Det var som om karossen inte var helt anpassad till chassit. Särskilt märkbart var det på dem som var byggda på Scania-Vabis BF76-chassit. Man satt långt från fronten och det kändes som om man inte hade full koll på bussen. Fjädringen var också alldeles för mjuk, vilket gjorde att man fick ta det extra lungt i kurvorna eftersom bussen då lutade mer än andra. Även de som var byggda på Volvo B58 hade samma tendens om än i mindre utsträckning. B58:orna hade också egenheten att det var väldigt lätt att få in backväxeln i stället för tvåan är bussen stod stilla. Problemet med växellådan kan vi knappast lasta Larvik för, det var snarare ett Volvo-fel, men faktum var att SJ hade ytterst få andra B58 med manuell låda så denna egenskap blev för mig förknippad med Larvikarna. Det gällde att lägga in tvåan innan man stannade vid ett rödljus, annars fanns det risk för att bussen överraskade med att gå bakåt när man åter startade när det blev grönt.

Volvo B58 och Scania-Vabis BF76 med karosser från Hägglunds, SKV eller Säffle var däremot toppen att köra. Hade jag en Larvikare utskriven på min tur, undersökte jag gärna om det fanns någon annan lämplig buss tillämplig.

Där ser man. Jag hade möjlighet att få köra både SKV, Hägglund, Lier Strada och Larvik på BF76-chassi hos ett litet privat företag. Larvik var min klara favorit. Därefter kom Lier Strada.

Problemet att få in backen i stället för tvåan på en gammal B58 känner jag igen. 

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 maj 2011, 14:54:00 PM
Där ser man. Jag hade möjlighet att få köra både SKV, Hägglund, Lier Strada och Larvik på BF76-chassi hos ett litet privat företag. Larvik var min klara favorit. Därefter kom Lier Strada. 

Det kan vara frågan om vad man vänjer sig vid. Körde man som jag Larvikare mycket mer sällan än andra bussar, kanske Larvikarna kändes mer aviga än de andra. Hade Larvik varit den vanligaste, är det möjligt att jag hade upplevt det annorlunda. Bussarna med karosser från van Hool var ju också klart annorlunda jämfört med de vanliga linjevagnarna, men de var ju lyxiga och fina och därför var ju det en positiv upplevelse att få köra dem. De hade ju dessutom oftast el-Wilson på SJ, vilket för mig var en favoritlåda.

1896

Vill minnas att gamla garaget i Leksand var lika trångt, det som låg vid järnvägsstationen, när sedan Dalatrafik byggde nytt, byggde man för litet, så att bussar fick ställas utomhus ändå, det var nog inte tanken från början.  ::)

Axel

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 maj 2011, 11:43:32 AMVarför backade man inte in bussarna i garaget när det var så trångt? Då hade man ju full koll i backspeglarna tills endast nosen var kvar att backa in. Sista metern borde ha gått att backa utan speglar. Att sedan köra ut borde ha gått lätt. Först köra en meter, sedan fälla ut speglarna och fortsätta.

Har det något med avgaser att göra, avgaserna blåses ju utåt om man kör in?

Mats Karlsson

Citat från: Axel skrivet 20 maj 2011, 23:44:54 PM
Har det något med avgaser att göra, avgaserna blåses ju utåt om man kör in?
Kanske det, men när man startade inne i garaget och fick vänta tills trycket gått upp, så blev det ju ändå en massa avgaser i garaget. Något slag av ventilation bör nog ha funnits, men det kan ha ju kännts bättre att köra in än att bacak in.

yngrot

Detta garage har jag kört förbi mer än en gång  Om minnet inte sviker mig helt gick väl linje 8 förbi här ett tag??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2011, 16:02:49 PM
Detta garage har jag kört förbi mer än en gång  Om minnet inte sviker mig helt gick väl linje 8 förbi här ett tag??

I dag kör servicelinje (nävisst så heter det ju inte längre) 13 förbi här. På 1960-talet var det linje 11 som gjorde det. Men jag kan vare sig bekräfta eller dementera att linje 8 också har gått här. Hade den slutmål (nedre) Norrmalm så är det mycket troligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jo nedre Norrmalm så att säga  men du vet hur det är med minnet..  :D

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2011, 16:02:49 PM

Du har helt rätt, det var linje 8 som trafikerade Olovsholmsgatan från den stora ändringen från hösten 1982 fram tills servicelinjerna startade (kommer inte ihåg årtalet just nu). Jag citerar mig själv i ett inlägg här för ett tag sedan:

"Linje 7 och 8 trafikerade båda Norrmalm men linje 8 gick via nedre Norrmalm (Olovsholmsgatan-Ynglingagatan osv) medan linje 7 gick Döbelnsgatan. Linje 7 vände i vändslingan i änden av Engelbrektsgatan som idag men slingan runt Torgilsgatan trafikerades enbart på väg mot Centrum. Linje 8 gick inte upp till Engelbrektsgatan utan vände runt Torgilsgatan och hade en hållplats vid korsningen med Margaretagatan som ändhållplats."
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Det var ju kul att minnet stämde för en gångs skull.. ;D