En Capitol på 47E

Startat av Hasse L, 17 maj 2011, 21:27:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



SL:s djurgårdssäsong 1974 har inletts och de tursatta extravagnarna (50-54) från Hornsbergshallen har börjat köras även måndagar-fredagar. 5471 på tur 54 pryder i ensamt majestät stadens paradgata.
Denna H24 och några till hade blivit överflödiga bl.a. på Lidingö, men kom att tas i bruk igen p.g.a. den s.k. oljekrisen. Även 5463 och 5465 gick på 47E denna dag.
Dessa bussar hade levererats till Hornsberg hösten 1962 och kom nu tillbaka efter att ha varit placerade i olika ytterområden.

Bussmicke

Trevligt men föraren har slarvskyltat bussen, 4:an är för långt upp och det ser illa ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danne B.

Törs man fråga varför bussen till synes rullar mot trafiken?! Tänker främst på att det står BUSS i gatan åt "fel" håll samt även helt enkelt placeringen av körfältet sett till hur Strandvägen ser ut!

//Danne

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2011, 23:38:38 PM
Trevligt men föraren har slarvskyltat bussen, 4:an är för långt upp och det ser illa ut.

Kvarneskyltad... ;)

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 19 maj 2011, 09:16:58 AM
Törs man fråga varför bussen till synes rullar mot trafiken?! Tänker främst på att det står BUSS i gatan åt "fel" håll samt även helt enkelt placeringen av körfältet sett till hur Strandvägen ser ut!

Texten "BUSS" är felvänd av någon anledning. Busskörfältet österut låg på den här sidan, med hållplatsrefugerna mot allén. När Djurgårdslinjen byggdes (1990-91) ändrades det till det nuvarande arrangemanget med ett spår på vardera körbanan (på vänstertrafiktiden gick båda spårvägsspåren i norra körbanan).

HJP

Citat från: JDS skrivet 19 maj 2011, 10:13:14 AM
Texten "BUSS" är felvänd av någon anledning. Busskörfältet österut låg på den här sidan, med hållplatsrefugerna mot allén. När Djurgårdslinjen byggdes (1990-91) ändrades det till det nuvarande arrangemanget med ett spår på vardera körbanan (på vänstertrafiktiden gick båda spårvägsspåren i norra körbanan).
****
Detta busskörfält kändes lite som att man körde på fel sida, tycker jag. Texten "BUSS" är nog inte felvänd, utan tänkt att bilisterna ska läsa den.

HJP

groenis

Strandvägen och överfarten vid tekniska (var) är väl de ända ställena i Stockholm som det var vänstertrafik på?


/Lennart

Mr G

Vänstertrafik var det väl ändå inte. Strandvägens norra körbana var vid den här tiden dubbelriktad, precis som den hade varit under vänstertrafiktiden. Tre filer mot Nybroplan och en fil mot Djurgårdsbron. Filen mot Djurgårdsbron var kollektivfil och endast tillåten för busstrafik. Strandvägens södra körbana enkelriktad med två bilfiler mot Djurgårdsbron. Arrangemanget var detsamma som före dagen H, men spegelvänt pga övergången till högertrafik.
吉先生

Mr H

Citat från: groenis skrivet 19 maj 2011, 11:59:10 AM
Strandvägen och överfarten vid tekniska (var) är väl de ända ställena i Stockholm som det var vänstertrafik på?


/Lennart

Glöm inte Engelbrektsgatans övre del i korsningen med Valhallavägen där det fortfarande råder vänstertrafik!

Mr H