Huvudmeny

Modifiering av buss?

Startat av SG-bussen, 16 maj 2011, 10:05:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SG-bussen

Hej där!

Jag är inte så haj på bussar så därför tänkte jag att jag kunde vända mig till er med några frågor :).

Jag är sjukgymnaststudent och just nu håller jag och min studiegrupp på med ett litet skolprojekt där vi planerar att modifiera en buss på det sättet att man kan ta emot patienter och utföra sjukgymnastisk behandling i själva bussen. Tanken är att vi ska köra runt i norrlands inland där människor av en eller annan anledning (långa avstånd, funktionshinder, brist på färdtjänst) inte kan ta sig till vårdcentral för att få behandling.

Skillnaden på denna buss från tillexempel blodbussarna och sambulanserna är att britsarna (behandlingsplatserna) måste ha rätt gott om space på alla sidor av bristsen för att kunna utföra alla undersöknings- och behandlingsgrepp.

Bussen behöver alltså modifieras så att det finns två britsar avskilt från förardelen, med lite space på alla sidor för att arbetet ska gå att utföra.

Mina frågor till er:
Vilken busstyp/modell skulle passa bäst för detta? Hur mycket skulle ett inköp och modifiering av en sådan modell kosta? Hur höga skulle driftkostnaderna bli?

Tack på förhand!

Säg till om ni behöver mer info!

JDS

Tänker ni göra det på riktigt, eller bara i teorin?

SG-bussen

Citat från: JDS skrivet 16 maj 2011, 10:41:14 AM
Tänker ni göra det på riktigt, eller bara i teorin?

Själva skoluppgiften är bara i teorin men skulle det visa sig genomförbart så kan det mycket väl tänkas att någon/några i projektgruppen fortsätter på idén, jag kommer dock inte att fortsätta i projektet då jag har jobb i en annan del av Sverige. :)