Huvudmeny

Att bo på hotell 1974

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 maj 2011, 22:49:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sommaren 1974 tillbringade jag en natt på hotell i Oskarshamn. Det var billigt på den tiden även om 49.25 då motsvarar cirka 280 kronor i dag. Servering på räkning avser frukost, som dock inte var buffé utan brukade påstå av kaffe eller te, några skivor rostat bröd med smör, ost och marmelad. Och det fanns inte toalett på rummet, än mindre dusch. Sådant fanns i korridoren gemensamt med andra gäster. Å andra sidan duschade man inte så ofta på den tiden. Gick inte så ofta på toaletten heller men det är en helt annan historia.

Mr G

Intressant! Gärna mer sånt. Var lite saftigt pris tycker jag, eller så kanske du frotterade dig i lyx. Själv minns jag priserna från Turisthotellet i Malmö som jag frekventerade flitigt några år tidigare, mest 1970-1971. 30 kr för dubbelrum resp 39 kr för trebädds. Att jämföra med de 46,25 kr du betalde för ett enkelrum. Det skiljer några år, och inflationen rullade väl på de här åren, men ändå.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 16 maj 2011, 10:13:27 AM
Intressant! Gärna mer sånt. Var lite saftigt pris tycker jag, eller så kanske du frotterade dig i lyx. Själv minns jag priserna från Turisthotellet i Malmö som jag frekventerade flitigt några år tidigare, mest 1970-1971. 30 kr för dubbelrum resp 39 kr för trebädds. Att jämföra med de 46,25 kr du betalde för ett enkelrum. Det skiljer några år, och inflationen rullade väl på de här åren, men ändå.

Jag brukade välja hotell med hyfsad standard och undvika de allra billigaste. Dock kostade jag inte på mig lyxen rum med bad. Även om det nu inte finns rum utan dusch så kan man väl säga att jag valde hotell motsvarande dem där ett rum i dag kostar 700-800 kronor utanför storstäderna och de värsta turistmagneterna. I dag kan man dock få bra rabatt på ett hotellrum. Det kunde man knappast 1974.

30 kronor 1970 motsvarade 40 kronor 1974. På den tiden var det inte ovanligt att ett enkelrum kostade lika mycket som ett dubbelrum.

Peter C

En hederlig gammal Domus-låda hade de fått dit mitt emot hotellet. De växte väl upp som svampar på 60-70-talet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 16 maj 2011, 12:59:03 PM
En hederlig gammal Domus-låda hade de fått dit mitt emot hotellet. De växte väl upp som svampar på 60-70-talet.

Javisst. Men så slapp jag också betala extra för utsikten.  :D

Staffan Sävenfjord

Fast året innan kunde man bo riktigt billigt på hotell, närmare bestämt Hotell Nordén i Långsele. Om jag minns det rätt så var det en riktig rysare.

Varför jag bodde över i Långsele just vill jag minnas berodde på att jag hade tänkt mig åka sittvagn till Borås - eller i varje fall Herrljunga - men började få ont i en viss kroppsdel strax nedanför ryggen redan i Vännäs och jag gick därför av tåget i just Långsele och hade turen att hitta ett hotell. I varje fall hade jag bokat sittplats Boden-Herrljunga för 4 kronor.

Sedan fortsatte jag tydligen tur och retur till Hoting och så via Sundsvall till Gävle dagen efter.

Där övernattade jag på GDG-motellet, som låg vid Norrtull. Byggnaden finns kvar men motellet är nedlagt sedan länge. Där kostade rummet lite mer än i Långsele men mindre än i Oskarshamn. Jag fick ett rum med utsikt över järnvägen, vilket jag var glad för till en början innan jag förstod att det skulle gå godståg precis utanför hela natten.