GDG buss i Malung i juli 1974

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 maj 2011, 22:27:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: j-a skrivet 16 maj 2011, 22:06:10 PM
Vad jag minns skyltades aldrig linjenummren i Dalarna på GDGs tid förutom stadslinjerna i Falun,Borlänge. iallafall inte i västerdalarna,det var något som kom de senare åren å dalatrafik kom in i bilden.

Man hade väl rätt så mycket fönster skyltar på landsbygdslinjer.  :)

GDG

Enligt en omräkningstabell på myntkabinettet så är 8:50 omräknat till 2010 ca 44 kr. Vad skulle motsvarande resa mellan Malung och Sälen kosta idag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: GDG skrivet 17 maj 2011, 21:27:43 PM
Enligt en omräkningstabell på myntkabinettet så är 8:50 omräknat till 2010 ca 44 kr. Vad skulle motsvarande resa mellan Malung och Sälen kosta idag?

Köper man biljetten via SJ:s hemsida kostar den 65 kronor och via Tågkompaniets hemsida 63 kronor. Eftersom jag hade rabattkort som berättigade mig till halva priset så har det ju de facto blivit billigare.

bilomnibussen

Hej! Långt före Dalatrafiks tid användes alltid linjenummer på landsbygdslinjerna i Dalarna. Linje 3 exempelvis torde ha börjat redan i Gävle, gick till Sandviken, Falun, Borlänge, Ludvika. Även delsträckor på linjen skyltades linje 3. Alla äldre diggare som besökt Borlänge under epoken har väl lagt märke till skyltningen 17 Spraxkya. Detta var en ringlinje, en del av denna ingick i linjen 17 Norbo.

I Ludvikatrakten hade vi exempelvis linje 7 till Sunnansjö oftast via Grangärde-Nyhammar men även varianten till Fredriksberg. Linje 8 gick Ludvika-Grängesberg/Blötberget-Saxdalen-Sunnansjö. Här skyltade vi också alltid linjenummer. Det var ett evigt vevande men på de vagnar där linjenumret satt på förarsidan kunde man resa sig upp och veva om från förarbåset.

Mvh Jan G

j-a

Citat från: bilomnibussen skrivet 18 maj 2011, 18:46:20 PM
Hej! Långt före Dalatrafiks tid användes alltid linjenummer på landsbygdslinjerna i Dalarna. Linje 3 exempelvis torde ha börjat redan i Gävle, gick till Sandviken, Falun, Borlänge, Ludvika. Även delsträckor på linjen skyltades linje 3. Alla äldre diggare som besökt Borlänge under epoken har väl lagt märke till skyltningen 17 Spraxkya. Detta var en ringlinje, en del av denna ingick i linjen 17 Norbo.

I Ludvikatrakten hade vi exempelvis linje 7 till Sunnansjö oftast via Grangärde-Nyhammar men även varianten till Fredriksberg. Linje 8 gick Ludvika-Grängesberg/Blötberget-Saxdalen-Sunnansjö. Här skyltade vi också alltid linjenummer. Det var ett evigt vevande men på de vagnar där linjenumret satt på förarsidan kunde man resa sig upp och veva om från förarbåset.

Mvh Jan G

Förekom aldrig i västerdalarna Malung/Vansbro,där skyltades bara med destination,förekom det linjenummer var det på lösa skyltar som hade nummer

1896

Var det inte rätt så höga nummer på linjerna mot Västerdalarna och Norra Dalarna ? Linje 37 eller nåt ?

Annars minns jag följande:

Linje 3: - Falun - Borlänge - Ludvika.
Linje 14 - Borlänge - Torsång - Borlänge
Linje 16 - Borlänge - Bäsna - Mockfjärd.
Linje 17 - Borlänge - Spraxya - Borlänge/Norbo.
Linje 18 - Borlänge - Gustafs - Borlänge/Hedemora - Avesta.

j-a

Jo linje 37 fanns,minns inte om det var Borlänge-Malung eller Malung-Sälen,de övriga linjerna minns jag inte alls vad dom hade för nummer,men det är möjligt det var höga nr,kan ju va förklaringen till att de aldrig användes i Malung,de äldre hembyggena och troligen även bf76  hade ju bara en nr rulle med förtryckta nummer som bara gick till 20eller möjligen 30.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 18 maj 2011, 18:46:20 PM

Mvh Jan G

Som jag tror jag nämnde tidigare så gick jag en sexveckorskurs på LO-skolan Brunnsvik (utanför Ludvika) 1973 och lade då märke till bussen som gick till Fredriksberg vid 17-tiden. Den var aldrig skyltad med linjenummer som jag såg den.

(Ja, min avsikt var att bli ombudsman. Lyckliga omständigheter gjorde dock att jag råkade skratta åt förbundsordförandens skämt på fel ställe och därmed blev jag inte ombudsman. Jag är lika glad för det i dag.)