Huvudmeny

EUROvision!

Startat av Tonniiie, 15 maj 2011, 00:39:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Eurovision = politik = kompisar!

Aldrig mera! Sjukt besviken.

MVH Tonnie

jocke

Tycker det var jämnare iår än de senaste åren. Kompisröstandet är nästan helt borta. Så nog säger jag att det är sevärt.

I år var även de jämnaste och mest spännande av de senaste 3 åren iaf. Helt klart.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Tonniiie

Citat från: jocke skrivet 15 maj 2011, 01:03:21 AM
Tycker det var jämnare iår än de senaste åren. Kompisröstandet är nästan helt borta. Så nog säger jag att det är sevärt.

I år var även de jämnaste och mest spännande av de senaste 3 åren iaf. Helt klart.

Helt borta? Nu måste du skoja. Titta på de adriatiska länder och Spanien med Portugal.
Även Skandinavien valde ju sina 10 poängare för ett annat skandinaviskt land.

jocke

Citat från: Tonnie skrivet 15 maj 2011, 10:09:27 AM
Helt borta? Nu måste du skoja. Titta på de adriatiska länder och Spanien med Portugal.
Även Skandinavien valde ju sina 10 poängare för ett annat skandinaviskt land.

Tävlingen överlag var iaf betydlig mer spännande iår än någonsinn. Det vet jag flera som hållt med mig om. Det var spännande intill de näst sista rösterna då de var avgjort.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

En buss brummar

Tonnie, du kan inte levt många år om du reagerar på detta först nu! ;)

Visst är det så och det kommer man inte ifrån, det är väl lite det som också är charmen med just ett enat Europa. En viktig sak är dock att det du tar upp är inget större problem. Faktiskt. Det är naturligt att grannländer röstar på varandra av lera orsaker, historiskt eller kulturellt. Många nordiska länder har liknande språk, samma sociala välfärd, samma musikkultur osv. Samma sak bör ju även då gälla för balkanländerna som till bara några år sedan var ett enat land! Detta gäller även för alla gammla sovjetiska staterna. Var i ligger konstigheterna eller problemet? Det konstiga är att det INTE påverkar mer än vad det gör.

Tittar vi historiskt så ser det ut såhär bland vinnande länder, pakt eller sammansvärjning?
Azerbaijan
Norge
Ryssland
Serbien
Finland
Grekland
Ukraina
Turkiet
Lettland
Danmark
Sverige
Israel

1896

Jag höll på Ukraina, tyckte hon var duktig med sanden.  :D

Niclas Wennerlid

Jo, hon med sanden var ju grymt duktig men var det inte själva låten skulle vara grund till bedömning  ;) ?
Ukrainas bidrag var ok. Själv gillade jag Danmarks bidrag bäst.

Trodde inte att Saade skulle nå så högt som han gjorde, det vart ju riktigt spännande i omröstningen.
Kul att man såg det hela, hade först inte tänkt att se ESC.

// Niclas

groenis

En buss brummar.

Tittade på din lista och funderar på vilket land som "ska" vinna nästa gång.
Det ser lite konstigt ut när länder som har deltagit och som den samlade "expertisen" har både sågat och hackat på
vinner.

/Lennart

En buss brummar

Må så vara men folket kan man aldrig styra och det är ofta som "experter" och befolkning inte delar samma mening. I Sverige blåser ju enbart expertjury vindar, alltså folket tror inte på sina egna röster utan vill att experter skall utse ett biddrag, ialla fall innan Eric Saade blev trea, antar att alla nu ropar för att låta folket avgöra allt istället.

Men det anmärkningsvärda trots allt är fortfarande det faktum att folk skanderar att det är kompisröstning till höger o vänster, men det är väldigt stor blandning bland topp resultaten. senaste 7 årens top 3, alltså 21 palceringar har gammla jugoslavien 2 placeringar, Norden har 3 placeringar, gammla sovjet har 7, Central Europa med Malta har 5.

Så nog tycker jag att det är bra blandning allt...

1:a            2:a       3:a

11 Azerbaijan   Italien   Sverige
10 Tyskland     Turkiet  Rumänien
09 Norge         Island    Azerbaijan
08 Ryssland     Ukraina  Grekland
07 Serbien       Ukraina  Ryssland
06 Finland       Ryssland Bosnien
05 Grekland     Malta     Rumänien

Ersa

Jag blir glad när gamla fiender som legat i krig med varandra in på 1990-talet ger varandra 12:or. :)

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2011, 21:10:51 PM
Jag blir glad när gamla fiender som legat i krig med varandra in på 1990-talet ger varandra 12:or. :)

Det tyckte min far med som har krigat där nåt år.
Tycker ändå att det handlar om musiken och inte hur bra kompisar man är.

Religion är ett konstigt ämne.

JB

Kompisröstning eller inte tycker jag det var kul att Azerbajdzjan vann. Då blir det Eurovision nästa år i ett land som till största delen ligger i Asien.

Möllers

Tycker det var rätt låt som vann men håll på endån Sverige, vi kan vara nöjda det fanns med svenskor i Azerbadzjan låten med.

En buss brummar

Citat från: Tonnie skrivet 16 maj 2011, 22:11:22 PM
Det tyckte min far med som har krigat där nåt år.
Tycker ändå att det handlar om musiken och inte hur bra kompisar man är.

Religion är ett konstigt ämne.

Men det ÄR ju musiken i stor grad det handlar om, trodde jag innan påvisat att kompisröstandet inte har särskilt stor del av det hela, naturligtvis en viss påverkan har det, men det komemr du aldrig komma ifrån och det gäller i alla samband där denna typ av röstning erbjuds.

groenis

Kompisröstande kommer att fortgå i fler tävlingar

Leta upp programmet som SVT har visat första delen av del 2 kommer på SVT 24 där politiken spelade en stor roll
i röstningen.

Ett mycket intressant program.

/Lennart