Swebus Express tillsammans med andra bussar i Linköping

Startat av Hans Fredriksson, 24 september 2007, 19:37:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Söndag eftermiddag, ordinarie plus förstärkningsbussar på Linköpings Resecentrum
Det ser ut att vara kaos.
Ett geni till terminalvärd  behärskar kaos.

Fjäråsbussar som jag fick nöjet att bli förstärkt av från Jönköping till Linköping. Hon hade nog startat i Göteborg men jag påbörjade mitt pass i Jönköping.
Jag fick även nöjet att utbyta ett par ord med ägarinnan i pausrummet i Linköping innan hon efter en kort stund fick vända hemåt och förstärka mot Göteborg.
På min fråga svarande hon att herr Sävenfjord är bekant. Staffan får väl då redogöra om det är hon eller hennes syster för de är ju två som har åkeriet. Jag är alltför blyg att fråga om en dams namn och framförallt om åldern. Det har varit ett reportage i Bussbranschen enl madamen.

Ellénius Buss. Vet inget mer än att Larsson Resor och Ellénius Buss har samma ägare. Det sa brodern som var dagens förare av bussen. Larssons Resor ska vara Stockholms äldsta resebyrå påstod brorsan.

Jag hade turen att köra bussarna Rolls Royce. Volvo 9700 med grunka monterad till vänster på instrumentbrädan. Det är ett försök med en ny produkt.
Kvällens gåta: Vad är det för någonting?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 24 september 2007, 19:37:50 PM

Fjäråsbussar som jag fick nöjet att bli förstärkt av från Jönköping till Linköping. Hon hade nog startat i Göteborg men jag påbörjade mitt pass i Jönköping.
Jag fick även nöjet att utbyta ett par ord med ägarinnan i pausrummet i Linköping innan hon efter en kort stund fick vända hemåt och förstärka mot Göteborg.
På min fråga svarande hon att herr Sävenfjord är bekant. Staffan får väl då redogöra om det är hon eller hennes syster för de är ju två som har åkeriet. Jag är alltför blyg att fråga om en dams namn och framförallt om åldern. Det har varit ett reportage i Bussbranschen enl madamen.

Jaså, hon minns mig än! Jo, då det är systern. Det vill säga Anitas syster Ingrid. De är lätta att se skillnad på för Anita kör inte buss med undantag för på garageplanen.
Det måste ha varit 1998 eller 1999 jag skrev om Fjäråsbussar i Bussbranschen. Men hon har kvar van Hoolen sedan dess, ser jag.
Om åldern frågade inte jag heller. Det gör man inte om man är väluppfostrad. Men hon bör väl vara i den åldern nu när damer firar sin årliga 35-årsdag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

GPS modul som ger ljud om man överskrider hastigheten. Känner av när man kör förbil 70 och 90 skyltar.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Ellénius Buss. Vet inget mer än att Larsson Resor och Ellénius Buss har samma ägare. Det sa brodern som var dagens förare av bussen. Larssons Resor ska vara Stockholms äldsta resebyrå påstod brosan.

Jodå, brorsan hade allt rätt. Jag hade mycket med Larssons Resor att göra under min tid på SJ Specialresor - nuvarande SJ Event. Dottern som då tagit över efter pappa Larsson var mycket förtjust i att skicka grupper med tåg i stället för buss. Något som hennes pappa också lär ha varit.
Även om det tydligen nu är med ny ägare är det roligt att höra att Larssons Resor finns kvar. Det är en resebyrå av den gamla sorten. Även om de förstås har ett modernt utbud.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ante

Jag hade turen att köra bussarna Rolls Royce. Volvo 9700 med grunka monterad till vänster på instrumentbrädan. Det är ett försök med en ny produkt.
Kvällens gåta: Vad är det för någonting?

Jag gissar inte, jag vet ;)
Ybuss har redan detta system på alla sina bussar som kallas ISA. De piper och blinkar om föraren överskrider hastigheten.

Länk till Vägverkets information: http://www.vv.se/templates/page3____10225.aspx

/A

Fredde

ISA - har vi haft på prov i Nacka/Värmdö... Var inte alls poppis vad jag har hört.

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 24 september 2007, 22:17:38 PM
ISA - har vi haft på prov i Nacka/Värmdö... Var inte alls poppis vad jag har hört.

/Fredde

Hört? Du är väl ändå inte så färsk att du inte hann uppleva ISA? Själv tyckte jag inte det störde så mycket, vår var iofs ljudlös. Ganska meningslös pryl i den trafik vi kör, man vet ju precis hastigheterna ändå..

Fredde

CitatHört? Du är väl ändå inte så färsk att du inte hann uppleva ISA? Själv tyckte jag inte det störde så mycket, vår var iofs ljudlös. Ganska meningslös pryl i den trafik vi kör, man vet ju precis hastigheterna ändå..

Jag har kört i trafikområdet i snart två år, så ISA var jag med på. Syftade mer på att jag har hört av andra att det inte var så många som gillade det.
Precis som du säger, man kan sina linjer och vet vad det är för hastigheter som gäller.

Hur gick 51**-vagnen idag då? ;)

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 24 september 2007, 22:43:17 PM

Hur gick 51**-vagnen idag då? ;)

/Fredde

5143. Jag vet inte hur mycket jag vill/vågar skriva, 5145 var lite mer välbevarad. Det är skumt att man skickar 18 bussar till Säffle för att bygga in en till dörr, men man beställer inget utöver just det arbetet. 5143 ställde jag in efter knappt fyra timmar, skrev två felrapporter eftersom allt inte fick plats på den första. T.ex. var jag tvungen att offra en rosa gardin för att täta en luftläcka vid mittdörren. Det lät bara för mycket för de resande, och den tappade luft väldigt snabbt med motorn stoppad.
I övrigt är det en väldigt trevlig vagntyp, och de är i klart bättre skick än de vagnar som är inkörda i N/V-området. ::) 

Fredde

Bra att du skriver på felen. Jag gör likadant, tycker det är det enda rätta. Många verkar tro att verkstaden kan gissa när det uppstår fel på bussarna...

Återstå bara att se när de hittar ut till oss i Mölnvik, hade själv jag 0700 idag  :-\

/Fredde

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 23:02:23 PM
Tids och kostnadsaspekten, de svarta hål som Göteborgarna var ska väl inte få upprepas.

//Lars

Tid förstår jag, men kostnad. Det måste ju vara billigare att få en "reviderad" buss än en med massa småfel kvar sedan Blekingetiden som förvärrats av att de stått still ett bra tag. Kortsiktig ekonomiskt tänkande. :(

RoTe

Vad kostar den där ISA saken?
Skulle inte förvåna mig om den kostar en bra bit över 5000kr...

De flesta GPS navigatorerna har den funktionen inbyggd.

blubb

Citat från: Karsten skrivet 24 september 2007, 23:23:29 PM
Tid förstår jag, men kostnad. Det måste ju vara billigare att få en "reviderad" buss än en med massa småfel kvar sedan Blekingetiden som förvärrats av att de stått still ett bra tag. Kortsiktig ekonomiskt tänkande. :(

Man får hoppas att de iaf kostade på en mögelsanering på de angripna bussarna..

Fredde

CitatMan får hoppas att de iaf kostade på en mögelsanering på de angripna bussarna..

Det har man med all sannolikhet gjort. Den jag kollade i luktade det nytt i... Verkade ha varit nytt golv etc.

/Fredde