Hybridbusstest i Schweiz [Bild]

Startat av Nupski, 13 maj 2011, 21:58:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



Just nu håller man på att testa två stycken hybridbussar av serielhybrid i Schweiz en av dessa är från Mercedes och den andra från Hess. I Basel rullar bussen från Mercedes som är en Citaro utrustad med 4st navmotorer som drivs av el som lagras i batteripack alternativt kommer från en generator som är kopplad till en liten dieselmotor. Navmotorerna drivs av 650V likspänning och är av asynkrontyp. Hess bussen dyker upp i Basel under september och skall försöka ta mig ner för att få se den live, nästa vecka dyker den upp i Winterthur.

De tekniska faktat är som en vanlig led Citaro men får ta mindre last pga. ökad vikt.

Schweitziska postverket har i sina samlingar åtminstonde en parallellhybrid från Volvo.

mushkot

Varför i hela friden har man valt en seriehybrid? Det innebär ju att all installerad effekt inte går att få ut på hjulen.

Nupski

Citat från: mushkot skrivet 14 maj 2011, 07:39:34 AM
Varför i hela friden har man valt en seriehybrid? Det innebär ju att all installerad effekt inte går att få ut på hjulen.

Pratade med projektledaren på BVB och det är att minska förbrukningen. Man använder en liten dieselmotor som går på 3 förutbestämda lägen vid laddning samt stängs av när den inte behövs. Mycket av stadskörning består i rull och broms och då fungerar navmotorerna som generatorer vilket gör att dieselgeneratorn kopplas ifrån.

mushkot

Citat från: Tomas skrivet 14 maj 2011, 10:39:52 AM
Pratade med projektledaren på BVB och det är att minska förbrukningen. Man använder en liten dieselmotor som går på 3 förutbestämda lägen vid laddning samt stängs av när den inte behövs. Mycket av stadskörning består i rull och broms och då fungerar navmotorerna som generatorer vilket gör att dieselgeneratorn kopplas ifrån.
Du kan göra nästan precis likadant med en seriehybrid, bara du har ett bra styrsystem till växellåda och motor. Då kan du få dieseln att jobba i sitt effektivaste område även vid krypkörning genom att "bromsa" med elmotorn, och när batteriet laddats upp tillräckligt stänga av dieseln och köra på enbart el.

Nupski

Men hybrider kommer nog att under några år till finnas i marginalerna, då många fortfarande bara räknar på ekonomin och där kan inte en hybrid konkurera med en diesel buss.

Swiss post testade parallell hybrid från Volvo och de fick en 28% lägre förbrukning jämnfört med en dieselbuss då en tvåaxlig, Mercedes räknar på 40-45% lägre bränslekostnad i stadskörning jämnfört med en diesel i detta fallet ledbuss.

http://www.post.ch/en/post-startseite/post-konzern/post-medien/post-medienmitteilungen/post-info10-hybrid-postauto.htm