Ersätter pendeltåg

Startat av Mr G, 13 maj 2011, 09:23:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Ja eller så ersatte bussen det vanliga tåget, för det här är precis innan pendeltågen ska börja gå söder om Jordbro.
吉先生

Björn Forslund

Det var väl buss till Nynäshamn en längre period medan man byggde om stationen i Vhe och även resten av banan söderut och anpassade den för pendeltågen.
Inte fel att åka CR110L...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 maj 2011, 09:46:14 AM
Det var väl buss till Nynäshamn en längre period medan man byggde om stationen i Vhe och även resten av banan söderut och anpassade den för pendeltågen.
Inte fel att åka CR110L...

Jo, det är riktigt att det varit fler gånger men den här bilden bör vara tagen 1973, då pendeltågstrafiken Stockholm C-Jordbro startade i maj. Först i oktober 1973 var det klart att köra till Västerhaninge och Nynäshamn. Under denna tid gick bussar mellan Jordbro och Nynäshamn inklusive mellanstationer. Ersättningstrafik i vanlig mening var det inte eftersom det aldrig var annonserat något annat än detta upplägg. Man kanske kan uttrycka det som att tågen vände i Jordbro och sedan tog bussar vid mot Västerhaninge och Nynäshamn.

Bussterminalen i Jordbro byggdes om sedan så att det blev infart och utfart från båda hållen. Under de åren jag bodde i Jordbro (1974-1994) måste terminalen betraktas som överdimensionerad, men förklaringen finns alltså i att den byggdes just för att mata till pendeltågen i Jordbro. Det något provisoriska utförandet tyder på att bilden är tagen strax efter trafikstarten i maj 1973.

Gunnar D

Är det provstrålkastare på 4642? Intressant, har inte sett det tidigare men befogat då originalljusen inte var särskilt effektiva.

/Gunnar

Rickson

De där lysena ser ut vara av den modell som var mycket vanlig på amerikanska lastbilar på den tiden. Dubbla lysen med en gemensam sarg. Lysena förekom även på lastbilar här i Sverige men då var de eftermonterade av åkaren och oftast inbyggda i stötfångaren. Vad jag har förstått hade de tidigaste årgångarna av bussmodellen på bilden samma rektangulära strålkastarinsatser som de äldsta scania 140:orna. De gav dåligt ljus och var allmänt kass och ersattes så småningom av Scania till den enkla runda modellen. Innan den förändringen gjordes var det många som byggde om på egen hand och är det så att CR 110 aldrig har funnits med dubbla runda så skulle jag tro att bussarna på bilden har konverterats av bussgaragets verkstad.

Bara en gissning som sagt, men det finns kanske någon här som VET hur det förhöll sig?


Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 maj 2011, 10:20:31 AM
Jo, det är riktigt att det varit fler gånger men den här bilden bör vara tagen 1973, då pendeltågstrafiken Stockholm C-Jordbro startade i maj. Först i oktober 1973 var det klart att köra till Västerhaninge och Nynäshamn. Under denna tid gick bussar mellan Jordbro och Nynäshamn inklusive mellanstationer. Ersättningstrafik i vanlig mening var det inte eftersom det aldrig var annonserat något annat än detta upplägg. Man kanske kan uttrycka det som att tågen vände i Jordbro och sedan tog bussar vid mot Västerhaninge och Nynäshamn.

Bussterminalen i Jordbro byggdes om sedan så att det blev infart och utfart från båda hållen. Under de åren jag bodde i Jordbro (1974-1994) måste terminalen betraktas som överdimensionerad, men förklaringen finns alltså i att den byggdes just för att mata till pendeltågen i Jordbro. Det något provisoriska utförandet tyder på att bilden är tagen strax efter trafikstarten i maj 1973.


Och bussterminalen i Jordbro ser idag ännu lika dan ut som du beskriver det Staffan. Dock med endast 2 hållplatser för linje 837 & 841. En mot Handen och en mot Jordbro Ind Omr.

Ola Almquist

#6
Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2011, 15:12:55 PM
Är det provstrålkastare på 4642? Intressant, har inte sett det tidigare men befogat då originalljusen inte var särskilt effektiva.

/Gunnar

Denna har något liknande men hur vanligt var det?
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=114

EDIT: Visst ja, Kristinehamn hade det ju också. Tydligen ont om bilder att länka till dock.

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

#7
Jag tror att de där dubbellysena köptes som ersättare för de ovala som inte var bra. Troligen byttes en del ut vid stenskott och liknande.
Uppsalas tidiga CR111:or från 1972 hade de där lysena från leverans. Det var väl innan man gjorde om fronten för att passa de vanliga standard runda H4 insatserna.