Töcksfors / Arvika karosseri

Startat av DBO, 12 maj 2011, 22:06:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DBO

Hei.

Vi har en liten diskusjon om hva slags historie denne bussen kan ha.
Først lurte vi på om den kunne ha hatt en norsk bakgrunn, eller er det slik at
dere i Sverige bygde turbusser for europatrafikk med rattet på venstre side
og dører på høyre side.
Bussen står på en skrot i Töcksfors, og dette er vel et Arvika karosseri?
Svar mottas med takk.

Link til bilde:

http://autofoto.origo.no/-/image/show/1738303_-04-2011

Björn Forslund

Hej!

Denna buss är en AEC Regal Mk III avsedd för Linjebuss utlandstrafik. Den hade som ny en engelsk Park Royal kaross, men råkade ut för en olycka och fick en ny Arvika-kaross. Denna buss var alltså unik och fanns bara i ett exemplar. Den såldes till en annan bussåkare omkring 1960 och hamnade på skroten några år senare. Den har aldrig gått i högertrafik i Sverige, men väl på kontinenten.

Det stod om dessa bussar i vår i vår medlemstidning Färdskrivaren i de senaste numren.

DBO

Ulf Fernestad

hittade 50st i sbh, varav en med bild på en engelsk kaross
mvh ulf
ps försökte och göra nåt jag inte begrep (klickbar länk)

Björn Forslund

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 13 maj 2011, 18:01:01 PM
hittade 50st i sbh, varav en med bild på en engelsk kaross
mvh ulf
ps försökte och göra nåt jag inte begrep (klickbar länk)
  A727
1952-02-01 M632
1958-05-21 X501 1951 AEC
Regal MK III
9621 R 1328 Park Royal
B1
B34624 1952-03-18 - AB Linjebuss
1958-05-21 - Söderhamns Stuveri AB, Söderhamn

Som skrivet i mitt första svar ovan, bussen i Töcksfors är helt unik och ser helt annorlunda ut än de övriga AEC hos Linjebuss. Uppgifterna ovan har inte med den bussen, LB 506, att göra. Denna hade regnummer A770 / M912 för att sedan hamna i Värmland med nummer S870 hos en åkare i Åmål. Detta enligt Bussnytt nr 5/96

Ulf Fernestad

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 maj 2011, 19:28:38 PM

Som skrivet i mitt första svar ovan, bussen i Töcksfors är helt unik och ser helt annorlunda ut än de övriga AEC hos Linjebuss. Uppgifterna ovan har inte med den bussen, LB 506, att göra. Denna hade regnummer A770 / M912 för att sedan hamna i Värmland med nummer S870 hos en åkare i Åmål. Detta enligt Bussnytt nr 5/96
Inte för att vara tvär men jag ville bara hänvisa till någorlunda likvärdig buss. Har du möjligt historien om bussens Värmlandsnr. när åkaren var från Åmål (Dalsland)
mvh Ulf

Björn Forslund

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 13 maj 2011, 20:00:50 PM
Inte för att vara tvär men jag ville bara hänvisa till någorlunda likvärdig buss. Har du möjligt historien om bussens Värmlandsnr. när åkaren var från Åmål (Dalsland)
mvh Ulf

Det fanns risk att uppgifterna kunde kopplas samman med bussen i Töcksfors, därav mitt svar:-)

Enligt Bussnytt så är värmlandshistorien följande:
630426 reggades bussen på Kurt Andersson, Sixten Björk och Olof Johansson i Åmål. Dessförinnan hade den ägts av en busshandlare vid namn Ture Björström i Örebro sedan 611223. Bussen blev dock inte gammal i Åmål, redan 640729 reggades den på skrothandlaren och det var slutkört.

Karossen torde fortfarande ha varit fin vid den tidpunkten, men reservdelsförsörjningen till AEC var usel, vilket sannolikt blev dödsdomen.

bilomnibussen

Jag hittade detta ämne just nu. Var bussen registrerad i Örebro län? Den person som omnämnes "busshandlaren" var nog bilhandlaren Tore Bjurström (tror han hette så) som jag vill minnas var importör av Ferrari i Sverige.
Mvh
Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 oktober 2011, 23:24:22 PM
Jag hittade detta ämne just nu. Var bussen registrerad i Örebro län? Den person som omnämnes "busshandlaren" var nog bilhandlaren Tore Bjurström (tror han hette så) som jag vill minnas var importör av Ferrari i Sverige.
Mvh
Jan G

Vet inte hur man gjorde på den tiden, men bilhandlaren ställde väl av den tills lämplig kund kom, så den kanske aldrig blev omreggad i T-län?