En stunds uppehåll i Härryda

Startat av Bengt H, 12 maj 2011, 21:10:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Torsdagen den 8 april 1976 hade jag en Härrydatur. Den började i Hindås klockan 05.00 med tur 1100 till Göteborg. Sedan åter med tur 1103 till Härryda kyrka och 1104 tillbaka till Göteborg, 1107 till Härryda kyrka och 1110 till Mölnlycke där det var rast mellan 09.00 och 09.30. Efter rast 1109 till Härryda och så ytterligare en gång till till Göteborg och tillbaka med 1114 och 1113.

Förmodligen i uppehållet mellan tur 1109 och 1114, körde jag ner till järnvägsstationen för att fotografera bussen. Det var 1311, en Volvo B58-Säffle, vilket tyder på att jag fick ta ut en buss i Göteborg. Härryda hade en Scania-Vabis BF/Hägglund så det blev lite finare denna dag.

Först en kopia av tidtabellen för den som tycker det är intressant att följa tjänstgöringen.















Niclas Wennerlid


Jonas Gustafsson

#2
Fantastiskt trevliga bilder och extra kul med tidtabellen.

Göteborg hade väl 1280, 1281, 1309-1311 med denna kaross.

Var 1311 halvturistare hela sin karriär? Har ett vagt minne av att den var utrustad med linjevagnsstolar och även följdriktigt blivit av med dekorranden i slutet av 80-talet. Eller jag kanske blandar ihop med 1280-1281?

//Jonas G

P.S: Hittade bilder på 1309 och 1310 från 80-talet utan dekorrand eller gardiner, men till synes fortfarande med höga stolar. D.S.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt H

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 maj 2011, 23:19:23 PM
Göteborg hade väl 1280, 1281, 1309-1311 med denna kaross.

//Jonas G


Det stämmer med mitt minne. 1280 och 1281 hade bara en dörr under min tid i Göteborg. De kan ha fått mittdörr senare. Jag vill minnas att de bland annat användes på veckoslutslinjen på Malmö.

Jag har funderat på hur det fungerade vid rasten i Mölnlycke. Det finns ju ingen not om bussbyte i tidtabellen. Jag tror att en GDG-förare tog över bussen och körde till Göteborg och tillbaka medan man rastade i GDG:s, f.d. Mölnlyckebolagets, personalrum.

eomer

Tycker att detta är den snyggaste modellen från Säffle, hittills.
//eomer

Håkan 62

Det här minner om bättre tider, då var det kul att köra buss :)

yngrot

Härliga bilder på en trevlig vagntyp att köra .. Fast det är en Säffle.. Fanns några sådana i Kållered 2 som hade Wilson som denna SJ vagn har ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats W

Var rökning tillåten i bakre avdelningen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats W skrivet 27 maj 2011, 22:38:57 PM
Var rökning tillåten i bakre avdelningen?

Många SJ-bussar med halvturistutförande på stolarna var utrustade med askkoppar men rökning var inte tillåten när de gick i linjetrafik. Det brukade finnas en vändbar skylt med "Rökning förbjuden" på ena sidan och "Rökning tillåten" på den andra. I bästa fall var askkopparna spärrade när bussen gick i linjetrafik, men jag kan inte minnas att det var några problem med rökning utan passagerarna följde vad som stod på skylten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Trevlig dokumentation! Bra att du var förutseende och fotade även invändigt.
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 maj 2011, 23:13:12 PM
Trevlig dokumentation! Bra att du var förutseende och fotade även invändigt.
Mvh Jan G

Tack. Jag är också glad idag att jag även fotograferade en hel del invändigt då. Därmed kan man idag bland annat förvånas över askkopparna som på den tiden var standardutrustning på alla vagnar som åtminstone delvis användes för beställningskörning. Vid sådana körningar bestämde kunden hur det skulle vara med rökningen ombord.

Det värsta med askkopparna var att de ofta användes som papperskorgar. Många tryckte ner kolapapper, glasspinnar, tuggummi, snus och nästan vad som helst i dessa små behållare. En skruvmejsel var ett nödvändigt verktyg om man skulle städa bussar med askkoppar. Med mejseln kunde man karva ur innehållet som kunde sitta stenhårt ihoptryckt.

Ted Selander

Mycket elegant dokumenterat!
En följdfråga, i vilken utsträckning användes platsnumreringen på SJ Busstiden? Förekom det i expressbuss-/veckoslutstrafik?

/Ted

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 28 maj 2011, 15:34:08 PM
Mycket elegant dokumenterat!
En följdfråga, i vilken utsträckning användes platsnumreringen på SJ Busstiden? Förekom det i expressbuss-/veckoslutstrafik?

/Ted

Nej, det var nog bara vid beställningstrafik de användes. På expressbussar liksom veckoslutsbussar har så vitt jag vet alltid tillämpats samma system som Swebus använder än i dag: man håller koll på att man inte bokar fler än det finns platser i bussen/bussarna men sedan är det fri placering.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Ted S skrivet 28 maj 2011, 15:34:08 PM
Mycket elegant dokumenterat!
En följdfråga, i vilken utsträckning användes platsnumreringen på SJ Busstiden? Förekom det i expressbuss-/veckoslutstrafik?

/Ted

Faktiskt förekom system med bokade platser på veckoslutsbussarna på den tiden. Åtmistone på vissa linjer fick man ut listor där namnen stod på specifika platser. Jag minns inte om det gällde alla linjer som jag körde, men jag är säker på att det åtminstone tillämpades på några där busslinjekontoret i Göteborg stod för bokningen. Detta var ju på den tiden allt sådant sköttes manuellt. Kunden, eller ett annat försäljningsställe, ringde till det kontor som bokade en specifik linje. Där fanns listor i pärmar som fylldes i allt eftersom bokningarna kom in. Då gick det att uppfylla särskilda önskemål på plats. I Göteborg kunde man också boka och köpa biljett över disk på busslinjegruppens kontor vid Nils Ericsonsplatsen.

Vi chaufförer hämtade listorna innan avgång och prickade sedan av resenärerna när de steg på. Det fanns en legendarisk bussförare i Göteborg som hade lite svårt för detta och försökte få resenärerna att stiga på i den ordning de stod på listan. Detta misslyckades givetvis men orsakade alltid en del gny och gnäll.