Förare sökes till Europaresa!

Startat av RättBuss, 11 maj 2011, 00:21:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RättBuss

Hej!
RättBuss är ett nystartat projekt som ska ge sig ut i Europa!
Vi söker nu unga förare som vill få en gratis resa och upplevelse! Så långt ifrån charter man kan komma.
Vi åker den 26/6 och är tillbaka 26/7.
All info, med resrutt, finns på http://www.rattbuss.se/Europa.html

Är du intresserad, mejla peteroijens@rattbuss.se, eller skriv här!
Hoppas vi ses!

admin

Betalar ni avtalsenlig lön eller är det frågan om ideellt arbete? Bussnack är inte platsen för att rekrytera bussförare men om det är frågan om en ideell insats kan vi möjligen göra undantag. Det skall då tydligt framgå vad det rör sig om.

RättBuss

Hej!
Nej, den enda lönen är att man får följa med på resan, så det är en ideellt uppdrag! En upplevelse för den som följer med!
Vore jättesnällt om ni kunde göra ett undantag!
Vänliga hälsningar, RättBuss

Peter Elmheden

Jag måste bara ställa en fråga.
Varför söker ni unga förare?
Är det för att de är sugna på att ta billiga uppdrag i Europa? Eller är det för att de ska stöpas i era formar?
Jag personligen hade gärna sett att min chaufför hade haft ett par år på nacken om jag skulle åka utanför Sveriges gränser.

Är ert bolag seriöst, har ni gjort liknande körningar förut och har ni koll på alla papper?

Jag frågar för att jag tycker att många bolag förstör hela branschen.
Med olyckan i Norge på 90-talet i minnet då många omkom pga orutinerad förare.
Vi som är seriösa chaufförer behöver vår lön för att överleva, har jag fel?

Jag ser att ni kör med miljövänlig diesel, hur gör ni då när ni måste tanka i utlandet?

1896

Peter Elmheden

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 maj 2011, 18:14:05 PM
Olyckan i Norge var 880815.  8)

Ja, när man ser efter närmare. Har det någon betydelse exakt vilket år det var?
Har Du några reflektioner på tråden ifråga?

1896

Ursäkta, ville bara precisera.  :)

Lusan

Håller helt med Peter Elmheden. Det finns tyvärr en heldel bussförare som ej måste leva på att köra turistbuss. Som tycker att det är helt OK att knappt få någon betalning, det är ju semester. Detta förstör verkligen för de seriösa som faktiskt lever på detta.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 14 maj 2011, 17:59:25 PM
Är det för att de är sugna på att ta billiga uppdrag i Europa? Eller är det för att de ska stöpas i era formar?
Jag personligen hade gärna sett att min chaufför hade haft ett par år på nacken om jag skulle åka utanför Sveriges gränser.

Är ert bolag seriöst, har ni gjort liknande körningar förut och har ni koll på alla papper?

Jag ser att ni kör med miljövänlig diesel, hur gör ni då när ni måste tanka i utlandet?

Blue

Att dom söker unga förare kan bero på att dom vill att föraren ska passa in i "gänget", i övrigt så håller jag med dig även om jag började köra turister blott 20år gammal.

Citat från: Peter Elmheden skrivet 14 maj 2011, 17:59:25 PM

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

för alla

Citat från: RättBuss skrivet 11 maj 2011, 00:21:58 AM
Hej!
RättBuss är ett nystartat projekt som ska ge sig ut i Europa!
Vi söker nu unga förare som vill få en gratis resa och upplevelse! Så långt ifrån charter man kan komma.
Vi åker den 26/6 och är tillbaka 26/7.
All info, med resrutt, finns på http://www.rattbuss.se/Europa.html

Är du intresserad, mejla peteroijens@rattbuss.se, eller skriv här!
Hoppas vi ses!
Kolla eran hemsida verkar vara ett kul projekt lycka till med kulturgärningarna hoppas ni får ihop några stycken chaffisar som kan turas om att köra 'ideellt'
Ska själv köra buss ideellt ner till det stora scoutlägret i blekinge i början av augusti ca 30000 scouter ska dit
ska nog oxå sätta upp en tavla här o se om ngn scoutgrupp i Sthlm Sörmland eller Östergötland vill få skjuts ner mot att vara med o betala busshyran

Carl Eric

Citat från: för alla skrivet 16 maj 2011, 17:46:51 PM
Kolla eran hemsida verkar vara ett kul projekt lycka till med kulturgärningarna hoppas ni får ihop några stycken chaffisar som kan turas om att köra 'ideellt'
Ska själv köra buss ideellt ner till det stora scoutlägret i blekinge i början av augusti ca 30000 scouter ska dit
ska nog oxå sätta upp en tavla här o se om ngn scoutgrupp i Sthlm Sörmland eller Östergötland vill få skjuts ner mot att vara med o betala busshyran

Intressant! Vi skall också till World Scout Jamboree utanför Kristianstad i Skåne, och trots att en av våra ledare är busschuafför så får vi inte åka buss utan vi skall åka med det tåg som de tydligen har chartrat...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

RättBuss

Det här handlar inte om att lura någon ung busschaufför att göra något han/hon borde få betalning för. Det här är inte en resa vi gör pengar på eller som vi gör i något annat syfte än att vi, våra vänner, våra vänners vänner och andra intresserade ska kunna åka ut i Europa på en rolig bussluff. Ingen annan får heller betalt under resan och vi bor tillsammans på bussen.

Då de flesta av medresenärerna själva är under trettio-strecket så tänkte vi att det är mest troligt att en ung chaufför har störst utbyte av att hänga med oss. Om någon äldre chaufför är pepp på att följa med på resan är den självklart också varmt välkommen.
Läs t.ex. gärna igenom det som står på länken innan ni uttalar er om våra motiv.

Under resan kommer vi inte köra på EcoPar utan på vanligt Diesel.

admin

Citat från: RättBuss skrivet 22 maj 2011, 01:31:44 AM
Det här handlar inte om att lura någon ung busschaufför att göra något han/hon borde få betalning för. Det här är inte en resa vi gör pengar på eller som vi gör i något annat syfte än att vi, våra vänner, våra vänners vänner och andra intresserade ska kunna åka ut i Europa på en rolig bussluff. Ingen annan får heller betalt under resan och vi bor tillsammans på bussen.

Då de flesta av medresenärerna själva är under trettio-strecket så tänkte vi att det är mest troligt att en ung chaufför har störst utbyte av att hänga med oss. Om någon äldre chaufför är pepp på att följa med på resan är den självklart också varmt välkommen.
Läs t.ex. gärna igenom det som står på länken innan ni uttalar er om våra motiv.

Under resan kommer vi inte köra på EcoPar utan på vanligt Diesel.

Det är bra, Peter, men detta borde du nog ha varit lite tydligare med från början. Men bättre sent än aldrig.  ;)