Mer lantlig idyll från Borås

Startat av Bengt H, 10 maj 2011, 22:10:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Hägglundare och grusväg är det tydligen gott om bland mina Boråsbilder. Jag har tidigare visat bilder från linje 31 vid Bosnäs, men linjens lantliga idyll lockade mig till fler fotoexkursioner och den lockar mig också till att visa fler bilder från linjen, denna gång från augusti 1971.

Två bilder från vändplatsen vid affären i Bosnäs

Någonstans på linjen från Bosnäs mot stan. Måhända Staffan som verkar ha haft ärende dit ut fler gånger än jag, kan identifiera platsen

Tills sist backen ner mot plankorsningen vid Osdal. Det vill till att kunna stanna, även när det är halt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 10 maj 2011, 22:10:51 PM

Någonstans på linjen från Bosnäs mot stan. Måhända Staffan som verkar ha haft ärende dit ut fler gånger än jag, kan identifiera platsen

Mina resor på gamla linje 31 gick mestadels till Bovik, alltså vid hållplatsen Funningen. Men jag tycker mig känna igen miljön på bilden ändå. Det är strax efter vändhållplatsen vid Bosnäs.

Citat från: Bengt H skrivet 10 maj 2011, 22:10:51 PM
Tills sist backen ner mot plankorsningen vid Osdal. Det vill till att kunna stanna, även när det är halt!

Denna korsning ser likadan ut i dag. Det som har hänt är att järnvägen fått bommar och att vägen har breddats. Nu är det inte heller Varbergsvägen som går strax efter järnvägsövergången till vänster i bild utan gamla Varbergsvägen. Jag tror dock att trafiken är minst lika stor i dag som då. Bussföraren på bilden har gjort helt rätt som stannar innan järnvägsövergången. Där har han bra utsikt över vägen också och så länge det inte kommer en Ferrari i 200 knyck så hinner han ut när det uppstår en tillräckligt stor lucka.

Trevliga bilder (som vanligt) och en trevlig buss dessutom även om den kanske inte var optimerad att köra på sådana här vägar. Körde du före med bil eller var det en samarbetsvillig bussförare som stannade så att du kunde gå ut och fotografera eftersom du fått samma buss och förare på alla bilderna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2011, 08:08:08 AM
Mina resor på gamla linje 31 gick mestadels till Bovik, alltså vid hållplatsen Funningen. Men jag tycker mig känna igen miljön på bilden ändå. Det är strax efter vändhållplatsen vid Bosnäs.

Det kan nog stämma att bilden är tagen strax efter avgången från Bosnäs, eftersom jag har hunnit ikapp och förbi bussen före Osdal.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2011, 08:08:08 AM
Körde du före med bil eller var det en samarbetsvillig bussförare som stannade så att du kunde gå ut och fotografera eftersom du fått samma buss och förare på alla bilderna.

Som sagt, det var bil som gällde denna gång. Jag ser på bilden vi Osdal att vi var fler eftersom två armar med kameror skymtar till vänster på Osdalsbilden. Jag beskar bilden så att de inte syns på den bild som visas här. Jag vill minnas att det var frågan om två Göteborgare som var på besök. Även jag bodde för övrigt vid tillfället i Göteborg. Det är dock inte omöjligt att vi ändå hade hjälp av en samarbetsvillig förare. Jag kände flera av dem då eftersom jag året före arbetade på Stasdsbussar.

BengaB40

Hej! Härliga landsvägsbuss-nostalgiska bilder! Tittar man noga på Hägglundsgrillen verkar det som att det suttit ett kromat Volvo-märke på den plats som var den ordinarie på 50-talets bussfronter! Kanske någon Volvo-entusiast som satte dit det när bussen var ny för att påminna om gamla tider, men det är ju mycket som ramlar av både från det ena och det andra under tidernas gång! Hälsn. BengaB40

Bengt H

Citat från: BengaB40 skrivet 11 maj 2011, 20:52:59 PM
Hej! Härliga landsvägsbuss-nostalgiska bilder! Tittar man noga på Hägglundsgrillen verkar det som att det suttit ett kromat Volvo-märke på den plats som var den ordinarie på 50-talets bussfronter! Kanske någon Volvo-entusiast som satte dit det när bussen var ny för att påminna om gamla tider, men det är ju mycket som ramlar av både från det ena och det andra under tidernas gång! Hälsn. BengaB40

Det märke som man kan ana har funnits i grillen tidigare på 112:an är ett Hägglundsmärke. Se denna äldre, tidigare visade, bild.

BengaB40

Hej! Intressant! Ovanlig placering av H-märket! Hälsn. BengaB40

Bengt H

Citat från: BengaB40 skrivet 12 maj 2011, 08:11:44 AM
Hej! Intressant! Ovanlig placering av H-märket! Hälsn. BengaB40

Ja, normalt hade nog Hägglundsmärket suttit i mitten under påfyllningen för kylarvattnet. På den platsen har dessa bussar i stället ett bevingad stadsvapen, två ullsaxar. Det verkar nästan som om själva stadsvapnet fallit bort här och bara hållaren och vingarna finns kvar.

/Bengt

Peter Rost

Var det manuell-låda i denna vagnstyp?

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 16 maj 2011, 05:14:30 AM
Var det manuell-låda i denna vagnstyp?

/Peter

Nej, det var Pys-Wilson. Sådan infördes på stadsbussarna i Borås i och med 1958 års leveranser.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Härliga bilder den backen har jag kört i många ggr . På nervägen var det bäst att stanna en bit upp för att få lite bättre sikt innan man körde ut en morgontur hade dessutom ett tåg som ofta kom precis före så då ville det till att ta det varligt nerför backen när det var halkigt..

Lite OT men på 90talet var det en förare som gasa på lite väl vilt och körde av vägen långt ut i skogen intill där backen upp vid Bovik gick förr tomkörning till garaget var det på den turen . och den kvällen kom han sent hem kan jag säga.. bussen i fråga var en av de där Wiima med rosa inredning
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina