Göteborg: Bovorna hur var de att köra?

Startat av Calle, 09 maj 2011, 19:35:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Ser fram emot spännande inlägg vad Ni tycker? Finns denna kvar hos GS förresten?

Erling.L

Nej dom finns ej kvar

Körmässigt berodde det på vad för trafik du körde, ingen hit i rondeller eller stadskörning men underbara på motorväg i mitt tycke.

En vinter fick jag en på RÖD o körde om 2 framförvarande volvo bussar på vägen till stenungsund då jag med Bovan vågade lägga mig oplogade ytterfilen o bara ösa på, den låg som en bandvagn i snön o bara tuggade kilometer.  :)
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

En buss brummar

Haha bovorna hade jag en viss hatkärlek till...

Överlag var dom rena landsvägsmaskiner, stadiga och stabila, sega men pålitliga. Stungstyrd som få och jobbig överlag med manövreringen. Körställningen var att glömma helt, hittade man en någorlunda position så var man överlycklig. mitt största problem var att jag knappt nådde ner till bromsen! Då är jag endå en redig man på 178 cm... Instrumenteringen skall vi inte prata om, närmsta liknelsen är väl MIR, tidig Antanov från Aeroflot eller en Apollo kapsel. En miljon knappar långt ifrån varandra och man visste knappt vart dom gick. Att starta bussen var en sak, att stänga av den en helt annan, man gör nämligen på olika sätt (!?) Att använda blinkers krävde dasshänder eller dubbelfattning man orkade/nådde inte med ett finger.
Kompressortuta som lät som en oljetanker i ljudnivå, Värre än lastbilar! Roligt var att den gick på bussens övriga luftsystem med någon typ av brytare. fanns luft i bussen så lät den utav h*****e, ingen luft och den var knäpptyst. Roligt bus var att trycka ut luften när man gjort sitt pass och trycka på tutan en läng stund. Ingen ljud, men när nästa förare kom dagen efter helt ovetandes och fick luft i bussen efter en kvart så lät det ostoppbart lika länge som man tryckt dagen innan!! hahaha

Under min tid på GS körde jag

201: Den i bäst skick, beställningsbussen som gock bra förutom på slutet. startmotorn glappade så ibladnd fick man springa ut och slå på den med en skiftnyckel.

205
206
207
Någon av dessa hade allvarliga problem med luftläckor osv samt bakdörren. Bovorna var roliga på så sätt att gick luften ur så kunde bussen ej öppnas! Men det fanns en specialknapp inne i lastrummet som man kunde öppna bussen, man kröp in i lastrummet, bakom en balk satt en gummiknapp. Gissa hur man såg ut efter den manövern i en 10 år gammal Bova som aldrig städats i lastrummen...

Men Bovorna hade personlighet, jag gillade faktiskt dom där maskinerna och klart den tystaste buss jag någonsin kört!

Rikard

Jag körde dem en hel del på röd express oxh de var lite speciella som nämnts tidigare. t.ex Kom man från en volvo o bytte till bova så lyckades man väldigt ofta att ta en eller annan trotoarkant innan man vande sig vid att man satt längre fram i bussen jämfört med volvo bussarna. Sträckte man ut handen så nådde man fram till vindrutan utan problem. hade man väl satt sig och hittat bra sittställning så tyckte jag de var sköna o köra framför allt på röd då man inte stannade så mycket.
men körde dem oxå lite på andra linjer o där var de helt hopplösa främst på grund av att dörrarna var så långsamma och att de var ganska sega i start och stopp.

De var ganska slitna i slutet så de var bättre ibörjan.
vissa egenskaper som att i några av dem fick man ALDRIG dra ner AC till max. då gick säkringen. fick man gå ut o öppna bakre luckan o återställa säkringen. Det fanns fartbegränsare så man tryckte in knappen sen kunde man lägga foten på gasen o den gick aldrig över den inställda hastigheten. som nån av förarna fick uppleva genom att köra till landvetter med 50 km/h som maxfart  ;-)  han kände inte till den egenskapen. det återställdes när man stängde av den om man inte visste hur man gjorde. Funkade väldigt bra på motorvägen då dessa gick 102-105 innan de spärrade.
(ursäkta stavningen var visst lite trött när jag skrev)

Rikard.

Zella

Dom var stabila... men jag hade dem mest på BLÅ EX, L59 & L80 och den föll mig aldrig i smaken.

mushkot

Hade dessa styrande boggie? Jag vet inte om minnet sviker mig, men jag har för mig att en bova skyltat "övningsbuss" passerade chalmers en dag med fullt utstyrd boggie även då bussen körde rakt fram. Det tjöt så in i!

D_skalis

Citat från: mushkot skrivet 10 maj 2011, 06:50:09 AM
Hade dessa styrande boggie? Jag vet inte om minnet sviker mig, men jag har för mig att en bova skyltat "övningsbuss" passerade chalmers en dag med fullt utstyrd boggie även då bussen körde rakt fram. Det tjöt så in i!

Enligt bilregistret så är bakre axel medstyrande.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Lusan

Jag måste då säga att en Bova är då verkligen inte min favorit att köra. Förarplatsen är under all kritik om man kommer från tex Volvo. Jag är 168 cm lång och har ratten "bakom ryggen". Min uppfattning är att en Bova inte ligger bra på vägen. De är vingliga, speciellt de som är lite äldre. Vinterkörning med en Bova är inte i heller enligt mej att föredra även om jag alltid har kommit fram på ett mycket bra sett. Nu kanske jag är lite konstig för jag föredrar en King Long.... Tilläggas bör kanske att jag inte kört en Bova boggi.[/u]

Nupski

Underbara kärror på landsväg men bynglig i stan som sagt. Jag är ca 169 över marknivå så mitt största problem var att varenda gång jag skulle ut ur en korsning och behövde titta åt höger dunkade jag pannan i vindrutan. Dörknappen i bagaerummet har hängt sig några gånger vilket gjort att dörren vägrades öppnas från insidan, bara in i grottan och rota. Klimasäkringen som även på 203 var kopplad till det öppningsbara fönstret hos föraren har man fått göra reset på åtskilliga gånger. Krabbgång hos 202 var spännande att få när det var låg hydralnivå, stödaxeln ställer sig fel.

Om man vilja skoja till det för en kollega kunde man när man stod still trycka in ASR knappen vilket gjorde att fartpedalen försvann, samma knapp används för hastighetsbegränsning.

Lusan

Nu anser ju inte jag att en Bova är en "riktig" buss. Men, som sagt alla behöver inte tycka som jag. Smaken är fri.

Nupski

Citat från: Lusan skrivet 10 maj 2011, 23:06:46 PM
Nu anser ju inte jag att en Bova är en "riktig" buss. Men, som sagt alla behöver inte tycka som jag. Smaken är fri.

En Bova Futura är en hyffsad ny veteranbuss  ;D, betänk att modellen premiärvisades 1979.

Lusan

Precis, ser fortfarande likadan ut. En av 2011 års modell ser ut som den är från 1850..... Inte alls så upphetsande. Ska bli spännande och se den nya dubbeldäckaren som vi får när som helst.

Calle

Nupski

Göteborg var det ZF automat med variabel växling.