Lite Swebushistoria 55

Startat av Bussmicke, 08 maj 2011, 10:32:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Gränsfall med de två sista bilderna men jag chansar ändå då bildserien speglar hela bussens historia.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peppen

Trevligt, alltid lär man sig nåt nytt! Har inget som helst minne av att 3180 haft ÖTrafs expresslack, men det har den tydligen haft...

yngrot

Vita Nova blev inte så långvarig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: Bussmicke skrivet 08 maj 2011, 10:32:57 AM
Gränsfall med de två sista bilderna men jag chansar ändå då bildserien speglar hela bussens historia.





Det fattas en, den första med Blekingedesign

eomer

Citat från: Bussföraren skrivet 09 maj 2011, 20:32:14 PM
Det fattas en, den första med Blekingedesign
3180 och sytervagnarna 3181 o 3182 inköptes 1990 för att gå som komplement till tågen på Blekinge Kustbana, som då bestod av Y1:or. Dessa bussar fick en påkostad inredning med bl a speciella skinnstolar och för den tiden ett välutrustat kök i bakre delen. Bussarna fick också en speciell lackering i metalicfärg. Förarna vilka bestod av en mindre grupp, kombinerade körningen med att vara tågvärdar på tågen. Man kunde t ex köra buss i ena riktningen för att därefter fungera som tågvärd i andra. 3180 o 3181 stationerades i Kristianstad och 3182 i Karlskrona.1992 startade Kustpilen på Blekinge Kustbana och dessa bussar blev övertaliga i det ursprungliga uppdraget. Samtidigt startade en ganska omfattande tågbusstrafik på sträckan Kristianstad-Halmstad och det blev 3180 o 3181 som fick uppgiften och huvudman var SJ. 3180 drabbades på hösten 1992 av en omfattande brand i höjd med Knäred och halva bussen blev svårt brandskadad. Dock bestämdes det att bussen skulle repareras och i samband med detta blev den då lackerad i SWEBUS färger.
Efter ytterligare 1 år tog Länstrafiken Kristianstad över Kristianstad-Halmstad och 3180 o 3181 fick Skåneexpressdesign.
//eomer