Lite Swebushistoria 55

Startat av Bussmicke, 08 maj 2011, 10:32:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Gränsfall med de två sista bilderna men jag chansar ändå då bildserien speglar hela bussens historia.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy H

Trevligt, alltid lär man sig nåt nytt! Har inget som helst minne av att 3180 haft ÖTrafs expresslack, men det har den tydligen haft...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

yngrot

Vita Nova blev inte så långvarig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: Bussmicke skrivet 08 maj 2011, 10:32:57 AM
Gränsfall med de två sista bilderna men jag chansar ändå då bildserien speglar hela bussens historia.





Det fattas en, den första med Blekingedesign

eomer

Citat från: Bussföraren skrivet 09 maj 2011, 20:32:14 PM
Det fattas en, den första med Blekingedesign
3180 och sytervagnarna 3181 o 3182 inköptes 1990 för att gå som komplement till tågen på Blekinge Kustbana, som då bestod av Y1:or. Dessa bussar fick en påkostad inredning med bl a speciella skinnstolar och för den tiden ett välutrustat kök i bakre delen. Bussarna fick också en speciell lackering i metalicfärg. Förarna vilka bestod av en mindre grupp, kombinerade körningen med att vara tågvärdar på tågen. Man kunde t ex köra buss i ena riktningen för att därefter fungera som tågvärd i andra. 3180 o 3181 stationerades i Kristianstad och 3182 i Karlskrona.1992 startade Kustpilen på Blekinge Kustbana och dessa bussar blev övertaliga i det ursprungliga uppdraget. Samtidigt startade en ganska omfattande tågbusstrafik på sträckan Kristianstad-Halmstad och det blev 3180 o 3181 som fick uppgiften och huvudman var SJ. 3180 drabbades på hösten 1992 av en omfattande brand i höjd med Knäred och halva bussen blev svårt brandskadad. Dock bestämdes det att bussen skulle repareras och i samband med detta blev den då lackerad i SWEBUS färger.
Efter ytterligare 1 år tog Länstrafiken Kristianstad över Kristianstad-Halmstad och 3180 o 3181 fick Skåneexpressdesign.
//eomer