Huvudmeny

Paris Metro

Startat av Mange_buss, 08 maj 2011, 02:16:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Halloj!

Tänkte slänga ut lite bilder från Parisresan 2008. Ursäkta bildkvalitén, men de flesta bilderna är "impulsbilder" tagna i språng.

Vi börjar, som det sig väl bör, med en typisk klassisk tunnelbanenedgång i Paris. Stationen heter Cité och ligger de facto på en ö!

Ett tåg, troligen på linje 13. Lägg märke till att tåget drivs på stålskenor, tvärtemot...

...det här, som går på gummidäck. Detta bidrar onekligen både till en tystare och jämnare resa.

Ett tåg kikar fram från en annan perrong.

Ett tåg i en tunnel, troligen utanför stationen Invalides...

...som vi kan se här.

Denn skylt guidar oerfarna resenärer och turister genom gångsystemet vidare till fjärran plattormar och linjer.

Denn skylt guidar också, men mot fjärrtåg, RER-tåg och andra "förnödenheter"

Ett riktigt smart informationssystem för att visa nästa hållplats ombord på tågen. Kanske något för SL att härma?

Ett snabb bild som jag faktiskt blev riktigt nöjd med! "Håll till höger", säger den.

Slänger även med denna bild på ett RER-tåg, som väl närmast är att översätta med svenska pendeltåg. Lägg märke till att dörrarna ligger på mellannivå, och att man sedan går der till den undre salongen eller den övre salongen. Panoramafönstren på övervåningen var riktigt läckra att se ut ifrån faktiskt!

MrH

Tack för fina bilder!  :) Jag blir så nostalgisk, allt ser ut precis som jag minns trots att det gått så många år sedan jag sist var i Paris.

/MrH