UITP-kongressen på Stockholmsmässan i juni 1991, del 3 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 maj 2011, 09:08:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Även gamla bussar visades som denna Scania-Vabis med Arvika-kaross från 1928. GSB485.


En Scania med Wiima-kaross och lågentré. Fast egentligen hette  det ju Carrus nu. Tre sådana bussar köptes sedan av Trollhättebuss och de hamnade så småningom hos Linjebuss, som flyttade dem till Råsta.



NJT194 har visats förr och då kunde vi konstatera att den slutade som Uppsalabuss 548.


Mercedes-Benz visade upp en duobuss, alltså en buss som kan gå både med elkraft ovanifrån och med vanlig dieselmotor. Ett prov gjordes sedan i Köpenhamn men det föll inte så väl ut. Bussarna blev både dyra och tunga.


De första låggolvsbussarna i Sverige torde ha varit dessa till Helsingborg. Sex sådana levererades och den med högsta numret visades på mässan. Den blev från juli 1992 Swebus 8406. BKH263.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Scania Wiima låg entré hade vi på demo i Borås innan vi köpte vagn 258-259 Volvo kunde inte bygga den varianten då..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 maj 2011, 20:22:13 PM
Scania Wiima låg entré hade vi på demo i Borås innan vi köpte vagn 258-259 Volvo kunde inte bygga den varianten då..

Volvo höll i mot i det längsta och det dröjde väl till 1994 innan de första Säffe lågentré kom. Borås fick ju ett gäng sådana (008-017, 034-036). Wiima lyckades dock bygga lågentré på Volvo tidigare. 258-259 (sedan 006-007) presenterades på SLTF:s utställning i Kalmar hösten 1993.

Såväl Volvo som Säffle hade 1991 uppfattningen att lågentré var en fluga som snart skulle gå över. Det dröjde ju också till mitten av 2000-talet innan lågentré kom i större skala på kontinenten. Det var låggolv som gällde där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Säffle fick inte bygga de första lågentre för Volvo ansåg deras kvalite på bygget var för dåligt (som vanligt)  utan Wiima fick uppdraget att bygga dessa 2 som B-L köpte..vilket Säfflefolket inte gillade
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina