Nytt och begagnat till Hälsingland i sommar

Startat av MrH, 05 maj 2011, 22:58:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Nu börjar det bli klart vilka bussar som kommer att trafikera Hälsingland från och med i sommar, i samband KR Trafiks "nystart" genom det nya trafikavtalet.

Väldigt grovt sammanfattat;

Norra Hälsingland får behålla i stort sett de bussar man har idag, undantaget Delsbo som får två nytillskott i form av Mercedes Integro som tidigare rullat i Uppland. Ljusdal behåller några Volvo 8700 samt 8500 som ursprungligen levererades till Hudiksvall.

I södra Hälsingland behåller Söderhamn merparten av nuvarande bussar. Nytillskotten består i fyra nya Mercedes Citaro som kommer att trafikera de tre helt nya stadsbusslinjerna 1, 2 och 3. Bollnäs behåller åtta av de befintliga bussarna (Volvo 8700, årsmod. 2003), får fyra helt nya stadsbussar (två st Mercedes Citaro och två st Volvo), en Mercedes Integro från Uppland samt fyra st Volvo 8700 (årsmod. 2009), även dessa från Uppland. Edsbyn behåller några bussar men får också några tillskott i form av tre Mercedes Integro från Uppland.

Tror jag fick med väsentligheterna, men som sagt, detta är i väldigt grova drag och som vanligt kan det naturligtvis bli någon justering innan respektive vagn verkligen "står på går'n"  :)

/MrH

Jacob

Vilka är bussarna från Uppland? Jag kan inte komma på att KR i Uppland har några 8700 från 2009, endast från 2007 och 2003.. Och Integron, blir det en boggi eller en enkel? Hoppas man inte tar nån av de nya! (248-249)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

MrH

Skrivfel av mig, sorry! 8700 från Uppland ska vara årsmod 2007 och inget annat! Bussarna är KR 230-233.
Integron är KR 224, boggi.

(Vad gäller nya 248 så hamnar den i Edsbyn, jag "svepte" över Edsbyn litegrann eftersom det är lite varierande årsmodeller på bussarna dit :) )

/MrH

Jacob

Synd, kommer sakna alla KRbussar som försvinner. :( När ska flytten ske? Måste hinna åka 248, och kanske någon volvo innan de försvinner.. Kan tillägga att jag tycker det är lite slöseri att lackera om en nästan fabriksny buss, snackar om 248.. För den får väl ny lack?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jesper Persson

Lånar tråden jag också då.  ;)
I Hudiksvall ska 3 st Scalor, en Omnilink stadsbuss och buss 42, Carrus 302, också ersättas. 42:an ersätts troligen med en Integro L. Övriga vet jag inte.
Eftersom MrH är rätt så detaljerad så kan jag berätta att min depå, Delsbo, får behålla 132 och 134. Från Ö-vik ska 351 komma och från Uppland 2st Integro M.

Så alla ni fotografer kommer att få en varierande Hälsingeflotta att dokumentera till hösten.  :)

hisen12

Merca och Volvo bussarna som ska gå stadstrafik i Bollnäs, hur är de med längden där? 2, eller 3 axliga?
Hoppas verkligen på de sista alternativet, för annars kommer de ännu mer "knökfullt" till höstterminen! Trångt nu redan som de är på vissa turer, spec Linje 2.

MrH

Citat från: JB92 skrivet 06 maj 2011, 06:41:55 AM
Merca och Volvo bussarna som ska gå stadstrafik i Bollnäs, hur är de med längden där? 2, eller 3 axliga?
Hoppas verkligen på de sista alternativet, för annars kommer de ännu mer "knökfullt" till höstterminen! Trångt nu redan som de är på vissa turer, spec Linje 2.

Mercorna är Citaro, 2-axliga medan Volvobussarna är 3-axliga. Mercorna levereras först och kommer att gå på samtliga stadsbusslinjer i Bollnäs under sommarperioden då endast två stadsbussar behövs i trafik. Tills höstterminen startar ska även Volvobussarna ha levererats och när alla fyra nya bussar är igång så kommer Mercorna främst att trafikera linje 1 och 6 medan Volvobussarna kommer att gå på linje 2 och 3.

/MrH

Niclas Rosenius

Har fått hört att 220 och 234 (Integro L) skall flyttas uppåt.

//Niclas     

MrH

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 maj 2011, 09:36:17 AM

Har fått hört att 220 och 234 (Integro L) skall flyttas uppåt.

//Niclas     

Stämmer - till Edsbyn.

/MrH

hisen12

Citat från: MrH skrivet 06 maj 2011, 08:42:42 AM
Mercorna är Citaro, 2-axliga medan Volvobussarna är 3-axliga. Mercorna levereras först och kommer att gå på samtliga stadsbusslinjer i Bollnäs under sommarperioden då endast två stadsbussar behövs i trafik. Tills höstterminen startar ska även Volvobussarna ha levererats och när alla fyra nya bussar är igång så kommer Mercorna främst att trafikera linje 1 och 6 medan Volvobussarna kommer att gå på linje 2 och 3.

/MrH

Låter kanon, vad är de för volvobussar de handlar om?
är dom rent av stadsbussinredda med "plasstolar" med tunt tyg, eller blir dom som i nuläget?
Blir säkert trevligt när allt är igång :)

MrH

Citat från: JB92 skrivet 06 maj 2011, 13:01:08 PM
Låter kanon, vad är de för volvobussar de handlar om?
är dom rent av stadsbussinredda med "plasstolar" med tunt tyg, eller blir dom som i nuläget?
Blir säkert trevligt när allt är igång :)

Är faktiskt lite förvirrat ang. exakt vilken modell som beställts av Volvobussarna, vågar inte svara på det. Jag "befarar" att alla fyra bussarna är rena stadsbussar även vad gäller inredningen, vilket iofs får anses som fullt tillräckligt för trafiken ifråga.

Ja, trevligt med lite nytt blir det i vilket fall som helst, inte minst med fyra nya färgklickar i stadsmiljön, bussarna får ju det nyare gulare färgschemat.

/MrH

Walter

En Citaro till KR märkt med nr 295 och X-lackad står idag i Malmö hamn.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Ska verkligen bli kul att se den nya flottan när allt sätter igång:)
En liten fråga dock; Har man lättat på kravet om lågentré eftersom många bussar som tillkommer är av normalgolvsvariant?

Christian Ljunggren

Citat från: Walter skrivet 06 maj 2011, 14:18:32 PM
En Citaro till KR märkt med nr 295 och X-lackad står idag i Malmö hamn.

Den stod leveransklar hos Evo-buss i Mannheim förra veckan,
då deltagarna i 3. Europatreffen historischer Omnibusse gjorde
studiebesök där.

/Christian

MrH

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 maj 2011, 02:22:13 AM

Den stod leveransklar hos Evo-buss i Mannheim förra veckan,
då deltagarna i 3. Europatreffen historischer Omnibusse gjorde
studiebesök där.

/Christian

Tänk, alltid några som sett något! :-) 295:an är i alla fall den ena av Bollnäs nya.

/MrH