Regionaltåg i Mälardalen

Startat av Andreas91, 05 maj 2011, 20:55:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

När bilderna togs, så fanns planen att resa till Östergötland och fota tåg där istället, men pga avgångarna (många söderut, men få med platser norrut) ledde till att det vart Mälardalen istället. Fotona är tagna vid Västerås C och Eskilstuna C. Mitt egna intresse för kollektivtrafikfotande börjar sina och denna gång på riktigt, men lite lite glöd finns det nog kvar hos mig än så länge. Mycket nöje!



X12 3222, från Sala och vidare mot Eskilstuna och Katrineholm. Fick sedan äran (hade rent av längtat en tid) att få åka med en X12:a och slapp Reginan den gången. Interiörbilder kommer längre ner.


X50 9004 "Misteln" i motsatt riktning.

Interiörbilder av X12 3222 (Motorvagnsenheten):




1. Bilden tagen i riktning mot förarhytten. Hamnade i en stol där stolsryggen var fälld extremt långt bakåt (Jag låg bokstavligt talat i stolen! ;D)
2. Bytte sida av vagnen och hamnade till slut i en stol riktad i tågets färdriktning. Efter en resa från Västerås C till Eskilstuna C, med stopp i Kolbäck och Kvicksund,
så njöt jag faktiskt av resan. Motorn jobbade som sjutton, det lät, vibrerade och tjöt friskt om tåget framförallt när det accelererade (lät som om tåget gick snabbare än vad det egentligen gjorde), men jag tyckte tåget var charmigt och sist, men inte minst: snacka om komfort! :D Detta tåg var helt 2:a klass (gissar på att vagnen har haft 1:a klass-avdelning tidigare), men ett sådant benutrymme kan jag direkt säga att jag aldrig har upplevt tidigare (till min stora glädje!  ;)). Detta + helt ok stolar gjorde att resan vart en riktig hit. Tåget kändes en del pendeltåg, men jag diggar helt klart tåget iaf.
3. En annan detalj jag diggade med tåget - stolsspaken. En del har som synes förändrats sen dessa tåg började rulla på spåren, men en hel del detaljer verkar vara i orört skick från införandet i mitten av 90-talet - gissar på att stolsspaken är en sådan detalj.
4. Efter att ha klivit av tåget i Eskilstuna.


X50 9003 "Järnet" mot Västerås och Sala.


Tåg på 3 av Eskilstuna Cs 4 spår. Fr. vä.: X40-tåg, med X40-3 3326 närmast, X40-tåg med X40-3 3341 närmast, samt X50 9003 "Järnet".









Andreas91



X12 3194, som ankommer Eskilstuna och skall vända som en tur på linjen Eskilstuna - Arboga.


X50 9004 "Misteln", från Sala och Västerås, för vidare färd mot Flen och Katrineholm.


Möllers

Härliga bilder Anderas har du inga bilder på nya SJ tåget tycker den är grym snygg.

Andreas91

Tack Mattias! :) Nej, tyvärr har jag inte lyckats få någon bild på det nya SJ-tåget - gissar att du syftar på X55 (den gråa 4-vagnars "InterCity"Reginan). Såg dock ett sådant tåg då jag var i Västerås, då jag kom med tåget österifrån (i mitt fall från Enköping och Stockholm), då tåget bl.a. passerar Bombardier (X55:an var mao uppställt på ett spår utanför Bombardiers anläggning). Hann då även skymta en gul Regina och faktiskt även ett X61-tåg i Pågatågens färger! ;)

Om jag har förstått rätt, så sker det service, men även tester, av tågen hos Bombardier i Västerås. Finns det någon som vet när, exempelvis dag eller runt ett visst, eller vissa, klockslag, då man kan ha en chans att få ett mer ovanligt fordon på minneskortet? Stort tack för svar!  :) 

S Svensson

X12 3194 har jag åkt med under sommaren 1995 i Västsverige. Då fanns det en lös reservmaskin för Älab biljetter som laddades med hallanspapper.
För personer som vistas eller enbart bor i Västerås och Tillbergatrakten kan kanske titta extra noga. X55-4 har funnits ett tag sedan aug 2010. Det gäller exemplar 3344  och sedan har 3345 tillkommit. Jag har inte sett dem själv men de lär ha provats dels kvällstid på banor kring Västerås och troligen Alvesta-Kalmar. Dessa två provas ihop för att även testa multipelkörningen. Relativt nyligen lär 3346&3347 anlänt till Västerås. Dessutom finns en eller två andra regionor anlänt till Västerås Norra och Bombardier (fd Adtranz/ABB/ASEA). Troligen X50 till Västtrafik.
Vad gäller X12 så tag gärna inredningsbilder . Troligen kommer även dessa X12 att byggas om så att de blir handikappvänliga.Möjligen målas de i grå färg istället för blå.

Andreas91

Citat från: S Svensson skrivet 05 maj 2011, 21:54:25 PM
X12 3194 har jag åkt med under sommaren 1995 i Västsverige. Då fanns det en lös reservmaskin för Älab biljetter som laddades med hallanspapper.
För personer som vistas eller enbart bor i Västerås och Tillbergatrakten kan kanske titta extra noga. X55-4 har funnits ett tag sedan aug 2010. Det gäller exemplar 3344  och sedan har 3345 tillkommit. Jag har inte sett dem själv men de lär ha provats dels kvällstid på banor kring Västerås och troligen Alvesta-Kalmar. Dessa två provas ihop för att även testa multipelkörningen. Relativt nyligen lär 3346&3347 anlänt till Västerås. Dessutom finns en eller två andra regionor anlänt till Västerås Norra och Bombardier (fd Adtranz/ABB/ASEA). Troligen X50 till Västtrafik.

Stort tack för denna information! :) Det verkar hända en hel del där hos Bombardier. Jag skall kolla runt och förhoppningsvis dyker det upp en vid ett tillfälle. Annars får det väl bli en del foton i höst! ;D

Citat från: S Svensson skrivet 05 maj 2011, 21:54:25 PM
Vad gäller X12 så tag gärna inredningsbilder . Troligen kommer även dessa X12 att byggas om så att de blir handikappvänliga.Möjligen målas de i grå färg istället för blå.

Jag har lite kärv ekonomi i nuläget, så jag har lite svårt att resa upp till någon av UVEN-städerna och åka med X12:orna i Mälardalen, så dessa interiörbilder är dom enda jag kan bjuda på i nuläget iaf. :) Tanken på X12 i grå lack ger mig dock kalla kårar.... :-\  Vissa gråa detaljer verkar man dock redan ha satt in i ex. 3222, under fönstren exempelvis, men även "huvudduken" på stolarna.