Nobina saknar tillstånd för flera övervakningskameror

Startat av RoggaBoy, 05 maj 2011, 20:29:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Veckans Nobina, har varit lite tyst så klart vi måste ta en ny artikel. Kan inte finnas något annat bolag i Sverige som får så mycket reklam gratis av lokalpressen som Nobina i Umeå. Om det är positivt eller negativt lägger jag mig inte i.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=441467

Anmälaren om saken: http://blog.mmn-o.se/2011/05/04/nobina-bor-ej-fa-tillatelse-till-mer-overvakning/

bussgrabben

Anmälaren är samma kille som blev anmäld av Nobina då han manipulerade busskorten.

RoggaBoy

Nej, han blev polisanmäld av Länstrafiken Västerbotten.

Peter Elmheden

Citat från: RoggaBoy skrivet 05 maj 2011, 21:02:44 PM
Nej, han blev polisanmäld av Länstrafiken Västerbotten.

Vad är skillnaden? (för en som inte vet alltså)

Är det här ett inlägg av typen Bullen(det är inte killen i programmet som......)  ;)

RoggaBoy

Citat från: Peter Elmheden skrivet 05 maj 2011, 21:08:24 PM
Vad är skillnaden? (för en som inte vet alltså)

Är det här ett inlägg av typen Bullen(det är inte killen i programmet som......)  ;)

Ja, Nobina är företaget som kör lokaltrafiken och Länstrafiken Västerbotten som äger biljettsystemet. Då kan ju inte Nobina polisanmäla han för det brottet.

Peter Elmheden

Citat från: RoggaBoy skrivet 05 maj 2011, 21:12:10 PM
Ja, Nobina är företaget som kör lokaltrafiken och Länstrafiken Västerbotten som äger biljettsystemet. Då kan ju inte Nobina polisanmäla han för det brottet.

Fattar fortfarande inte.. Fast jag har ju oftast otur när jag tänker.
Vad svarade du ja på?

bussgrabben

Jag glömde att det viktigaste på det här forumet är att man ska svara helt rätt. Jag drar mig genast ur denna diskussion.

RoggaBoy

Citat från: Peter Elmheden skrivet 05 maj 2011, 21:14:36 PM
Fattar fortfarande inte.. Fast jag har ju oftast otur när jag tänker.
Vad svarade du ja på?

De bara blev ett Ja i början.

Länstrafiken Västerbotten äger biljettsystemet och upphandlar lokaltrafiken i Umeå på uppdrag av Umeå Kommun.

Nobina vann upphandlingen och kör trafiken fram till sommaren 2014.

Den här killen hittade i brister i biljettsystemet som Länstrafiken äger och därav polisanmäler dom honom. Nobina är inte part i det målet.

jocke

Umeå är bussvärldens svar på Days of our lifes(våra bästa år).

En onändligt dålig serie som aldrig tar slut.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JDS

Citat från: jocke skrivet 05 maj 2011, 21:40:26 PM

Inte Göteborg då? Men visst, Umeå har varit klart överrepresenterat i eländesrapporteringen  ;D

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 05 maj 2011, 21:40:26 PM

Tar slut gör den nog, frågan är väl bara när?

Ersa

Med reservation för vissa mindre fel:

• Umeå Kommunföretag AB beställer tätortstrafiken, fastställer tidtabeller och sätter biljettpriserna.
  • Länstrafiken i Västerbotten AB upphandlar den beställda trafiken, samt äger alla biljettmaskiner.
  • Nobina Sverige AB kör trafiken under dagens avtal.

Tillståndsfrågor för dagens kameror vet jag inget om, men att dessa kameror var ett krav från beställare/huvudman i upphandlingen är helt klart. Kameror på Ultrabussarna är heller inget nytt, utan var något kommunala Polarbuss själva började med så smått med, och något som Veolia körde vidare med då de tog över trafiken och alla Polarbussar.

Men som vanligt är "allt" Nobinas fel i Umeå? Eller?

RoggaBoy

Nej, "allt" är inte Nobinas fel och i handlingarna som ligger uppe på den länkade bloggen så framkommer det att Veolia tog över Polarbuss tillstånd, något som sen Nobina ansökte om och fick ta över, men man hade inte koll på att man inte hade tillstånd för så många kameror som nu finns i alla bussar så efter anmälan mot Nobina så skickar man in en ansökan om utökning. Man har sedan sommaren 2008 haft tid på sig att ansöka om utökning av antalet kameror men väljer av någon anledning att inte göra de.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 06 maj 2011, 12:43:15 PM
Nej, "allt" är inte Nobinas fel

Det var en öppen hypotetisk fråga mera riktad mot lokal media samt internettrollen på VK.se.