Huvudmeny

Nobina Uppland

Startat av MartinMartin, 03 maj 2011, 19:10:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Nu har dom lagt ut annonsen igen på 70 förare till Uppsala/Enköping.
Är det nån som vet hur jobbigt dom har att få folk?
Vad ska man tro, blir det mycket ställda turer till sommaren tro ??
Vore inte mer än rätt åt UL om det strular ordentligt, tråkigt för Nobina bara i så fall....

AO

Det lär väl finnas en hel del förare som idag jobbar på KR som är intresserade.

MartinMartin

Citat från: AO skrivet 03 maj 2011, 19:20:18 PM
Det lär väl finnas en hel del förare som idag jobbar på KR som är intresserade.

Kanske det, men då är kanske inte Nobina intresserade av dom, eftersom annonsen legat ute i många månader
så borde man väl ha kunnat få ihop vad man behöver, eller ....

Och dom KR förare som Jag pratat med i Enköping är inte intresserade, och i princip alla i Uppsala har ju omplacerats
inom KR, så Jag vet inte Jag .... tror iallafall att det kommer att bli svårt att få alla bussar att rulla från Sommaren.

Jo

Så länge inte den totala trafiken ökar så borde ju antalet bussförare och jobb vara ungefär detsamma. Visst är det alltid några som byter bransch eller ort vid upphandlingarna men de är nog inte så förfärligt många i alla fall. Å andra sidan finns det säkert några med busskörkort som har andra jobb som kanske byter tillbaka till yrket. Dessutom är väl trafiken mindre omfattande under sommaren, framför allt morgonpeaken torde vara rejält mindre och därför torde problemen inte bli jättestora. Dessuom är det väl inte omöjligt att någon av stadsbussförarna på GUB skulle vilja prova på att köra på landet.

I värsta fall får väl Nobina erbjuda traktamente till förarna i andra delar av landet för att hålla trafiken flytande till man får en ny batch med nyutbildade förare från AF.

Fox

#4
Nu försvinner ju Knutby depån from 13/6 efter över 20år.

Tror inte det blir så många förare som vill arbeta kvar för nobina från Knutby nu när allt flyttas in till Uppsala.
Nu skall första och sista turerna på 806 och 809 tomma ut respektive hem från Knutby...ekonomiskt??? Miljövänligt???...svar: NEJ!

---
En meningsuppbyggnad med lite väl magstark företagskritik har strukits ur det övrigt orörda inlägget. /admin

Jan

#5
Citat från: Fox skrivet 03 maj 2011, 21:40:16 PM
Nu försvinner ju Knutby depån from 13/6 efter över 20år.

Tror inte det blir så många förare som vill arbeta kvar för nobina från Knutby nu när allt flyttas in till Uppsala.
Nu skall första och sista turerna på 806 och 809 tomma ut respektive hem från Knutby...ekonomiskt??? Miljövänligt???...svar: NEJ!


Ekonomiskt, det vet bara företaget, däremot om det blir miljövänligt. Inte om det blir mer tomkörning än idag.




Edit: En korrigering av citatet åtgärdad.
I branschen i 40 år

Fox

Alunda går oxå i graven? eller?

Bussföraren

Citat från: Fox skrivet 03 maj 2011, 21:40:16 PM
Nu försvinner ju Knutby depån from 13/6 efter över 20år.

Tror inte det blir så många förare som vill arbeta kvar för nobina från Knutby nu när allt flyttas in till Uppsala.
Nu skall första och sista turerna på 806 och 809 tomma ut respektive hem från Knutby...ekonomiskt??? Miljövänligt???...svar: NEJ!

---
En meningsuppbyggnad med lite väl magstark företagskritik har strukits ur det övrigt orörda inlägget. /admin

Lite onödigt att ändra i inlägget när man ändå kan läsa den ursprungliga texten i citat under  ;)
Dock finns det ingen anledning att komma med intern kritik här utan det kan man ta med sin chef direkt.

Eje L

Depåerna i Alunda, Järlåsa och Knutby tillkom just för att UL skulle spara pengar och miljö på att minimera tomkörningarna. En inte oviktig aspekt var dessutom att dåvarande SWEBUS smådepåer ofta fungerade betydligt bättre än den stora i Uppsala. Om det bara fanns en möjlighet lades därför alltid skolkörningarna ut på smådepåerna. Kritiken på hur de depåerna skötte skolkörningarna var näst intill obefintlig. Från UL:s sida strävade vi därför efter att försöka bryta ner SWEBUS uppdrag till mindre depåer. Av precis samma anledning fick det då UL-ägda Enköping-Bålstabuss öppna en depå i Örsundsbro. Vid de ekonomiska uppföljningar som gjordes under min tid på UL var det ekonomiskt fördelaktigt för UL att få till fler stationeringsorter. Vi slapp en hel del OB t.ex.
Eje Larsson

Jan

Citat från: Eje L skrivet 06 maj 2011, 21:43:24 PM
Depåerna i Alunda, Järlåsa och Knutby tillkom just för att UL skulle spara pengar och miljö på att minimera tomkörningarna. En inte oviktig aspekt var dessutom att dåvarande SWEBUS smådepåer ofta fungerade betydligt bättre än den stora i Uppsala. Om det bara fanns en möjlighet lades därför alltid skolkörningarna ut på smådepåerna. Kritiken på hur de depåerna skötte skolkörningarna var näst intill obefintlig. Från UL:s sida strävade vi därför efter att försöka bryta ner SWEBUS uppdrag till mindre depåer. Av precis samma anledning fick det då UL-ägda Enköping-Bålstabuss öppna en depå i Örsundsbro. Vid de ekonomiska uppföljningar som gjordes under min tid på UL var det ekonomiskt fördelaktigt för UL att få till fler stationeringsorter. Vi slapp en hel del OB t.ex.
Eje Larsson

Smådepåer har oftast bättre kvaliteér och mindre sjukfrånvaro än stora. Dessa förare är mer motiverade och känner uppskattning att de inte behöver lägga pengar och tid på att åka till den stora staden. Självklart så finns det undantag.
I branschen i 40 år

Janne E

Tråkigt att det vi gjorde för 20 årsedan nu går i graven. Men det är ju alltid förändringarnas tid. Tror dock att
alla som jobbat i Knutby har trevliga minnen från vår början där ute i baracken. Kan intyga att det blir en bra och gemytlig stämning på mindre enheter och alla (Olle Matte SvenÅke Barbro m fl) ställde alltid upp.

Janne Ekström

Eje L

Dessutom var det alltid kul när jag kom ut från UL och kollade att kaffet hade rätt styrka. ;)
Eje Larsson