Huvudmeny

Krockad MB!

Startat av Dieselsmurfe, 02 maj 2011, 15:32:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dieselsmurfe

Den tog med sig hela skylten!.

Dieselsmurfe

Möllers

Dieselsmurfe

Nej tyvärr så är det inte det. SKulle aldrig falla mig in att köra MB!

Erik Tannerbring

Extrema rosthögar och blinkande varnings lampor! (Ja om man jämför bilar i samma prisklass!). En Skoda med nypris under 100tusen kan man godta rost mm efter 3år.

Andersson

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 26 november 2011, 20:38:03 PM
Extrema rosthögar och blinkande varnings lampor! (Ja om man jämför bilar i samma prisklass!). En Skoda med nypris under 100tusen kan man godta rost mm efter 3år.

En skoda kostar inte under hundratusen ny, fabian (liten plutt bil) börjar på 120.000:- mendans en lite större Superb (lite mindre än merca W210an på bilden) startar på 220.000:-
Dagens skodor är bra bilar för dem som bara behöver nått att frakta röven i, skulle alla dagar i veckan välja en Superb före en VW Passat.

Sen håller jag med om att det är tragiskt att premium märkena (MB, BMW och Audi) har stora problem med rost och lackeringskvalitet. Sen beror det väl på hur bilarna sköts också, jag har två totalt rostfria tyskar, en BMW 740 från 99 och en MB S600L från -03

pierrew

Citat från: Andersson skrivet 26 november 2011, 20:51:38 PM
Sen beror det väl på hur bilarna sköts också, jag har två totalt rostfria tyskar, en BMW 740 från 99 och en MB S600L från -03

Vilken av följande bilar var finast efter 5år, den vita snik varianten utan utrustning med plåtfälgar.
Eller den fullutrustade med alufälgar och svart metallic.

Just de, den vita som köptes av gubben som egentligen kanske inte hade råd med en sådan bil, och då vårdade den bättre än allt annat.
Den svarta köptes av en karriär pappa i kostym som använder bilen från A till B, bryr sig föga om varken tvätt eller dammsugning.

Mölle-Mats

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 26 november 2011, 20:38:03 PM
Citat från: Andersson skrivet 26 november 2011, 20:51:38 PM
En skoda kostar inte under hundratusen ny, fabian (liten plutt bil) börjar på 120.000:- mendans en lite större Superb (lite mindre än merca W210an på bilden) startar på 220.000:-
Dagens skodor är bra bilar för dem som bara behöver nått att frakta röven i, skulle alla dagar i veckan välja en Superb före en VW Passat.

Sen håller jag med om att det är tragiskt att premium märkena (MB, BMW och Audi) har stora problem med rost och lackeringskvalitet. Sen beror det väl på hur bilarna sköts också, jag har två totalt rostfria tyskar, en BMW 740 från 99 och en MB S600L från -03
Lustigt att alltid just Skoda ska framhållas som motpolen till "högkvalitativa" bilar som BMW och Mercedes-Benz, jag må säga att jag inte förstår varför eftersom det egentligen inte finns någon som helst grund för detta!

Tjeckerna har ju stolta bilbyggartraditioner och tillhörde de ledande bilbyggarnationerna under mellankrigstiden, bl a med bilmärket Skoda. Sedan under kommunistepoken så lades väl en hämsko på kreativitet och engagemang rent allmänt i näringslivet, vilket kanske kan vara anledningen till att man "lånade" Ferdinand Porsches gamla 30-talskoncept med svansmotor och pendelaxlar på 60-och 70-talen på MB-modellerna (ett koncept som var allmänt accepterat på VW-bubblan men som det rackades ned på desto mer på Skoda MB och Chevrolet Corvair).

Att MB-modellernas vägegenskaper lämnade en del övrigt att önska - speciellt i älgundanmanöverprov - är ju allmänt känt, men att detta innebar att bilen var så himla undermålig rent kvalitetsmässigt ur andra aspekter har jag svårt att tro. Men märket fick ju en dålig image p g a detta, och sedan så band väl generalagenten ris åt egen rygg med "Hög standard"-reklamkampanjen när man lanserade och prissatte Felician (som inte heller var någon speciellt dålig bil) på den svenska marknaden vid skiftet mellan 80- och 90-talen.

Sedan i alla fall 15 år tillbaka är ju Skoda VAG-bilar som satts samman i Tjeckien, och är precis lika bra som övriga koncernsyskon (om inte bättre!?! En bekant som jobbar på en VAG-verkstad påstår att man har minst problem med Skodorna, VW och fr a Audi krånglar mer ...).

Har själv haft en Oktavia diesel -07 som jag körde cirka 7500 mil utan något som helst problem, kan väl nämna att de VW -10:or som vi nu leasar på vårt företag "kinkat" mer trots halva körsträckan. Och när mågapilten skulle ha en billig familjebil i somras så hjälpte jag honom att skaffa en Oktavia -99:a med 16000 mil på mätaren, som gått som en klocka i snart 1500 mil - och någon rost syns det inte alls på den!!!

Och inte behöver man bara känna att en Skoda bara duger till att förflytta röven i, det är en alldeles utmärkt och komfortabel bil som har "allt" i bekvämlighetsutrustning som man kan tänkas behöva - själv tycker jag dessutom att de ser helt okej ut (vilket jag inte kan säga om alla BMW eller Mercor - men det är ju förstås en personlig smaksak). När den nuvarande Passat kombin ska bytas om ett år så blir det med stor sannolikhet en Skoda Superb kombi i stället!

Om vi vänder på steken då - är BMW (och Mercedes???) så fantastiskt bra kvalitetsmässigt egentligen? När jag hör mina vänner och bekanta som kör dessa märken - i synnerhet BMW - så får jag närmast motsatt uppfattning, rent tekniskt verkar de vare sig fungera speciellt mycket bättre eller sämre än några andra bilar. Min tro är att dessa märken placerar sig så högt upp i olika ägarundersökningar av "imageskäl", det vore väl helt enkelt för surt att behöva tillstå att den t ex BMW 3-serie som man betalat 100 000 kr mer för sin "premiumbil" än motsvarande modell av annat "modest" märke egentligen bara är "jämnbra" ur ett strikt tekniskt kvalitetsperspektiv.

groenis

Detta var ett ämne som jag tänkte hålla mig ifrån men det gick inte.

Kvalitetsförsämringar har jag sett hos de flesta bilmärken sedan 2000,

Om vi börjar med MB som är ett märke jag har ägt och kört sedan -79 så har den ökade försäljningen och detta gäller alla bilmärken
så kvalitetskontrollen halkat efter för att produktionstakten ökat med 10-15 bilar om dagen,
Detta gör att bilar som skulle gå om ett varv slunkit igenom.

Det finns ett exempel från en taxiägare som hade tre bilar en volvo en mb och en pegoskenare,
Volvon bytte bakaxel efter 30 000 mil mb bytte växellåda efter ungefär samma miltal fransmannen bara tuffade på tills
en dag när drängen ringer "husse" och berättar att låset till bakluckan inte funkar,
Då vrålar denne åkare så att det ekar genom hela garaget -Ska f*n köpa franska bilar de håller inte att köra med.
Vad denna åkare glömde var att den bilen betalade de andra två.

Jag blev själv pikad av mina taxikollegor för att mina bilar alltid var extrautrustade med fabriksmonterad GPS,DVD samt TV
större motor än nödvändigt.
Vad många av dem inte fattade var att en taxi ofta har ett liv efter sin tid som droska och en välutrustad bil gav nästa ägare ett plusvärde dessutom så fick jag förare som trivdes med jobbet de skall trots allt vara där mellan 8-12 timmar.

Det andra problemet är den stora gråimporten som ökar.
Man tar "hem" bilar som är av ett sådant skick så jag blir mörkrädd,
Bilar som man inte kollar upp som krockade volvobilar från Belgien eller premiumbilar som är ihop satt av två krockade bilar från Tyskland
som dessutom inte är rostskyddade jämfört med de svensksålda.

På åttiotalet så hade jag många som ville sälja sin "fina" mb W116 (Fläskmercan) till mig det första jag alltid gjorde var att öppna vänster dörr och titta efter en oval plåt under dörrstoppet många av den modellen gick som autobahnlimosine flera företag körde alltid högre tjänstemän som inte ville flyga eller åka tåg av någon anledning,
Dessa bilar som de alltid hade betalat för mycket för var oftast inte mer värd än skrotningsavgiten på den tiden.

Den biltyp jag undviker i dag är alla som har gått som "tjänstebilar" hos större företag,
För de nyfikna kolla vad en service på en Audi Q7 kostar.

För tillfället är WV Passat en som jag undviker då allt för många har växellådsproblem samt fel inställda bakaxlar,
Återigen detta med att producera fler bilar och kontrollen blir lidande.

Så bilen blir vad du gör den till.

För de intresserade kolla hur många volvo och saab från -81 till -83 som fortfarande finns i trafik jämfört med tillverkningssiffrorna

/Lennart

Nico

Instämmer i mycket av det Grönis skriver och håller samtidigt med Pierre om att en orsak till att många dyrare tjänstebilar är i dåligt skick när de säljs vidare är just för att deras första ägare ofta är någon som (trots att de inte alltid ens betalar för det) lagt några större insatser på tvätt, städning och underhåll.

Vad gäller Škoda så är jag även där inne på samma linje som Mats, dvs. att märket har fått ett oförtjänt dåligt rykte och inte alls har något att göra med de udda vehikler som producerades under kommunistepoken. Själv var jag inne på att köpa en Škoda Yeti för inte alls länge sedan (nu blev det istället en Renault Clio av andra orsaker) och att märket har en bra position även i yrkeslivet kan man se på t.ex. Securitas fordonsflotta som till stor del består av just Fabia och Yeti.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bisquit

Måste lägga mig i debatten. Jag själv har kört de flesta bilmärkena. Å de 2bilar jag haft minst problem med var min gamla Saab 90, årsm-85 och sen min gamla Volvo 744 årsm-90. Numera åker jag Fransk Kangoo. Å trots att den gått som murarbil innan jag tog över den. Så rullar den på bra än. Så länge man servar bilen och byter ut slitdelar. Så kan den tuffa och rulla hur länge som helst! Volvon bytte jag nyligen bort efter 34600mil å det var bara pga av att den var för dyr i drift och lite för liten för mig. Men en sak är iaf säker. Dem bilar jag haft mest problem med och som stod mycket på verkstad. Var en rostig Skoda felicia årsm 2000 samt en Peugeot 405:a. Jag säger bara 1 sak. Vill man åka dyrt och köra lite, Ja då är Skoda respektive Peugeot bra praktexempel. Nä tacka vet jag Volvo, Saab, Renault. För att inte glömma hederliga pålitliga Toyota..  8)

Dieselsmurfe

Att jämföra MB med Skoda är ungefär som att jämföra Volvo med Lada. Som det även skrevs. Vårdar man bilen och kör lugnt samt gör service osv, Så går bilarna riktigt länge. Har själv en Audi 80 Som det inte är fel på. Det ända är att den är lite rostig i skärmkanter PGA fd stockholmsbil.