UITP-kongressen på Stockholmsmässan i juni 1991, del 1 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 maj 2011, 09:55:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Årets UITP-kongress (UITP = The International Association of Public Transport) ägde nyligen rum i Dubai men 1991 var den på Stockholmsmässan i Älvsjö. Svenska Lokaltrafikföreningen kongress och bussutställning var 1991 sammanslagen med denna.  Utställningen var helt och hållet inomhus viket som alltid påverkar bilderna. Det kan vara svårt att få med hela bussen. Men många intressanta och för Sverige nya bussar visades.

Vi börjar med Neoplan. Uppsalabussen 160 var väl den första av denna typ som levererades till Uppsala. Det blev ett antal sådana sedan dess i olika årsmodeller...



OTW442


NLZ182








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Underbart Staffan!! Bilder på svunna Uppsalabussar uppskattas alltid, speciellt kul att se interiören avv dessa, som man aldrig fick åka med (iaf inte vad jag kommer ihåg)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob A skrivet 02 maj 2011, 18:37:29 PM
Underbart Staffan!! Bilder på svunna Uppsalabussar uppskattas alltid, speciellt kul att se interiören avv dessa, som man aldrig fick åka med (iaf inte vad jag kommer ihåg)

//Jacob

Jag vet inte hur länge de blev kvar i Uppsala (Niclas Rosenius eller Janne Rickman vet säkert) men 160 användes på en buss i den nya serie Neoplan som levererades 1999. Så de blev uppenbarligen inte ens åtta år gamla i Uppsala. Det var väl inte precis några höjdare. Om jag inte minns helt galet så var detta också de första låggolvsbussarna i landet. Låggolv var för övrigt den mässans stora nyhet. Alla satsade på låggolv eller åtminstone lågentré. Mer intressant om detta utlovas.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2011, 18:52:37 PM
Jag vet inte hur länge de blev kvar i Uppsala (Niclas Rosenius eller Janne Rickman vet säkert) men 160 användes på en buss i den nya serie Neoplan som levererades 1999. Så de blev uppenbarligen inte ens åtta år gamla i Uppsala. Det var väl inte precis några höjdare. Om jag inte minns helt galet så var detta också de första låggolvsbussarna i landet. Låggolv var för övrigt den mässans stora nyhet. Alla satsade på låggolv eller åtminstone lågentré. Mer intressant om detta utlovas.


Det såldes till Swebus 1997 och var kvar i Uppsala tills 1999.
Ja, den var den första hela låggolvsbuss utan något trappsteg i Sverige.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 02 maj 2011, 20:56:10 PM

Ja, den var den första hela låggolvsbuss utan något trappsteg i Sverige.

/Janne

Fast det blev ju lite klättrande när man skulle upp på podestern som stolarna bakom mittdörrarna stod på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2011, 22:27:59 PM
Fast det blev ju lite klättrande när man skulle upp på podestern som stolarna bakom mittdörrarna stod på.

Jag menade att det inte fanns något trappsteg vi dörrarna. Denna buss hade förvånats värt låga poderstrar jämfört med dagens låggolvsbussar.

/Janne