Gävlebuss

Startat av Peter Öden, 02 maj 2011, 07:34:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Mycket i stadsbilden har ändrat sig sedan jag tog denna bild vid Rådhuset i början på 70-talet.
Bussen är nr. 62 Scania-Vabis CF 76.61 från 1965.

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Kul med CF-bilder från Gävle!
Har du någon bild på en CF på linjen mot Bönan?

Mvh Gunnar

Anders Noren

Citat från: Peter Öden skrivet 02 maj 2011, 07:34:40 AM
Hej !

Mycket i stadsbilden har ändrat sig sedan jag tog denna bild vid Rådhuset i början på 70-talet.
Bussen är nr. 62 Scania-Vabis CF 76.61 från 1965.

Mvh Peter Ö

Nja! Bortser vi från att butiksskyltarna (och motorfordonen!) inte är desamma så är enda skillnaderna idag jämfört med då att det numer är en bredare trottoar med hållplatskurer på fotografens sida av gatan och en cykelbana på andra sidan.

Alla byggnader står kvar i relativt omodifierat skick (exteriört) och Rådhustorget är idag mer likt dåtidens torg än vad det var för några år sedan eftersom det då kantades av stora häckar (som antagligen var så små att de skyms av cyklarna på fotot).

Drängen

Ifjol var jag å levererade takpannor uppe vid Hille, så jag passade på att åka gamla E4 hela vägen tillbaks till Brynäs, där släpet stod. Liten nostalgitripp blev det ivartfall, fast det var ovanligt stilla vid "Blå Grottan", som hette nåt med Wild West eller nåt idag

Anders Noren

Citat från: Drängen skrivet 03 juni 2011, 23:07:26 PM
Ifjol var jag å levererade takpannor uppe vid Hille, så jag passade på att åka gamla E4 hela vägen tillbaks till Brynäs, där släpet stod. Liten nostalgitripp blev det ivartfall, fast det var ovanligt stilla vid "Blå Grottan", som hette nåt med Wild West eller nåt idag

Grottan slog igen i början av 1999 och då hade vi varit stammisar där något år, så vi följde med när deras DJ (Ulf Hammarén, salig i åminne) flyttade till Etages mellangolv. Lokalen togs över av en lokal entreprenör som startade en Harrys-restaurang men lagom till öppningsdatumet i början av sommaren så gick företaget i konkurs, tyngt av skulderna från en misslyckad konsertsatsning på Gavlestadion samma sommar. Efter Harrys-som-aldrig-öppnade så har restaurangerna avlöst varandra i lokalen och ingen satsning har blivit långvarig. Bland de mer spektakulära krascherna var nattklubben Aqua som öppnade i slutet av 2004 men klarade sig dåligt i konkurrensen - så dåligt att ägaren såg sig tvungen att hyra en smågangster från Uppsala att i maj 2005 brandbomba största konkurrenten CH med känt resultat. Domar föll i tingsrätt och hovrätt förra året, krögaren och gärningsmannen fick 10 år vardera.

Hur Gävles nattklubbsliv ser ut nuförtiden har jag väldigt dålig koll på men det lär i allt högre grad vara med nattklubbslivet som med butikslivet att det inte längre går att driva någonting som ligger längre än drygt ett kvarter från Stortorget.

Drängen

Okej, det var alltid lite gambling om det blev rött kvällstid när man kom över Näringen, och skulle in på genomfarten. En kompis fick en kniv kastad i hyttsidan på 89:an när han vänta på grönt. Antagligen siktade man på den öppna rutan. Men ryktet var väl lite överdrivet också, bl.a att dom inte behövde discoljus i lokalen, för det stod alltid blinkande blåljus utanför ;)

Anders Noren

Citat från: Drängen skrivet 04 juni 2011, 15:23:35 PM
Okej, det var alltid lite gambling om det blev rött kvällstid när man kom över Näringen, och skulle in på genomfarten. En kompis fick en kniv kastad i hyttsidan på 89:an när han vänta på grönt. Antagligen siktade man på den öppna rutan. Men ryktet var väl lite överdrivet också, bl.a att dom inte behövde discoljus i lokalen, för det stod alltid blinkande blåljus utanför ;)

Ja, det sistnämnda härrör ju från en Babben Larsson-ståupp, så man får ju utgå ifrån att det var något tillspetsat...