Kållered - föraren gör besök

Startat av Gunnar D, 01 maj 2011, 18:06:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En tom Kålleredsbuss har stannat till vid vägkanten, föraren är tydligen på besök.
En lantlig bild troligen från nordligaste Halland i juni 1975. Någon som kan säga var?

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Citat från: Gunnar D skrivet 01 maj 2011, 18:06:26 PM

En tom Kålleredsbuss har stannat till vid vägkanten, föraren är tydligen på besök.
En lantlig bild troligen från nordligaste Halland i juni 1975. Någon som kan säga var?

Mvh Gunnar

Någonstans på östra vägen mellan Alafors (det i Kungsbacka kommun, inte det i Ale) och Lindome?
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Hagri

Efter Norra Hållersåkersvägen eller som man också kan säga Greggeredsvägen

Rikard

Skulle kunna vara norra Hällesåkersvägen oxå  tycker jag känner igen ladan lite i bakgrunden...om det är så står bussen mot hällesåker innan greggereds kapell men e gissning.
Rikard.

hehe  vi skrev visst samtidigt  ;-)

Hagri

Citat från: Rikard skrivet 02 maj 2011, 01:22:57 AM
Skulle kunna vara norra Hällesåkersvägen oxå  tycker jag känner igen ladan lite i bakgrunden...om det är så står bussen mot hällesåker innan greggereds kapell men e gissning.
Rikard.

Är farbror från trakten?

Rikard

Kör där med 763  Jobbar på Keolis Mölndal.
Rikard.

Hagri

Citat från: Rikard skrivet 02 maj 2011, 01:34:32 AM
Kör där med 763  Jobbar på Keolis Mölndal.
Rikard.
Då kan jag täcka mig att du vid nästa tur kommer att kolla om fotot stämmer med verkligheten.

Jag hoppas du kör fler linjer annars kan den slingan bli lite enformig i längden.  ;)

Zella

Citat från: Hagri skrivet 02 maj 2011, 01:48:08 AM
Då kan jag täcka mig att du vid nästa tur kommer att kolla om fotot stämmer med verkligheten.

Jag hoppas du kör fler linjer annars kan den slingan bli lite enformig i längden.  ;)

Det har han... runt 5 turer på 763 bruka ett pass innehålla om man en dag tjänstgör i Lindome. men det beror på vilken tj då man kommer från olika håll.  ;)

Rikard

Citat från: Hagri skrivet 02 maj 2011, 01:48:08 AM

Vet inte när jag kör där nästa gång för tillfället men kör linjerna 751-757, 760-768, 771-773
och om jag förstod det hela rätt kommer jag köra 601, 605 och 606 från mitten av juni oxå.
Rikard.

Gunnar D

Skulle kunna vara norra Hällesåkersvägen oxå  tycker jag känner igen ladan lite i bakgrunden...om det är så står bussen mot hällesåker innan greggereds kapell men e gissning.
Rikard.

Tack, det verkar rimligt! Precis söder om landskapsgränsen tydligen!

/Gunnar

Jonas Gustafsson

Rikard.

Men i så fall (om det är den vägen och bussen går mot Hällesåker) är bussen felskyltad.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 maj 2011, 16:21:44 PM
Men i så fall (om det är den vägen och bussen går mot Hällesåker) är bussen felskyltad.
//Jonas G

Inte om den går via Hällesåker och tillbaka igen mot Lindome. Idag finns det turer som går så t.ex Nattbussen. dock till Lindome station som ligger bortom. vart enklare om man haft en karta från tiden så man kunde se hur Lindome såg ut då. Men stationen lär väl inte funnits på den platsen den e nu iallafall. Har svaga minnen av att bussen gick till lindome centrum bara.....jaja återstår o se  ;-)
Rikard.

Jonas Gustafsson

Citat från: Rikard skrivet 02 maj 2011, 17:50:38 PM
Inte om den går via Hällesåker och tillbaka igen mot Lindome. Idag finns det turer som går så t.ex Nattbussen. dock till Lindome station som ligger bortom. vart enklare om man haft en karta från tiden så man kunde se hur Lindome såg ut då. Men stationen lär väl inte funnits på den platsen den e nu iallafall. Har svaga minnen av att bussen gick till lindome centrum bara.....jaja återstår o se  ;-)
Rikard.

OK, då köper jag det. Norra Hällesåkersvägen var faktiskt även min första spontana gissning, men jag tänkte "den ligger ju inte i Halland" och drog därför till med den vägen jag skrev. Men Lindome socken ligger ju faktiskt i landskapet Halland även om den inte ligger i Hallands län, kom jag på nu.

//Jonas G

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 maj 2011, 16:21:44 PM
//Jonas G

Kan det inte vara så att turen till Annestorp (som jag förstått ligger i södra Kållered) har utförts och föraren har nu ändstntid/rast och gör ett privatbesök en bit österut? Alternativt om bussen ska till Inseros (där det väl fanns ett garage) och gör ett stopp längs vägen?

/Gunnar

yngrot

Härlig bild där har även jag kört.. Men om bussen skulle komma från Annestorp och köra till Inseros garaget är väl denna väg inte naturlig??   

I slutet av 70talet vände vi vi Lindome nära kyrkan om jag minns rätt Annestorp är väl intill Lindome eller är jag ute och cyklar ??  Är det nån som vet vilken vagn det är??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina