Go göbbe kan rätta

Startat av Mr G, 01 maj 2011, 11:39:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Någonstans i närheten av Marklandsgatan om jag minns rätt. Vis av erfarenheten kan det då lika gärna vara någon annanstans. En go göbbe får rätta mig på den punkten om det är fel.

Filmen har här blivit delvis dubbelexponerad i den högra kanten. Ett stort gult hus som finns med i nästa filmruta har också kommit in på den här rutan. Kameran har inte matat fram filmen ordentligt.

Bilden bör vara från sommaren 1969 pga inventarienummer på bussen med ditmonterade siffror i plast.
吉先生

Bengt H

Någon "go göbbe" torde jag knappast längre vara eftersom jag flyttade från Göteborg för nästan 35 år sedan men så tänker jag inte rätta heller utan snarare bekräfta.

Line 96 gick då mellan Frölunda torg och Marklandsgatan. Under min tid på spårvägen några år efter att bilden togs, kom jag att köra 96:an någon enstaka gång. Som jag vill ha det till fanns de här husen i närheten av Marklandsgatan. Närmare Frölunda torg var allt större och modernare.

För övrigt en härlig bild som fångat ett ögonblick ur en inte särskilt vanlig vinkel.

Mr G

Tack för det Bengt. Det blir ju nästan lite av en replik på din bild inifrån Büssingen som du visade för ett tag sen. På besök i en annan stad, och sen inte exakt säker på var man har varit. Då är Buss-snack bra, för det brukar alltid finnas någon som känner igen sig.

Det stora gula huset som delvis exponerats över två bildrutor ser ut som nedan. Det är alltså nästa bildruta på strippen Ingen buss på bilden, men hoppas ändå herrarna van der Kvast inte refuserar mitt inlägg pga detta. Jag vill ha detta till Marklandsgatan, men kan inte få ihop det med riktningen och/eller skyltningen.

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 01 maj 2011, 20:01:50 PM
Jag vill ha detta till Marklandsgatan, men kan inte få ihop det med riktningen och/eller skyltningen.

Det är Marklandsgatan och måste visa ett vagnbyte på linje 2 på hållplatsläget för linje 3.
Vagn 559 utbytes mot 516.

/Gunnar

Göran O

Hej!
Ser att B43 bussarna möts på Radiotorget ungefär mitt emellan Marklandsgatan och Frölunda Torg. "Vi" är på väg mot Marklandsgatan.
Går det att tyda vagnsnumren?

Hälsningar från en "go göbbe" 

Mr G

Jag kollar på inscanningen och ser tydligt inventarienummerskyltet ovanför förarplatsen, men när jag drar upp bilden flyter siffrorna ihop och jag kan inte se vad som står. Mötande vagn syns bättre, den heter 408.
吉先生

Jonas Gustafsson

Hur är det med herr G:s minne? ;)
Du har visat bilden för ett par år sedan och även då landade gissningarna till slut på Radiotorget.
Men repris gör alls ingenting med såhär trevliga bilder!!!
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 01 maj 2011, 11:39:28 AM
Bilden bör vara från sommaren 1969 pga inventarienummer på bussen med ditmonterade siffror i plast.

Säkert är bilden från 1969 men enligt bilder från 22 apr 1970 så hade bussarna dessa siffror då också.
Så när fick GS bussar de större sifferdekalerna samma som spårvagnarna?

/Gunnar