Vad är det som gäller buss?

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 april 2011, 22:00:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag var ute och gick lite i Borås i dag från Södra torget och tog mig sedan via gamla Ulricehamnsvägen och Östermalmsgatan till Syster Toras väg, varifrån jag åkte med linje 14 tillbaka till stan igen. En liten Neoplan med mig som ende passagerare.

Då träffade jag på denna lite förbryllande skylt.

Vad är det som gäller buss egentligen? Det kan ju inte gärna vara förbudet för lastbilar. Om det är 30 km/tim som bara gäller för buss (det går två bussar i timmen här) så kan man undra varför det inte gäller alla fordon. Det här är en väg där många gamla människor rör sig och än värre är de många studenterna som bor på Östermalms studenthem. Förvirrande är det i alla fall.

Hagri

Kanske läge att ta med bilden till polisstationen för en tolkning?

Har Borås 50 km i stan eller är det sänkt till 40 eller 30?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 01 maj 2011, 00:11:30 AM
Kanske läge att ta med bilden till polisstationen för en tolkning?

Har Borås 50 km i stan eller är det sänkt till 40 eller 30?

Det är 50 utanför den här 30-zonen och det är vanligtvis 50 i stan. Lite märkligt är också att om man fortsätter Östermalmsgatan några hundra meter så kommer man till sjukhuszonen är där gäller 30 för alla fordon. Så lite senare dyker sannolikt en ny 30-skylt utan begränsningar upp.

Fox

30km/h för bussar.
Kan bero på att det tex. uppkommer vibrations skador på fastigheterna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fox skrivet 01 maj 2011, 20:41:20 PM
30km/h för bussar.
Kan bero på att det tex. uppkommer vibrations skador på fastigheterna.

Finns bara ett studenthem utmed den här gatan i det hastighetsbegränsade området. Dessutom går här två små bussar per timme (Neoplan N4409). Någon enstaka turistbuss letar sig kanske hit men det kan inte vara många även om det finns ett hotell i området. Detta är dock inte särskilt lämpat för bussgrupper och dessutom är det bara några meter för bussarna att köra för att komma till hotellet. Så det kan knappast vara förklaringen till hastighetsbegränsningen.

MartinMartin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2011, 22:00:01 PM
Vad är det som gäller buss egentligen? Det kan ju inte gärna vara förbudet för lastbilar. Om det är 30 km/tim som bara gäller för buss (det går två bussar i timmen här) så kan man undra varför det inte gäller alla fordon. Det här är en väg där många gamla människor rör sig och än värre är de många studenterna som bor på Östermalms studenthem. Förvirrande är det i alla fall.

"En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märken."

Alltså betyder skylten att det är förbjudet att med buss köra lastbil här  ;D, och så kan man ju undra varför man begränsat till 30km/h för något som är förbjudet och omöjligt att utföra ??

Man borde väl ha skrivit "gäller även buss", för som det står nu så kan du blåsa ner med bil och släp där eftersom förbudsskylten bara "gäller buss".

Väldigt märklig skyltning.... Att båda skyltarna enbart gäller för buss är solklart, men varför förbjuda lastbilstrafik för en buss men godkänna att lastbilar kör ner då tilläggstavlan anger att skyltarna bara gäller buss?

Antar att man försöker säga att tunga fordon vill man inte ha ner här, och om dom måste ner så ska dom köra max 30.

Ersa

Jag skulle gissa på att det rör sig om att vägens grundförhållanden är dåliga, och att både väg och hus kan ta skada av vibrationer från tunga fordon. Därför kan man ha förbjudit all tung lastbilstrafik, men inte kunnat ta bort bussarna pga att kommunen vill ha kvar ett undantag för linjetrafik på gatan. istället sänkte man hastigheten på det lilla fåtalet bussar.

I bl.a Solna brukar det finnas tilläggstavlor under 30-skyltarna som motiverar en till synes obegriplig hastighetssänkning. T.ex just "Dåliga grundförhållanden" längs Sjövägen längsmed Råstasjön.

En betydligt vanligare skyltning på vägen i exemplet ovan torde vara att förbjuda all trafik över 3,5 ton, med undantag för "buss i linjetrafik". Samt införa en hastighetsgräns på 30 km/t för all trafik. Jag har för mig att det är exakt så man gjort i mitt exempel från Solna.

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 02 maj 2011, 16:08:47 PM
Man borde väl ha skrivit "gäller även buss", för som det står nu så kan du blåsa ner med bil och släp där eftersom förbudsskylten bara "gäller buss".

Då förvandlas ju budskapet från möjligt att tolka med sunt förnuft till helt felaktigt: Lastbil förbjuden (gäller även buss) och högst 30 km/h (gäller även buss).

En bättre lösning är att byta plats på märkena så att det står i tur och ordning 30, gäller buss, lastbil förbjuden. Eller göra ett mellanrum mellan förbudsmärkena, eller sätta dem bredvid varandra.

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 02 maj 2011, 16:36:49 PM
Då förvandlas ju budskapet från möjligt att tolka med sunt förnuft till helt felaktigt: Lastbil förbjuden (gäller även buss) och högst 30 km/h (gäller även buss).

En bättre lösning är att byta plats på märkena så att det står i tur och ordning 30, gäller buss, lastbil förbjuden. Eller göra ett mellanrum mellan förbudsmärkena, eller sätta dem bredvid varandra.

Tilläggstavlan gäller ju alltid för den "Huvudskylt" den sitter precis under, att misstolka denna kombination borde knappast vara möjlig för en med någotsånär aktuella körkortskunskaper.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 02 maj 2011, 16:42:37 PM
Tilläggstavlan gäller ju alltid för den "Huvudskylt" den sitter precis under, att misstolka denna kombination borde knappast vara möjlig för en med någotsånär aktuella körkortskunskaper.

Harkel, det är nog snarare dina egna kunskaper som behöver fräschas upp, i själva verket står det ju så här i 2 kap 1 § vägmärkesförordningen:

En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märken.

Som någon redan har skrivit, skall det kanske tilläggas...  :D

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 02 maj 2011, 16:56:34 PM
Harkel, det är nog snarare dina egna kunskaper som behöver fräschas upp, i själva verket står det ju så här i 2 kap 1 § vägmärkesförordningen:

En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märken.

Som någon redan har skrivit, skall det kanske tilläggas...  :D

En tilläggsskylt Gäller Buss kan aldrig kombineras med ett förbudsmärke som aldrig gäller för just buss så det kan ju aldrig uppstå ett missförstånd, det har varit en annan femma om bägge märkena hade kunna gälla för ett bussregistrerat fordon.

MartinMartin

Vad man än tycker och tänker så är det felskyltat !!!
Jag kan köra ner med lastbil här eftersom skylten bara gäller för buss.

JDS har helt rätt i att skyltarna borde sitta i bredd, då vore det korrekt och lättförstått !!

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 02 maj 2011, 17:04:03 PM
En tilläggsskylt Gäller Buss kan aldrig kombineras med ett förbudsmärke som aldrig gäller för just buss så det kan ju aldrig uppstå ett missförstånd, det har varit en annan femma om bägge märkena hade kunna gälla för ett bussregistrerat fordon.

Nja, står det "Gäller buss" under en märkeskombination så ska du inte behöva titta på resten av märkena överhuvudtaget om du kör något annat än en buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2011, 16:22:36 PM
Jag skulle gissa på att det rör sig om att vägens grundförhållanden är dåliga, och att både väg och hus kan ta skada av vibrationer från tunga fordon. Därför kan man ha förbjudit all tung lastbilstrafik, men inte kunnat ta bort bussarna pga att kommunen vill ha kvar ett undantag för linjetrafik på gatan. istället sänkte man hastigheten på det lilla fåtalet bussar.

Det kan det heller inte vara. Det är bra grundförhållanden på platsen och de bussar som går här i linjetrafik är små Neoplan N4409 (någon gång per vecka kan det var fjärde timme gå en större buss som ersättning). Så dessa lär inte påverka vare sig vägen eller de fåtaliga husen i området. Skulle man göra något så skulle man i så fall stoppa alla fordon över 3,5 ton utom buss i linjetrafik med dispens för dem som skall till Hotell Sköna hem. Eller flytta några meter så att skylten hamnar efter deras infart.

Orsaken är säkert att det finns många pensionärer i området och de tycker kanske att bussarna kör för fort. Men varför just bussarna? Det är ju dessutom de som vill ha buss i området. Det enda rimliga vore naturligtvis 30 för alla fordon på platsen.

I praktiken spelar det heller ingen roll eftersom skylten sitter så inbäddad i grönskan att den knappt syns för en fordonsförare som kör på Östermalmsgatan. Jag fick ta till en vinkel som är omöjlig för en fordonsförare för att kunna fotografera den och då gick jag till fots.