Satsningen på expressbussar Göteborg-Borås gav resultat

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 april 2011, 13:08:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.busstidningen.se/2011/04/29/stark-resandeokning-for-vasttrafik/

17 procents ökning för stråket Göteborg-Borås är inte dåligt. Enligt uppgift har tågresandet mellan Göteborg och Borås (ändstationerna alltså) minskat men inte tillnärmelsevis så mycket som bussresandet ökat. Så en och annan har tydligen nu lämnat bilen hemma och tagit bussen i stället. Det var också det som var avsikten.

mushkot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2011, 13:08:13 PM
http://www.busstidningen.se/2011/04/29/stark-resandeokning-for-vasttrafik/

17 procents ökning för stråket Göteborg-Borås är inte dåligt. Enligt uppgift har tågresandet mellan Göteborg och Borås (ändstationerna alltså) minskat men inte tillnärmelsevis så mycket som bussresandet ökat. Så en och annan har tydligen nu lämnat bilen hemma och tagit bussen i stället. Det var också det som var avsikten.
Där ser man! Men det är klart, i vissa fall måste trafiken öka för att resandet också ska det istället för tvärtom..

Staffan Sävenfjord

Citat från: mushkot skrivet 30 april 2011, 13:49:15 PM
Där ser man! Men det är klart, i vissa fall måste trafiken öka för att resandet också ska det istället för tvärtom..

Jo, hög och framför allt regelbunden turtäthet är ett viktigt argument för kollektivtrafiken. Sedan kommer komfort och pålitlighet. Allt detta har förbättrats sedan linje 100 lades om i december 2010. Dock har också kostnaderna ökat och det ökande resandet täcker inte merkostnaderna. Det var det heller ingen som räknade med att det skulle göra.

Trafiken på linje 100 fungerar bra men det är fortfarande ett par saker sett från boråsisk horisont:
- Störningskänslighet. Vid trafikhinder på riksväg 40 sprider sig förseningarna. (Det var inte lika påtagligt på Veolias tid.)
- Att bussarna inte längre går till Södra torget.
Annars har det nog bara blivit bättre.







yngrot

Jo man ser ju då och då att de kör ikapp .. skall de börja köra till södra torget då kostar det ju ännu mer lika om det ska finnas mer reglertid.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 maj 2011, 04:52:02 AM
Jo man ser ju då och då att de kör ikapp .. skall de börja köra till södra torget då kostar det ju ännu mer lika om det ska finnas mer reglertid.

Att vända vid Södra torget skulle kosta ett omlopp till. Skulle möjligen kunna finansieras med ökat resande. Längre reglertid med nuvarande turtäthet är svårare att räkna hem, i synnerhet som det är mindre än fem procent av avgångarna som blir försenade på grund av detta. De förseningar som uppstod när jag kollade den 29 april berodde på biljettförsäljning ombord på bussen. Visserligen rörde det sig bara om ett par minuter men det finns ingen anledning att sälja biljetter ombord vid Borås Resecentrum där det finns andra bra alternativ.

Beträffande kappkörning så vill jag säga att detta inte förekommer i egentlig mening. Visst kan det hända att två bussar kommer att gå alldeles intill varann men de håller sig då på sin plats och den bakre försöker inte köra om den främre. Nettbuss stryper sina bussar vid 90 km/tim så det finns ju heller ingen anledning att försöka pressa sig förbi.


yngrot

Nej vid Borås resecentrum borde det vara säljstopp på alla bussar när det finns 2 Pressbyrå som säljer biljetter.. Visst det är väl inte varje dag de kör ikapp men det kan lätt hända när det är 10 min mellan turer och en blir lite sen pga trafik eller biljettförsäljning .. Och eftersom det verkar helt tyst i Borås tidning så funkar det nog rätt bra nu
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 02 maj 2011, 13:58:15 PM
Nej vid Borås resecentrum borde det vara säljstopp på alla bussar när det finns 2 Pressbyrå som säljer biljetter..

Det är fullkomligt makalöst att det säljs biljetter på bussarna där. Ännu värre att det inte finns ett enda litet anslag eller något om att man kan förköpa biljetter. Jag var nyligen i Alvesta och såg att Länstrafiken Kronoberg hade flera stora anslag både vid Pressbyrån och vid bussfickorna om att man kan förköpa biljetter på Pressbyrån. Undrar just när Västtrafik ska komma på den idén...

Citat från: yngrot skrivet 02 maj 2011, 13:58:15 PM
Visst det är väl inte varje dag de kör ikapp men det kan lätt hända när det är 10 min mellan turer och en blir lite sen pga trafik eller biljettförsäljning .. Och eftersom det verkar helt tyst i Borås tidning så funkar det nog rätt bra nu

Ja, jag måste säga att det fungerar väldigt bra. Det har blivit en helt annan sak att pendla med den bussen numera. Det är egentligen bara när det händer trafikolyckor eller stora evenemang vid Mässan eller Scandinavium som det blir stora förseningar. Annars kan man lita på linje 100 på ett helt annat sätt numera.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot


Det är fullkomligt makalöst att det säljs biljetter på bussarna där. Ännu värre att det inte finns ett enda litet anslag eller något om att man kan förköpa biljetter. Jag var nyligen i Alvesta och såg att Länstrafiken Kronoberg hade flera stora anslag både vid Pressbyrån och vid bussfickorna om att man kan förköpa biljetter på Pressbyrån. Undrar just när Västtrafik ska komma på den idén...

  Ja du det lär vi nog inte få vara med om att Västtrafik informerar om detta sätt att köpa biljetter
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johnny

Det är roligt att det går så bra på nya linje 100. Det ligger mycket arbete från Västtrafik och Nettbuss bakom. Särskilt roligt är det att stoppet vid Korsvägen blivit en sådan succé. Enligt uppgift sker nästan hälften av på- och avstigningen där på vissa turer. Jag har inte hört några klagomål på den extra körtiden som krävs för att köra via Korsvägen.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 06 maj 2011, 20:59:26 PM
Det är roligt att det går så bra på nya linje 100. Det ligger mycket arbete från Västtrafik och Nettbuss bakom. Särskilt roligt är det att stoppet vid Korsvägen blivit en sådan succé. Enligt uppgift sker nästan hälften av på- och avstigningen där på vissa turer. Jag har inte hört några klagomål på den extra körtiden som krävs för att köra via Korsvägen.



Jo, de som åker från Nisseterminalen skulle naturligtvis helst vilja ha direktbussar och dessutom har det hörts en del klagomål att det blir trafikstockningar på vägen till Korsvägen men det är långt ifrån den kritik jag trodde skulle komma.

Jan

Direktbussar är vad folk vill ha, ska man satsa på egen trafik efter årsskiftet så är det med snabba direktbussar man kan locka över folk.
I branschen i 40 år