Blandat vid Jarlaplan 1975

Startat av Gunnar D, 30 april 2011, 08:15:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Bussuppställning Jarlaplan mars 1975.
Idag är det 38 år sedan jag började köra förstärkning till Roslagen. Tyvärr aldrig med kamera!

MVh Gunnar

Fredrik Klint

Trevlig bild, Gunnar.
Wiiman och Säfflen är rätt nya vid fototillfället. Säfflen är en H58 med dörrar 1-1-0, en av sex stycken som levererades till Vaxholm.
Det finns skrönor huruvida Vaxholm gått bakom ryggen på SL och specat dessa just utan bakdörr medan övriga H58 hade dörrställning 1-1-1. Som straff flyttades vagnarna till Handen där bakdörr togs upp. Men men, det är nog en skröna...  ;)

Ersa

Vilken linje ska H65A 6234 ut på? 676?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 april 2011, 09:47:23 AM
Trevlig bild, Gunnar.
Wiiman och Säfflen är rätt nya vid fototillfället. Säfflen är en H58 med dörrar 1-1-0, en av sex stycken som levererades till Vaxholm.
Det finns skrönor huruvida Vaxholm gått bakom ryggen på SL och specat dessa just utan bakdörr medan övriga H58 hade dörrställning 1-1-1. Som straff flyttades vagnarna till Handen där bakdörr togs upp. Men men, det är nog en skröna...  ;)

De här bussarna hade ju också lite finare inredning med stolar i tyg i stället för i vävplast. Att bussarna specades i Vaxholm är helt klart men däremot är det nog en skröna att detta gjordes bakom ryggen på SL:s ledning. Var det inte det att man satte in fler ledbussar på Vaxholm  som gjorde att dessa H58-or blev övertaliga i Vaxholm?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2011, 12:45:46 PM
De här bussarna hade ju också lite finare inredning med stolar i tyg i stället för i vävplast. Att bussarna specades i Vaxholm är helt klart men däremot är det nog en skröna att detta gjordes bakom ryggen på SL:s ledning. Var det inte det att man satte in fler ledbussar på Vaxholm  som gjorde att dessa H58-or blev övertaliga i Vaxholm?

Jo det verkar rimligt, kanske i samband med att van Hoolerna (H20) kom. Enligt uppgift var det just 1977 som dessa H58:or lämnade Vaxholm och det året levererades ledvagnarna.