Som att bläddra i en busskatalog... (bilder)

Startat av JDS, 29 april 2011, 23:48:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

... var det att promenera längs S:t Eriksgatan häromdagen. Polisen gjorde ett kanonjobb med att orsaka en propp i hela stan genom att stoppa trafiken över S:t Eriksbron i typ trekvart för säkerhets skull. ::) Den observante kan lägga märke till att kön har flyttat på sig mellan första och sista bilden, jag tror att man ångrade sig lite och släppte över några mitt i. Det hela andades dålig kommunikation och passiv trafikledning lång väg men vad gör det, det gick ju lika bra att ta T-banan över bron...  ;D





bussfan


buskörare



Nico


Det blir ofta mycket att med att bara stå och avvakta vid dylika tillfällen och att försöka att leda om trafik i blindo är sällan en bra lösning. Ofta så ställer man snarare till ännu mera strul om man börjar chansa med omledning hit eller dit, detta då polisen stänger av lite allteftersom. Inte heller deras egna patruller längst ut i första linjen (dvs. de på gatan) vet så mycket utan följer bara sina direktiv så att fråga dem om information är oftast gagnlöst. Polisens policy verkar annars vara att de meddelar sig publikt först när något är avklarat, inte medan det pågår.

Att försöka att bedriva någon form av vettig busstrafik faller då på sådant som att man inte vet vilka gator som går att köra, var det ska bli stopp nästa gång, om det finns en 'körbar' alternativ körväg eller om dessa redan är igenkorkade osv. Sedan finns ju även andra begränsningar som att vissa busstyper (framförallt ledvagnar/boggivagnar) inte kan/får köra överallt p.g.a. utrymmeskrav, avsaknad av ledvagnstillstånd på en viss gata mm. Har det bildats köer (vilket i princip alltid är en följdeffekt när sådant här händer) så tar det även ofta ganska bra med tid innan dessa klingat av.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

parken

Det  verkar handla om S:t Eriksgatan. Då hade det väl gått att vända upp de sista bussarna vid Fridhemsplan för att rädda trafiken på Söder. Norrut är det helt naturligt kört att göra något

Nico


Jo, i teorin låter det som en enkel och smidig lösning att göra så om man nu enbart ser till busstrafiken. Problemet är att en dag som denna dels inte handlade om enbart S:t Eriksgatan och att det dessutom då ofta är så att det inte går att göra vissa saker i praktiken, detta då det finns massvis med andra variabler att ta hänsyn till. Det handlar vid dylika tillfällen alltså rent generellt sällan om att göra vissa enskilda insatser (då det ändå inte märks i det stora hela) då det inte kan påverka speciellt mycket för att allt hänger samman i ett ganska komplext jättepussel.

För det första så är det svårt att få en bra överblick i realtid då en viss trafiksituation kan förändras på ett ögonblick, dvs. beslutet som var bra för en minut sedan kanske är värdelöst i nästa. För det andra så är det så att dagar som dessa så är det ofta även igenkorkat på andra håll då övrig trafik även de försöker att komma undan och vidare. T.ex. var det mycket köer även på Södermalm då folk märkte att det t.ex. tog stopp redan i Söderledstunneln och man försökte då att styra upp över Söder och ut på andra vägar. Även området runt Fridhemsplan vara mycket trångt då många försökte att ta sig ut västerut åt det hållet vilket medförde att bussar även fastnade åt andra hållet. Såg t.ex. en 726:a som hade köat bra länge bara för att komma runt vid Drottningholmsvägen.

För det tredje så blir det logistiskt sett ett enormt arbete att försöka att få rätt buss att mötas med rätt förare... eller i vissa lägen med en förare överhuvudtaget. I flera fall sker avlösningar på dessa linjer vid t.ex. Odenplan, Värtavägen eller Slussen och i fall som detta blir det även så att man får s.k. rastsprickor, problem med ej avlösta förare och annat. Mycket har att göra med avtal och arbetsmiljölagstiftning så man kan inte heller bara låta förarna rulla på rakt av. Att sedan få tag på, informera och få iväg förare med t-bana (att köra dem i bil eller med taxi fungerar ju inte heller vid scenarion som dessa) till en annan plats tar tid och under tiden hinner man stapla obemannade bussar på varandra och så mycket plats för uppställning finns det ingenstans.

Summa summarum och med tanke på vad jag skrev innan, så är det alltså så att det som verkar vara en enkel och simpel lösning inte alls är riktigt så enkelt att ordna i verkligheten...   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

parken

Jag är inte främmande för problematiken. Tyckte bara att det var väldigt många bussar som sedan måste tomköras för avlösningar
och för att komma rätt i turlistan.

Nico


Vill inte att detta ska tolkas ironiskt eller så utan bara frågande rakt av... så har du alltså någon enkel lösning på problematiken så är det säkert många som skulle vara intresserade av att få lite input.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

parken

Nej! Det finns inte någon enkel lösning på frågan. Erfarenhet och magkänsla hos trafikledningen tillsammans med tips från köande bussförare är det enda man kan lita till. Jag har ingen aning om hur man löste eller kunde ha löst det aktuella problemet