Buss på åttan

Startat av Mr G, 29 april 2011, 21:48:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

När Angeredsbanan var nyöppnad gick spårvägen inte ända fram till Angered, utan alla tvingades byta till buss nånstans på linjen. Bytet skedde i ingen mans land, det var verkligen mitt i obygden, och hållpatsen tror jag (obs! tror jag) hette Alelyckan. Minns jag rätt gick det inte heller att nå hållplatsen, om man mot förmodan skulle ha haft ett ärende i närheten (typ bärplockning), utan det var en hållplats endast för omstigning spårvagn-buss och v.v. Jag tror heller inte att det förekom någon biljettvisering här, utan det var fri omstigning som gällde.

Jag trodde att anslutningslinjerna redan då hade linjenummer i 70-serien, men så tycks inte ha varit fallet i början, här är bussen tydligt skyltad 8. Kanske fanns det anslutningslinjer längre ut, eller så hade inte inflyttningen kommit så långt så att det räckte med en busslinje från Alelyckan (om det nu var så platsen hette). Först ville jag ha bilden till att vara från sommaren 1969, men när jag ser att bussens inventarienummer är skrivet med vita plastdekaler rör det sig nog om 1970.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 29 april 2011, 21:48:02 PM

När Angeredsbanan var nyöppnad gick spårvägen inte ända fram till Angered, utan alla tvingades byta till buss nånstans på linjen. Bytet skedde i ingen mans land, det var verkligen mitt i obygden, och hållpatsen tror jag (obs! tror jag) hette Alelyckan.

Du minns helt rätt. Visst vände spårvagnarna på linje 8 från början vid en plats som fick namnet Alelyckan och där tog bussar vid för resten av resan till Angered. Hur isolerad platsen var törs jag inte säga men den måste naturligtvis varit åtkomlig åt det håll där bussarna gick. Min minnesbild är att den provisoriska bussgatan slutade vid vändplatsen i Angered och det fanns bara en väg därifrån: åka tillbaka samma väg. Vid Alelyckan fanns absolut inget annat än vändplatserna och en pauslokal för GS-personalen.

bilomnibussen

Bengt H

Även jag kan intyga att du minns rätt vad gäller Alelyckan, men bussarna därifrån hade redan från första dagen linjenummer 70 och detta nummer gällde sedan oavsett vilket mål i Angered bussen hade. Samma sak gällde även sedan spårvägen var förlängd till Hjällbo. Först när spårvägen nådde Storås fick respektive destination egna linjenummer.

Således visar denna bild ingen anslutningsbuss till åttan, utan jag tror att det är frågan om ersättningstrafik. Platsen påminner inte heller om Alelyckan, utan jag är nog beredd att sätta en peng på Gamlestadstorget. Bussen står på den parkeringsplats som gjordes i ordning i samband med att åttan startade och på vilken man i början betalade parkeringsavgiften med spårvagnskupongen som stämplades i en biljettautomat vid parkeringen.

Vi ser en av spårvägens trafikledningsbilar och vi ser också en "utfartssignal". Gamlestadstorget var då mötesplats på enkelspåret. Jag tycker nog också att man kan ana A-signalen med vilken tågklareraren – ja det fanns faktiskt sådana på Angeredslinjen ett bra tag – placerad i en husvagn strax till höger utanför bilden, gav avgång.

Anders Eriksson

Visst är det Gamlestadstorgets hållplats. Tycker mig känna igen huset i bakgrunden bakom bussen. Av blåljuset att döma på trafikledningsbilen är bilden tidigast från 1970 då blåljus infördes istället för rödljus. Någon med bättre kunskap i frågan får gärna rätta mig beträffande året :-)

Mr G

Citat från: Bengt H skrivet 29 april 2011, 23:12:06 PM
Även jag kan intyga att du minns rätt vad gäller Alelyckan, men bussarna därifrån hade redan från första dagen linjenummer 70 och detta nummer gällde sedan oavsett vilket mål i Angered bussen hade. Samma sak gällde även sedan spårvägen var förlängd till Hjällbo. Först när spårvägen nådde Storås fick respektive destination egna linjenummer.

Således visar denna bild ingen anslutningsbuss till åttan, utan jag tror att det är frågan om ersättningstrafik. Platsen påminner inte heller om Alelyckan, utan jag är nog beredd att sätta en peng på Gamlestadstorget. Bussen står på den parkeringsplats som gjordes i ordning i samband med att åttan startade och på vilken man i början betalade parkeringsavgiften med spårvagnskupongen som stämplades i en biljettautomat vid parkeringen.

Vi ser en av spårvägens trafikledningsbilar och vi ser också en "utfartssignal". Gamlestadstorget var då mötesplats på enkelspåret. Jag tycker nog också att man kan ana A-signalen med vilken tågklareraren – ja det fanns faktiskt sådana på Angeredslinjen ett bra tag – placerad i en husvagn strax till höger utanför bilden, gav avgång.

Jag tvivlar inte en sekund på att du har rätt. Jag tyckte också att det var konsigt med skyltningen. Jag har bilder på linje 70 i Hjällbo innan spårvägen var öppnad dit. Så  något skumt var det.
吉先生

yngrot

Trevlig bild innerbelysning är inte direkt av mystypen  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina