Mekar hjälp THD100

Startat av Hurra!!!, 29 april 2011, 19:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hurra!!!

Hej jag undrar om det är någon på detta underbart nördiga forum som är bra på bussmotorer.

Håller på att öppnar upp motorn till en gammal b58 skolbuss med Säfflekaross från 1970.
Jag undra om centrumbulten som håller svängningsdämparen fram på motorn kan tänkas var vänstergängad

Någon som har koll på åt vilket håll centrumbulten som håller svängningsdämparen är gängad eller kan gräva fram en motor manual till en THD100 och kolla?
Vågar inte ta i mer innan jag vett att jag drar åt rätt håll, den verkstadsmanual jag har tar inte upp motorn tillräckligt ingående.

MVH
Edvin

M

När jag senast drog av en sådan så var den gängad normalt (höger) sedan behöver du en avdragare för att dra av navet från  vevaxeln.Vevaxel är ju polygonslipad och navet sitter bra fast där med presspassning så försök inte bända och ha dig. Volvo orginalvertyg innebär en hydraul cylinder och lite grejjor till för att dra av och montera tillbaka navet. Tycker inte du skall försöka med andra grejjor för då kan du pajja vevaxeln och det vore ju synd.

/M (anställd 30+ på Volvo)

Hurra!!!

Har en avdragare för ändamålet som använder fingängad bult och slägga istället för hydraulik.
Får se hur det går.

Tack så mycket.
Edvin

M

Citat från: Hurra!!! skrivet 30 april 2011, 09:27:22 AM
Har en avdragare för ändamålet som använder fingängad bult och slägga istället för hydraulik.
Får se hur det går.

Tack så mycket.
Edvin

Kan ju funka men var försiktig!

/M

Hurra!!!

Tack för hjälpen.
Mycket riktigt bulten var högergängad och navet satt något otroligt hårt tog nog två dagar att värma och banka av de.