Expressbussar i Jönköping annandag påsk, del 7 (Nettbuss Express)

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 april 2011, 10:28:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nu återstår bara att visa Nettbuss Express avgångar från Jönköping på annandag påsk.

CLL529 avgick 11.45 mot Stockholm:

CLL505 avgick 14.10 mot Stockholm:

EFT163 avgick 14.15 mot Göteborg:

BLW951 avgick 15.25 mot Uppsala:

XFJ275 avgick 17.25 mot Göteborg:

BLW946 avgick 17.30 mot Uppsala:

GoByBus har nyligen återupptagit linjen Göteborg-Jönköping-Stockholm och linje 500 körs nu med två turer i varje riktning fredag och söndag.

Attans motorcykel att vara i vägen på bilden.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2011, 10:28:08 AM
Nu återstår bara att visa Nettbuss Express avgångar från Jönköping på annandag påsk.

GoByBus har nyligen återupptagit linjen Göteborg-Jönköping-Stockholm och linje 500 körs nu med två turer i varje riktning fredag och söndag.

Attans motorcykel att vara i vägen på bilden.

Swebus?  :o
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2011, 14:21:45 PM
Taskig tajming med avtryckarfingret skulle jag säga.. ;)

Eftersom det är högerregeln som gäller här vid släckt trafiksignal, som det var i det här fallet, trodde nog både jag och bussföraren att motorcyklisten skulle iaktta denna. I synnerhet som han verkade villa hålla in först men sedan ökade farten framför bussen. Bussföraren var dock med på sitt sätt och jag på mitt. Kolla in respektive blickar så kanske det klarnar lite.

Jag hade naturligtvis kunnat avstått från att visa bilden om det gjort någon lyckligare. Men jag tycker faktiskt att det blev en ganska kul bild. Och jag är väldigt glad för att det inte blev en olycksbild. Inte minst för att jag själv kunde varit i fara på refugen jag stod på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 29 april 2011, 15:14:29 PM
Ska det vara dörrsida så ska det! ;)

På den breda refugen där jag stod var det helt omöjligt att stå så att det inte blev dörrsidan. Skulle jag tagit andra sidan hade jag fått stå mitt i gatan alternativt riskera att bilar i stället hade kommit i vägen mellan bussarna och kameran.

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2011, 18:23:10 PM
Eftersom det är högerregeln som gäller här vid släckt trafiksignal, som det var i det här fallet, trodde nog både jag och bussföraren att motorcyklisten skulle iaktta denna. I synnerhet som han verkade villa hålla in först men sedan ökade farten framför bussen. Bussföraren var dock med på sitt sätt och jag på mitt. Kolla in respektive blickar så kanske det klarnar lite.

På tal om det, en annan sak som jag kom på.

Är det någon som vet hur Nettbuss Express ABs förarstruktur fungerar? Alltså var finns förarna till Bus4You och GoByBus? Kör förarna för båda varumärkerna?

Tacksam för svar!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2011, 18:23:10 PM
Eftersom det är högerregeln som gäller här vid släckt trafiksignal

Är det högerreglen där? Järnvägsgatan är huvudled men om det är huvudled just där är jag inte hundra på.
Om inte annat så är det väl utfartregeln och inte högerregeln som gäller här eller....?
Och säger för att vara motvallskäring att bästa bilden i svepet är just "motorcykelbilden". Bilden blir liksom mer levande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 april 2011, 19:39:16 PM
Är det högerreglen där? Järnvägsgatan är huvudled men om det är huvudled just där är jag inte hundra på.
Om inte annat så är det väl utfartregeln och inte högerregeln som gäller här eller....?
Och säger för att vara motvallskäring att bästa bilden i svepet är just "motorcykelbilden". Bilden blir liksom mer levande.

Jag vet inte om min tolkning är den rätta men jag konstaterade att inte finns något märke om väjningsplikt när man skall ut från Resecentrum. Eftersom korsningen normalt är reglerad med trafikljus verkar det vara konstigt om något annat än högerregeln skulle gälla. Men jag är inte säker och bussföraren på GoByBus gjorde förstås alldeles rätt som körde så att han kunde stanna om det behövdes. Jag läste trafiken som att motorcyklisten var beredd att släppa fram bussen men ändrade sig i sista ögonblicket. Men det kan ju ha varit så att bussföraren vinkade fram honom utan att jag såg det. Motorcykeln körde inte speciellt fort.

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 29 april 2011, 19:01:01 PM

Är det någon som vet hur Nettbuss Express ABs förarstruktur fungerar? Alltså var finns förarna till Bus4You och GoByBus? Kör förarna för båda varumärkerna?

Bus4you har förare placerade i Göteborg och Linköping. Så var det från början men det kan ha tillkommit förare i Uppsala också. Göteborgs-förarna körde från början bara till Linköping och Linköpings-förarna i stort sett bara till Stockholm. Någon enstaka sväng per vecka till Göteborg kördes dock av Linköpings-förare. Om det nu finns förare i Uppsala så kör de sannolikt bara norr om Linköping.

Bus4you respektive GoByBus har sina egna förare men det finns reservförare som varvar mellan Nettbuss Transfer (beställningstrafiken), GoByBus och Bus4you. Sedan finns det förstås också timanställda som kan tänkas göra allt eller det mesta inom Nettbuss-koncernen: från tätortstrafiken i Stenungsund till Bus4you.

Ersa

Det finns även förare i Uppsala numera. Detta sedan linjen förlängdes dit under 2010. Bussarna "bor" och servas nattetid på Møller Bil Tunga Fordon på Almungevägen, som är stadens återförsäljare av Scania. Uppsalaförarna hos Bus4you kör mycket riktigt till Linköping, precis som de Uppsalabaserade Swebusförarna gör.

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2011, 21:18:18 PM
jag konstaterade att inte finns något märke om väjningsplikt när man skall ut från Resecentrum.

Kollade googlebilder och Järnvägsgatan är huvudled.
Märke om väjningsplikt finns ej när man ska ut från resecentrum ej heller finns märke väjningsplikt ut från bussgodset i nästa kvarter. Sådana märken ska heller ej finnas då de är utfarter och då gäller utfartsregeln. Utfartsregeln gäller även bensinmack, parkeringsplats, cykelbana, vägren, gågata, gångfartsområde, fastighet m.m.
Att ha i minnet är om gatan man kommer ifrån inte har ett namn så är det utfartsreglen som gäller.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: calken skrivet 29 april 2011, 19:01:01 PM

Bussar ställs upp och servas för båda bolagen hos Wetlandia i Malmö.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!