Rejäl ilska mot busschaufförer

Startat av Hagri, 29 april 2011, 08:44:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Eskilstunabon Sven Karlsson är starkt kritisk mot busschaufförerna i stan. Han har filmat ett klipp där han anser sig visa hur de struntar i väjningsplikten samt beter sig ohyfsat.
Läs mer på ekuriren.se

Se filmen

mushkot

Svår situation. Naturligtvis idiotiskt av bussföraren att peka finger, men tittar man på filmen så ser han ut att vara skymd hela vägen tills bussen är halvvägs ute på vägen.

Ersa

Kommentarerna är som vanligt sorgliga. Som vanligt tänker människor aldrig ett steg längre. Beklagligt att se folk reagera med ilska mot att 15-metersbussar "genar i kurvor" eller inte stannar direkt när folk hoppar ut i gatan framför dem. Det går bra att gå ut i media så fort en buss inte tvärstannar för en bil som kommer i för hög hastighet och försöker tränga sig före, men vad mycket jobb stadens bussförare skulle få om de gjorde samma sak mot de privatbilister som kastar sig ut framför bussarna.

Det finns idag heller inget försök till förståelse för bussförares arbetsmiljö, utan det krävs att de ska bete sig mycket bättre än alla andra trafikanter. Detta medan de arga bilisterna själva inte alls behöver bete sig på ett bra sätt. Är inte det lite dubbelmoral? Man skriver att alla "utom 4-5 st bussförare i stan borde söka annat jobb", men vem ska då köra stadens bussar? Tror folk att det bara är att trolla fram bra bussförare? Folk anser att det var bättre service förr, men ingen engagerar sig i att göra bussförarnas arbetsmiljö bättre, förhindra besparingar och andra faktorer som leder till sämre arbetsmiljö. Vips så får man ju sämre stämning i kollektivtrafiken.

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2011, 09:23:10 AM
Kommentarerna är som vanligt sorgliga. Som vanligt tänker människor aldrig ett steg längre. Beklagligt att se folk reagera med ilska mot att 15-metersbussar "genar i kurvor" eller inte stannar direkt när folk hoppar ut i gatan framför dem. Det går bra att gå ut i media så fort en buss inte tvärstannar för en bil som kommer i för hög hastighet och försöker tränga sig före, men vad mycket jobb stadens bussförare skulle få om de gjorde samma sak mot de privatbilister som kastar sig ut framför bussarna.

Det finns idag heller inget försök till förståelse för bussförares arbetsmiljö, utan det krävs att de ska bete sig mycket bättre än alla andra trafikanter. Detta medan de arga bilisterna själva inte alls behöver bete sig på ett bra sätt. Är inte det lite dubbelmoral? Man skriver att alla "utom 4-5 st bussförare i stan borde söka annat jobb", men vem ska då köra stadens bussar? Tror folk att det bara är att trolla fram bra bussförare? Folk anser att det var bättre service förr, men ingen engagerar sig i att göra bussförarnas arbetsmiljö bättre, förhindra besparingar och andra faktorer som leder till sämre arbetsmiljö. Vips så får man ju sämre stämning i kollektivtrafiken.
Sorgligt ja. Men detta gäller inte bara busschaufförer. Händer en olycka med en taxi, BMW, sportbil osv så är alla kommentarer där direkt, hur just denna grupp i trafiken sköter sig så fruktansvärt illa. Min erfarenhet är snarare att ingen grupp är speciellt överrepresenterad vad det gäller att slarva i trafiken, med möjligt undantag de som tycker att de minsann kör så mycket bättre än alla andra...

Björn Forslund

Varför filmade han? Var han ute efter att provocera fram situationer? Det kan man ju fråga sig....

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 april 2011, 09:56:20 AM
Varför filmade han? Var han ute efter att provocera fram situationer? Det kan man ju fråga sig....

Och varför tutade han? Signalhornet får väl bara användas för att undanröja fara? Om nu föraren av ett tungt fordon helt missbedömt situationen, fyller ju signalhornet ingen funktion då detta ljudhjälpmedel ändå inte kan trolla bort en buss som redan är i vägen. Kan bägge parterna låta bli att både visa fingrar och tuta, säger jag. Ingen av dem har betett sig som bra trafikanter, och båda förtjänar ett liknande bötesbelopp, enligt min privata mening. Vad skulle hänt om en bussförare "lekt polis" och monterat en kamera på samma sätt för att filma bilister som gör fel? Jo, bilisterna skulle hata denne bussförare, samt be honom sluta filma, hålla tyst och bara sköta sitt jobb. Dvs inte opponera sig not någon.

Jag har kört bil i större städer England och märkt att folk även inne i städerna hjälper varandra på samma sätt som svenska yrkesförare, samt infödda bilister på smala vägar i t.ex Roslagen gör. Man underlättar för varandra och tackar för hjälpen. Ett blink med helljuset betyder enbart "Go on, then. Be my guest. Cheers, mate", och aldrig som i Sverige "Ur vägen idiot, jag ska fram!". Men när det gäller 90% av Sveriges vägnät beter sig alltför många som egoistiska idioter. Visst finns det rötägg bland yrkesförarna, både buss- och lastbilsförare. Men procentuellt räknat tycker jag att privatbilister är de som beter sig mest egoistiskt, och som alltför sällan tänker på helhetsbilden i en trafiksituation. De låser ibland hellre in sig själva och 20 st andra fordon i ett dödläge, än att tumma på reglerna och t.ex släppa ut en lastbil så att trafiken kan flyta vidare.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 april 2011, 09:56:20 AM

Enligt kommentarerna filmar han alltid. Kan ju visserligen vara bra att ha i försäkringsärenden, förarutbildning osv men är ändå svårt suspekt beteende...

Ersa

En kommentar under artikeln var iaf värd att kopiera in här:

Skrivet 29 apr 2011 10:32 av Anders

Jag tycker att många svenskars inställning till trafikregler är farlig. Det Sven och många andra gör är det som man absolut inte får enligt dagens trafikundervisning, nämligen att "hålla på sin rätt". Att översätta "han ska lämna mig företräde" till att "jag får köra" är korkat. I denna situation gör bussföraren fel, han uppmärksammar inte Svens bil först, börjar köra och avbryter inte svängen sedan han uppmärksammat Sven. Det Sven och många andra inte tänker på är att Sven har en skyldighet att anpassa farten för de faror som kan förväntas uppkomma på vägen framför honom. Istället för att sakta in tidigt när han ser bussen som förmodligen inte ser honom, håller Sven 50 km/h så länge det går för att demonstrera att han "har företräde". Mycket riskfyllt beteende som borde diskvalificera till körkort enligt dagens utbildningsplan.

I Indien t.ex. är det mer regel än undantag att man skiter i skyltar och trafikljus. Där samspelar förarna istället, något vi kan lära av tycker jag.

Björn Forslund

Låter som en riktig surdeg som åker runt med kamera påslagen för att dj***as. En figur som står på fast han ser att bussen försöker svänga ut, för att sedan tvärnita, tuta, och stenhårt hålla på sin rätt. Hade han lättat lite på gasen hade bussen hunnit ut utan problem. Kallas samspel i trafiken.
Namnet verkar dessutom så alldagligt att det förmodligen är fejkat.

JDS

Citat från: "Anders" skrivet 29 april 2011, 10:43:47 AM
I Indien t.ex. är det mer regel än undantag att man skiter i skyltar och trafikljus. Där samspelar förarna istället, något vi kan lära av tycker jag. [/i]

I Indien krockar man för all del också helt fenomenalt mycket oftare... (Jaja, statistiken är flexibel, den som vill säga emot mig får göra jobbet själv, jag ger mig; tills vidare föredrar jag ändå den svenska trafiken ;) )

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 29 april 2011, 10:49:40 AM
I Indien krockar man för all del också helt fenomenalt mycket oftare... (Jaja, statistiken är flexibel, den som vill säga emot mig får göra jobbet själv, jag ger mig; tills vidare föredrar jag ändå den svenska trafiken ;) )

I Indien är det väl så knökat att det är svårt att komma upp i farliga hastigheter...
Men svensk trafik (utan trafiktalibaner) är nog att föredra iaf

Peter L

Citat från: mushkot skrivet 29 april 2011, 09:07:53 AM
Svår situation. Naturligtvis idiotiskt av bussföraren att peka finger, men tittar man på filmen så ser han ut att vara skymd hela vägen tills bussen är halvvägs ute på vägen.

Om situationen i sig finns inte mycket att säga. Bussföraren gör helt fel enligt min åsikt. Han ska vänta tills det är "klart" och kan inte förutsätta att alla bilar ska svänga av. Att sista bilen är skymd är ingen som helst ursäkt. Och ja, även bilisten ska givetvis hjälpa till i situationen utan att provocera, men det fråntar inte bussföraren ansvaret.

Väldigt idiotiskt dessutom att peka finger och ger ingen bra bild av en yrkestrafikutövare, allra minst som bilen i sig inte gjort något fel.

Att sedan döma ut en hel förarkår i kommentarer är bara tramsigt, men tyvärr inte ovanligt. Där instämmer jag i Ersa och övrigas kommentarer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2011, 10:43:47 AM
En kommentar under artikeln var iaf värd att kopiera in här:

Skrivet 29 apr 2011 10:32 av Anders

I Indien t.ex. är det mer regel än undantag att man skiter i skyltar och trafikljus. Där samspelar förarna istället, något vi kan lära av tycker jag.

Man kanske kan kombinera det bästa med Indien med det bästa med Sverige. Nämligen att man följer skyltar och trafikljus men att man anpassar sin körning till att alla andra kanske inte gör det.

Indien:
Trafikolyckor per capita: 0,00047
Trafikolyckor per fordon: 0,0077

Sverige:
Trafikolyckor per capita: 0,00034
Trafikolyckor per fordon: 0,00057

http://www.indien.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=9855&start=15

Kommentaren är bra tills den börjar jämföra med Indien. Sådant där "ängarna-längst-bort-är-de-grönaste" gillar jag inte.

mushkot

Citat från: Peter L skrivet 29 april 2011, 11:01:39 AM
Om situationen i sig finns inte mycket att säga. Bussföraren gör helt fel enligt min åsikt. Han ska vänta tills det är "klart" och kan inte förutsätta att alla bilar ska svänga av. Att sista bilen är skymd är ingen som helst ursäkt. Och ja, även bilisten ska givetvis hjälpa till i situationen utan att provocera, men det fråntar inte bussföraren ansvaret.

Väldigt idiotiskt dessutom att peka finger och ger ingen bra bild av en yrkestrafikutövare, allra minst som bilen i sig inte gjort något fel.

Att sedan döma ut en hel förarkår i kommentarer är bara tramsigt, men tyvärr inte ovanligt. Där instämmer jag i Ersa och övrigas kommentarer.
Ja det är uppenbart att han gör fel, men tydligen inte lika uppenbart att föraren som filmar också gör det. Har man inte ögonkontakt bör man kunna förutse en sådan situation enligt min mening.

Hagri

Sven lever farligt. Han verkar utgå från att alla andra alltid skall gör allt rätt i trafiken.
Grundregel är att man skall köra så att man undviker fara, för sig själ, medtrafikanter och andra som vistas på eller vid vägen. Man har en massa skyldigheter i trafiken men ingen rätt. Och lever man efter det så lever man längre.
Hade alla hållit på sin rätt i förhållande till cyklister hade det "fällts" fler cyklister än det fälls älgar under älgjakten per år.