Nynäsbanan ersätts av bussar?

Startat av Björn Forslund, 23 september 2007, 22:14:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2007, 23:16:37 PM
Inte nog med det, kommunalrådet jämför med Norrtälje, som har "en buss var femte minut" och vill ha åtminstone 10-minutertrafik på Nynäs!

Finns tillräcklig kapacitet för en sådan trafik på nämnda terminaler? Samt på Nynäsvägen norr om Gubbängsmotet?

Men men, frågan är ju akademisk eftersom BV beslutat att satsa pengar på banan. Ny kapacitet på terminalerna behövs ju bara tillfälligt.

/UB

Björn Forslund

Frågan är väl också hur många bussar det behövs i rusningstrafik för detta, även om endast en del av dem skulle gå till Cst och/eller Gup?
Två X10-enheter rymmer ca 400 sittande, vilket innebär 8 bussar om man kör med B9S ledvagnar för nå motsvarande kapacitet. Vilket innebär 16 bussar /timme till/från Nynäs i rusningstrafik.

Peter Rost

SL  lär  ha  backat,  så  det  blir  fortsatt  tågtrafik. SL  kommer  dessutom  att  sätta  in  fler  direktbussar  till  Gullmarsplan  på  morgonen  från  Nynäshamn,  och  på  eftermiddagen  direktbuss  från  Gup-Nynäs. Det  blir  dessutom  också  en  "back-up" med  ersättningsbussar  vid  eventuellt  inställda  tåg.

Mvh
Peter

Björn Forslund

Ja, som igår. Ett växelfel försenade tågen, och 18:22 tåget från Cst avgick ca 10 min försenat. "Lill-pendeln" i Vhe väntade inte, utan körde iväg, säkert tom. Tidtabellen framför allt, även om inga resenärer finns ombord, och man åker ifrån de som skulle varit ombord.
Efter en stund rullade en ersättningsbuss in vid hållplatsen, och den hygglige föraren släppte av mig vid Älgviken.
Det verkar svårt att överhuvudtaget få till en fungerande pendeltågstrafik, det är ju inte bara Nynäsbanan som strular. Och det förefaller rätt meningslöst att köra tåg när man ändå måste gardera med parallell busstrafik.

Axel

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 oktober 2007, 08:55:58 AM
Ja, som igår. Ett växelfel försenade tågen, och 18:22 tåget från Cst avgick ca 10 min försenat. "Lill-pendeln" i Vhe väntade inte, utan körde iväg, säkert tom. Tidtabellen framför allt, även om inga resenärer finns ombord, och man åker ifrån de som skulle varit ombord.
Möjligen kan tåget behöva vara i Nynäshamn i tid för att kunna avgå i tid, men isåfall tycker jag att upplägget är dåligt. Det borde vara 10-12 minuter vid ändstation, så man kan vänta på anslutningen utan att nästa tur blir försenad.

Liknande fenomen drabbade mig ofta i Kungsbacka. Bussarna till Onsala (730,731,733,734) har en varvtid sådan att de precis hinner runt på en timme. Väntar de på ett tåg, missar de tåget när de kommer tillbaka. Likaså om det är extra många resande.
Jag tycker att tidtabellen skulle ha lite luft, så att en smärre försening inte påverkar anslutningarna. Sjuåtta minuter extra mellan turerna skulle väl inte skada och inte kosta för mycket.

Björn Forslund

Det är ungefär 10 min i Nynäshamn om tåget är i tid, så det ska inte vara något problem att invänta försenat tåg från Stockholm. Problemet är att det väntande tåget i Vhe (avgångstid normalt 25 över kvällstid) blockerar spåret för ankommande tåg från Nynäshamn (ank. 35 över), som får vänta, antingen tills det försenade tåget avgått, eller tills tåget från Vhe mot Stockholm och Bålsta, som går 37 över, kört. De få resenärerna mot Stockholm missar då alltså sin anslutning, och får vänta max 15 min till nästa tåg.
Tyvärr prioriterar ST eller BV som vanligt ibland väldigt underligt. Den stora mängden folk från stan får ta ersättningsbuss (i bästa fall) eller vänta upp till en timme på nästa tåg mot Nynäshamn (i sämsta fall), medan de få som åker mot Stockholm prioriteras. På¨morgonen är det ofta tvärtom, men då spelar det inte så stor roll, eftersom det går 4 tåg/timmen från Vhe.