Den trafikansvarige på Veolia får böta 10 000 kronor

Startat av Hagri, 27 april 2011, 05:24:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Bussföretag får böta efter allvarliga fel
Trafikpolisen fann allvarliga fel på tolv av Veolias bussar i november och december förra året. Den trafikansvarige på bussföretaget får nu böta 10.000 kronor

Läs mer i Göteborgs-Posten

1896

Mitt ex är skyldig mig 10000:- och dom pengarna lär jag aldrig få se...., allvarligt, detta var ju en löjlig summa för detta enorma bolag, och även om det är en enskild chef som får betala, så lär han klara det på en månadslön.

mushkot

Jag tycker att även företaget borde få böter. Som det är nu när endast individer får böter, kan förare länna sig pressade att "inte krångla" och påpeka en massa fel på bussarna hela tiden. Företaget lider ju ändå inte av detta...

Zella

Citat från: mushkot skrivet 27 april 2011, 10:00:15 AM
Jag tycker att även företaget borde få böter. Som det är nu när endast individer får böter, kan förare länna sig pressade att "inte krångla" och påpeka en massa fel på bussarna hela tiden. Företaget lider ju ändå inte av detta...

Men om man vet att det är trafikfarliga fel på bussen och strunta i det och bara kör vidare så tycker jag att förarna ska ta böterna. Tänk om det händer något på linjen där någon skadar sig allvarligt, får men för livet.

Walter

Citat från: mushkot skrivet 27 april 2011, 10:00:15 AM
Jag tycker att även företaget borde få böter. Som det är nu när endast individer får böter, kan förare länna sig pressade att "inte krångla" och påpeka en massa fel på bussarna hela tiden. Företaget lider ju ändå inte av detta...

Företagsbot finns ju, om detta kan användas för dessa brott vet jag dock ej.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

mushkot

Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 27 april 2011, 13:11:19 PM
Men om man vet att det är trafikfarliga fel på bussen och strunta i det och bara kör vidare så tycker jag att förarna ska ta böterna. Tänk om det händer något på linjen där någon skadar sig allvarligt, får men för livet.

Helt klart. Skev mitt inlägg lite snabbt och slarvigt, tycker ansvaret ska delas mellan företag och förare. Kanske även för kör- och vilotider? Då skulle även företagen ha intresse för att dessa följs. Men det kanske är ett större problem på lastbilssidan...

Ersa

Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 27 april 2011, 13:11:19 PM
Men om man vet att det är trafikfarliga fel på bussen och strunta i det och bara kör vidare så tycker jag att förarna ska ta böterna. Tänk om det händer något på linjen där någon skadar sig allvarligt, får men för livet.

Så tänker kanske en äldre erfaren tillsvidareanställd förare som har 5-10 år kvar till pensionen. Men en yngre behovs/timtidsanställd förare som har max 5-10 år i branschen är inte lika bestämd. Arbetsmarknaden är hård, och den yngre timtidsanställde vågar knappast bråka alltför mycket för att inte riskera en nedgång när det gäller framtida köruppdrag. Då håller man hellre tyst och kör vidare än att driva saker till instanser som t.ex Arbetsdomstolen. Jag säger inte att saken är rätt eller fel. Utan bara att det är på detta vis idag.

Omnilasse

För företaget är nog ändå den stora kostnaden och det som verkligen betyder något att trafikhuvudmännen agerar i sådana här lägen - ifall det är åtskilliga felaktigheter vad gäller att uppfylla grundläggande saker i avtalen. Det har man ju gjort i det här fallet och det uppfattas nog som allvarliga för företaget än vad en specifik tjänsteman får böta. Däremot är det viktigt som princip att chefer förstår att även de har ett ansvar - det är nog inte beloppet som är det viktiga där.

Ibland får jag nästan uppfattningen att det tycks finnas något slags spänning i att trafikhuvudmannen kontrollerar att företagen kör fordon som är trafikdugliga eller att de i övrigt uppfyller avtalen - men det handlar ju faktiskt om att alla trafikutförare skall ha samma villkor. Är det en som struntar (nu talar jag generellt och inte om något specifikt fall) i att uppfylla avtalen och inget händer - får ju det bolaget en rätt avsevärd konkurrensfördel framför de andra. Det är inte bra för branschen i sin helhet.

Att vänta på att någon ska åka dit i en poliskontroll hör ju ändå till ovanligheterna och trafikhuvudmännen måste faktiskt ha så pass bra kontroll på de som utför trafiken att grundläggande regler efterlevs i alla fall.   

Hagri

Citat från: Ersa skrivet 27 april 2011, 20:29:49 PM
Så tänker kanske en äldre erfaren tillsvidareanställd förare som har 5-10 år kvar till pensionen. Men en yngre behovs/timtidsanställd förare som har max 5-10 år i branschen är inte lika bestämd. Arbetsmarknaden är hård, och den yngre timtidsanställde vågar knappast bråka alltför mycket för att inte riskera en nedgång när det gäller framtida köruppdrag. Då håller man hellre tyst och kör vidare än att driva saker till instanser som t.ex Arbetsdomstolen. Jag säger inte att saken är rätt eller fel. Utan bara att det är på detta vis idag.
En bra sammanfattning av verkligheten, tyvärr.
Sedan har en "krånglig" arbetstagare inte lätt i upphandlingens Sverige heller. Det kan bli problem när en ny operatör tar över trafiken.

yngrot

Ska bli intressant att se vad som händer när Västtrafik skall kolla Veolia i början på maj..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Veolia har fått godkänt av Västtrafik efter deras revision efter alla klagomål..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina