Dubbeldäckare vid Karlaplan

Startat av Hasse L, 26 april 2011, 22:37:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

MS Floria är De Samseglandes (rederiernas) senaste nytillskott i flottan av finlandsbåtar och det s.k. Strindbergshuset är just rivet. SL H33 4293 lämnar Karlaplan och svänger åter in på Karlavägen, bara ett par minuter återstår till ändhållplatsen vid Radiohuset.

Staffan Sävenfjord

Trevlig bild i vanlig ordning.

"De samseglande" är alltså det som redan 1957 blev Silja Line men namnet Silja Line dök inte upp i marknadsföringen och på båtarna förrän en liten bit in på 1970-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

m/s Floria minns jag bra. Reste med henne när hon var sprillans ny. Jag tror att "De samseglande" började profilera sig tydligare under "Silja Line" när uppstickaren Viking började bli en allt större konkurrent.

Nico

Äuhm, mina herrar kollegor... detta är väl inte Landgången!?  ;)

Vad gäller H33:an så var det en mycket trevlig bild. Minns att i stort sett de enda gångerna som man fick åka slikt var när en viss moster på Styrmansgatan skulle besökas och då fanns det i alla fall lite valmöjligheter. Tror aldrig mostern ifråga riktig kopplade att jag inte ville besöka henne (utan det var snarast ett nödvändigt ont) i sig utan åka dubbeldäckare och majestätiskt gunga fram med utsikt över stan.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 27 april 2011, 10:01:02 AM
Äuhm, mina herrar kollegor... detta är väl inte Landgången!?  ;)

Vad gäller H33:an så var det en mycket trevlig bild. Minns att i stort sett de enda gångerna som man fick åka slikt var när en viss moster på Styrmansgatan skulle besökas och då fanns det i alla fall lite valmöjligheter. Tror aldrig mostern ifråga riktig kopplade att jag inte ville besöka henne (utan det var snarast ett nödvändigt ont) i sig utan åka dubbeldäckare och majestätiskt gunga fram med utsikt över stan.  :D

H33:an ja...minns hur förbluffande moderna dessa bussar såg ut, med sina stora sidofönster och låggolv långt innan ordet var uppfunnet. De fyrkantiga strålkastarna var väl inte så bra, men snyggt var det.

christian berg

Tack för mycket fin bild!

Christian B

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 april 2011, 22:37:33 PM
SL H33 4293 lämnar Karlaplan och svänger åter in på Karlavägen, bara ett par minuter återstår till ändhållplatsen vid Radiohuset.
Tack för den snygga H33:an.
Jag gillade dessa mycket. Synd att ingen finns bevarad.

HJP