Expressbussar i Jönköping annandag påsk, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 april 2011, 18:22:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med visningen av de bussar som körde för Swebus.

Klockan 13.20 avgick linje 830 mot Göteborg.
Ordinarie buss var BEC214.

Förstärkningen kördes av Smålandsbussen med STX715.

Klockan 13.35 avgick linje 832 mot Malmö med en ensam buss.

WFJ172.

Klockan 13.50 avgick linje 832 mot Stockholm och Uppsala.

Ordinarie buss var Swebus 7013 Scania K400 OmniExpress, men den ville inte vara med på bild.

Förstärkningar kördes till Stockholm, en av dem av Alternativ Trafik med SNY604...

... och Carlsteins med BRD277.

Klockan 14.25 avgick linje 830 mot Stockholm och Uppsala.

Bara ordinarie buss gick till Uppsala och den kördes av WUL872.

Två förstärkningsbussar varav TOG373 gick till Linkpöping.

Medan AME822 gick till Stockholm.

Fortsättning följer...

Jacob

Älskar expressen med förstärkning, blir så mycket liv i bilderna :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2011, 18:22:52 PM
... och Carlsteins med BRD277.

Ursäkta, men för j***a snygg buss detta är! Klart den snyggaste 9700 jag sett :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2011, 18:22:52 PM
Förstärkningar kördes till Stockholm, en av dem av Alternativ Trafik med SNY604...

Ser att herr Lövgren inte fick va ledig igår  ;)

//Niclas

Hans Fredriksson

Ser ut som Staffan lägger upp avgångarna i kronologisk ordning och då kommer nog inte "min" avgång med i Sävenfjords svep.
Trots att det är annandag påsk är 01:45 en okristlig tid vad gäller klockslag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 april 2011, 21:22:50 PM
Ser ut som Staffan lägger upp avgångarna i kronologisk ordning och då kommer nog inte "min" avgång med i Sävenfjords svep.
Trots att det är annandag påsk är 01:45 en okristlig tid vad gäller klockslag.

Nej, klockan 17.30 hade jag tagit 49 "godkända" bilder på expressbussar och tog farväl av terminalvärdar (heter det så numera och inte trafikledare?) och försäljningspersonalen. Den senare hade väl undrat varför jag sprang omkring där med kamera på magen även om de artigt nog höll god min och tyckte det var trevligt att jag avslutade mitt besök med att presentera mig. Att jag inte gjorde det tidigare beror på att det var folk som skulle köpa biljetter hela tiden innan dess. Det förvånar mig att folk kommer med stora resväskor och bara går fram till disken och beställer en bussbiljett till Stockholm. Vad jag såg var det ingen som blev utan även om de ibland fick stå över någon avgång. Tror folk att Swebus har kvar sin platsgaranti?

Jag är mäkta imponerad både av det fungerade så bra med biljettförsäljning och att man lyckades få resenärerna på rätt buss. Det var bara vid en avgång mot Stockholm på eftermiddagen som det blev lite fel så en buss lastade för många och en annan buss fick göra ett ärevarv för att ta upp dessa övertaliga. Det blev ungefär en halvtimmes försening för två bussar på köpet. Annars var förseningarna inte vad jag kunde se i något fall över tio minuter, oftast under fem.

Det är också nödvändigt för att logistiken vid gaterna skall fungera att bussarna kommer i väg i rätt tid eller med bara liten försening. Annars får nästa buss vänta på att komma in till gaten. Byta gate är inte något man gärna gör eftersom det innebär att 50 resenärer och 100 väskor (barnvagnar och papegojor oräknade) skall tränga sig genom folkmassorna i terminalen.