En skåneresa, 17-18/4 2011

Startat av Jacob, 26 april 2011, 01:38:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hejsan! I lördags den 16/4 åkte jag ner till Skåne för att träffa Tonnie i några dagar (hemresa 20/4). Åkte med Swebus, och på nervägen hade jag äran att resa med 7013, som nu är min solklara favorit bland Swebus nuvarande bussar.

Direkt efter ankomst till Svävarterminalen påbörjade vi vår nattresa, som gick kors och tvärs över Skåne. Vi följde dock inte planeringen på slutet, utan beslutade att vi skulle åka hem och sova för att sedan vara redo för nya äventyr på dagen. Det resulterade i att vi åkte till Ystad, där Sundspärlans körde tågersättning med sin ursnygga Cityliner. Tyvärr hade jag inte kameran med mig så det fick bli mobilbilder:

sedan rullade en 9700 HD in som också var ursnygg:

Sedan bilder från den 18/4:

Tonnie skulle iväg på ett ärende i Lund på morgonen, så jag hade lite lundatid för mig själv.

Först ut är Lysekils Buss 2186 på Lund C:

Därefter fyndade jag en Setra från BK Buss, trodde jag hade turen att fånga den jag missade på Bandy SM, men tyvärr, eller tyvärr ska jag inte säga, men det var i alla fall en annan individ, WNX 025:

Efter detta inhandlades nybakade bullar på St Jakobs stenugnsbageri, som vi hade med oss som färdkost på tåget till Helsingborg. Väl framme i Helsingborg bar det av till Örkelljunga med Bergkvarabuss 535, här i Örkelljunga:

Sedan bar det av mot Ängelholm, med Isaksson Karlssons Omniexpress, här i Ängelholm:

I Ängelholm roade vi oss med att åka DAB, något som inte var så imponerande:

Arriva 6488 + 6493

Efter DAB-turen bar det av tillbaka till Örkelljunga med Nobina 7049:

I Örkelljunga blev det inköp av lite godsaker inför resan till Markaryd, som skedde i en gammal Mercedes Integro med underbart motorljud, sedan vidare till Hässleholm i en låggolvsMerca från Nobina, vidare med Pågatåg till Lund och till sist en Solaris från Veolia hem till Lomma!

Det var allt för denna gång, bilder från 19/4, då calken kom på besök, och 20/4, då jag reste hem, kommer senare. :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!