Linjen som bara gick på söndag

Startat av Bengt H, 25 april 2011, 23:19:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Linje 25 i Borås började trafikeras av Borås åkeri Södra torget – Brämhult åren strax före andra världskriget. Linjen blev en av de första som drogs in som följd av restriktionerna under kriget och den återkom först några år efter krigsslutet. Då förlängd med en slinga över Hyberg. Linjen fick också en kyrktur söndagar från stan till Brämhults kyrka och som gick tillbaka efter gudstjänstens slut.

År 1961 drogs trafiken på linjen in med undantag för kyrkturen. Därmed trafikerades linjen bara med en tur på söndagar och gjorde så i 10 år.

Tidtabell för något av de sista åren

En bild från februari 1969. Vagn 142 går på gamla Brämhultsvägen. I bakgrunden syns Åsvägen som inte är färdigbyggd upp mot Brämhult ännu och lastbilen i bakgrunden kommer på Kapplandsgatan. Till vänster om lastbilen syns Fjärdingsskolan.

Vid Brämhults kyrka. Vagn 135 på vad som kan vara den sista turen. Bilden är från augusti 1971 och vid tidtabellskiftet sommar/vinter det året slutade linjen att gå

Vad hände då med Hybergstrafiken. Jo en privat åkare sökte tillstånd att köra linjen och fick det trots protester från Stadsbussarna. Protesterna klingade ju lite falskt eftersom man nyss dragit in trafiken och därmed inte utnyttjade sin koncession. SJ, som också hade en outnyttjad koncession för en linje via Hyberg till Fristad, började köra en tur i veckan för att bevaka sin del som gällde sträckan utanför Brämhults kommun.

I februari 1969 övertog Stadsbussar Hybergstrafiken igen och från vintertabellen samma år ersattes den lilla Mercedesbussen av en vanlig stadsbuss, vagn 114, Volvo B655/Hägglund. Linjen fick då nummer 26, troligen för att särskilja den från kyrkturen. Ett par bilder som visar den lantliga idyllen på sträckan mellan Korsvägen och Hyberg

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt H skrivet 25 april 2011, 23:19:31 PM
En bild från februari 1969. Vagn 142 går på gamla Brämhultsvägen. I bakgrunden syns Åsvägen som inte är färdigbyggd upp mot Brämhult ännu och lastbilen i bakgrunden kommer på Kapplandsgatan. Till vänster om lastbilen syns Fjärdingsskolan.

Underbara bilder! Bussan på denna bild befinner sig alltså ungefär där Våglängdsgatan går idag?

Hur intensiv var busstrafiken i övrigt på Hässleholmen, Boda och Brämhult under denna tid?

//Jonas G (som 1994-95 arbetade på Bodaskolan)
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt H

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 april 2011, 00:23:46 AM
Underbara bilder! Bussan på denna bild befinner sig alltså ungefär där Våglängdsgatan går idag?

Hur intensiv var busstrafiken i övrigt på Hässleholmen, Boda och Brämhult under denna tid?

//Jonas G (som 1994-95 arbetade på Bodaskolan)

Det stämmer att vägen som bussen går på ligger ungefär där Våglängdsgatan är idag.

Den enda linje, förutom linje 25 och 26, som gick där i skiftet 60/70-tal var linje 5 (Norrbygärde – Södra torget – Hässleholmen – Myrås – Källebäcksryd) och den hade en turtäthet på 20 minuter. Tillsammans med linje 9, som också hade tjugominuterstrafik, innebar det tiominuterstrafikk mellan Södra torget och Lasarettet. En buss var tjugonde minut var i sämsta laget för det då kraftigt växande Hässleholmen. Det var många förstärkningsbussar på morgon och eftermiddag. Jag vill minnas att en tur in mot stan på morgonen före klockan 8 hade tre, eller var det kanske rent av fyra, bussar varav en utgjordes av linje 26 när den kom igång 1969.

Staffan Sävenfjord

Mycket trevliga bilder, som väcker gamla minnen.

Hyberg kom något årtionde senare betjänas av att vissa turer på linje 1 utsträcktes från Sörbo till Hyberg. Dessutom fanns linje 41 som gick med fyra turer per dag i slinga. Hälften av turerna tog Hyberg först, andra hälften sist.

Beträffande kyrkbussen till Brämhult gick den tillbaka "efter gudstjänstens slut" så det fanns alltså inte någon annonserad tid. Bussföraren fick alltså sitta och vänta under den halvannan timme som detta tog och det var ingen särskilt populär tjänst för de förare som inte gick i kyrkan. Sommaren 1966 blev det ännu värre. Gudstjänsterna i Brämhult flyttades till klockan 09.00 men turlistorna var när detta bestämdes redan fastställda och kunde inte ändras. Följden blev att församlingen fick köra en buss på egen bekostnad klockan 08.30 medan den ordinarie bussen 10.30 gick i alla fall. Dock blev det förstås inga resenärer på den och med stöd av texten "åter efter gudstjänstens slut" kunde den spetsvända i Brämhult och gå tillbaka till stan. Även då utan resenärer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

sweman

CitatÅr 1961 drogs trafiken på linjen in med undantag för kyrkturen. Därmed trafikerades linjen bara med en tur på söndagar och gjorde så i 10 år.

En mycket underlig linje denna kyrktur, i varje fall sommaren 1961 då jag körde den några gånger. Vid körning mot kyrkan gjorde den en vid sväng över Hyberg men vid återfärden efter gudstjänsten så var det raka vägen in till Södra Torget. Inte för att det bodde så många utefter slingan runt Hyberg och ingen steg heller på bussen där då man ju inte kunde komma tillbaka med bussen efteråt. Endast några få passagerare från Södra Torget brukade medfölja.
Även om jag hellre kört buss så kan jag inte förneka att det var mycket skönt att ligga utsträckt på gräset under träden medan jag väntade på återfärden.

Arne Porsman

yngrot

Trevliga bilder har kört 26 en del och även vagn 135 142 ,114 fanns inte kvar när jag börja 1978..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina