Fråga om en Neoplanmodell

Startat av Jacob, 25 april 2011, 17:30:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej. Neoplan Spaceliner har ju en väldigt låg front, medan Skylinern har lite mer kaross ovanför framlysena. Men på Bussmickes Hemsida hittade jag denna: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Westingruppen/Westin_Buss/slides/Westin_Buss_OWD605_Norra_Bantorget_Stockholm_040418.html.

Detta ser ut som en Skyliner med Spacelinerfront. Stämmer det?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Peter Elmheden

Har aldrig tänkt på det men håller med dig efter idogt tittande på bildsidor.

Raffe

Det skiljer lite mellan busstyperna, Spaceliner har hängande torkare medans Skyliner har torkarna
nere under rutan. //Raffe

Blue

Citat från: Jacob A skrivet 25 april 2011, 17:30:53 PM
Hej. Neoplan Spaceliner har ju en väldigt låg front, medan Skylinern har lite mer kaross ovanför framlysena. Men på Bussmickes Hemsida hittade jag denna: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Westingruppen/Westin_Buss/slides/Westin_Buss_OWD605_Norra_Bantorget_Stockholm_040418.html.

Detta ser ut som en Skyliner med Spacelinerfront. Stämmer det?

//Jacob

Den där är väl byggd som en superspace om jag minns rätt, dvs. det finns ingen genomgång från förarplats till resten av undervåningen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niclas Rosenius

Denna är en Skyliner. Men många av Westins Skylioner är byggda med en mellanvägg som Blue skriver.

Att fronten är lägre är troligvis som en Space är hur man specar bussen från början. På den tiden som denna buss är byggd kunde man få speciallösningar hos Neoplan typ denna.

//Niclas

Mr Problem

En av dom bästa bussar som tillverkats!

Fronten kommer från en 2 axlad space som tillverkas i Stuttgart klima i frontbox
Sovkabin uppe på framaxel, dörr från förarkabin, klima från takanal nedervåning
Guide stol i mitten, behöver ej fällas när paxet kliver av/på
Stora draglådor under sovkabin, plats för vidofilmer och kartor
Video monterad bakom växelspak, lätt att byta film
Extra mätare för tryckluften, 4 kretsar
Radio tre enheter vid förare, video uppe-cdväxlare nere-förare radio, video nere-cdväxlare uppe- förare radio
En högtalare vid varje stolspar
Högtalare i låda bakom förare isolerad från sovkabin
Stora bagaget
Städfack mella framhjul med lucka från nedervånging
Alla ventiler som brukar krångla inflyttade i lådor och bagage
Lucka för att föränkla kylarbyte
Mera kommer jag inte i håg just nu!

Evert

Tror att Magnus Dammberg var inblandad i huer denna buss skulle beställas. Kolla med honom.