Huvudmeny

Påskdag i Velinga

Startat av Hans Fredriksson, 25 april 2011, 16:09:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Många tror det är julen men det är påsken som är den stora religiösa högtiden.
Helgen påsken firades även innan jesu födelse. Inte av de kristna, de var då liksom ännu inte uppfunna.
Även om jag tillhör skaran de sekulariserade så är det inget som hindrar att jag firar påsk och besöker Velinga kyrka på påskdagen. Alla var ju välkomna enlig annonseringen, såväl den trosvisse, tvivlaren som sökande.
Eddie Meduza satte Velinga på kartan med "Rock i Velinga" men det var nog smålänningen i mig som avgjorde valet. Det bjöds nämligen på påsklunch efter mässan.
Den manliga delen av prästerskapet var nyfiken på vem som äger Mercan på parkeringsplatsen. Han ville prata bil. Jag säger som Hasse Alfredsson. Moderna präster är så moderna att de pratar både om fotbollsmatcher och reaplan.
Dagens behållning var musiken och speciellt Wilhelm Peterson-Bergers "Sommarsång" ur Frösöblomster.

Carl Eric

Ni ser ju ut att ha haft det riktigt trevligt! Själv så delade jag ut påskliljor till alla i församlingen. Det var, intressant!

Ser också att vi sjöng samma pslamer... Även fast påsken är större så måste jag säga att jag uppskattar julpsalmerna mer!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!