I väntan vid Nynäsvägen för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 april 2011, 07:56:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

På uppfartsrampen från Nynäsvägen mot Gullmarsplan inväntar en H20 nästa uppdrag den 22 april 1966. Skulle vara intressant att se turlistan för denna tur 45. Någon som har den?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Trevligt med H20 på 144:an. Ur diggarsynpunkt iaf....
Konstigt nog har jag bara minne av Metropol på 144:an. Under vilken period gick H20 på 144?

/Björn

Mr G

Häftigt! Detta har jag aldrig sett, men varför inte? Kunde det gå H20 på 64:an före den 5 april -64 kunde det förstås gå efter den 5 april också. I Skanstullsdelen ändrades väl inga trafikförutsättningar vid öppnandet av t-bana 2. Fast jag vet inte när 64/144 flyttades till Hammarby? Jag antar att det var den 5 april, men det kan ju lika gärna ha varit vid dagen H.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 april 2011, 10:28:22 AM
Fast jag vet inte när 64/144 flyttades till Hammarby? Jag antar att det var den 5 april, men det kan ju lika gärna ha varit vid dagen H.

En koll av bildmaterial pekar på att Söh hade linje 144 fram till Dagen H.

/Gunnar

Mr G

Vän av ordning frågar sig då om H20 även kan ha gått på andra linjer med tresiffriga linjenummer. Jag har aldrig sett det själv, och detta är första bilden som jag ser detta på.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 25 april 2011, 13:08:34 PM
Ytterligare koll tyder på att Hammarby körde (en stor del av) linje 144 sommaren 1967 då linje 10 gick med Metropol.

Citat från: Mr G skrivet 25 april 2011, 14:48:53 PM
Vän av ordning frågar sig då om H20 även kan ha gått på andra linjer med tresiffriga linjenummer. Jag har aldrig sett det själv, och detta är första bilden som jag ser detta på.
Det är väl tänkbart iaf 1964-67. Någon kanske har turlistor över extravagnar från Söh under denna period där kopplingar mellan extravagnar på olika linjer framgår.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 25 april 2011, 13:08:34 PM

/Gunnar

Vad skönt att den sista överraskningen ännu inte har inträffat! Härlig bild!
Kom vi inte tidigare fram till att Hammarby körde linje 144 från 5 april 1964 bl.a med hjälp av de H19 som stog i Söderhallen och tidigare ex.vis gick på linjerna 63 och 64? Hammarby hade inte plats att ställa upp alla H19 utan hämtade vagnar i Söderhallen. D.v.s de H19 som senare kom att gå på linje 10. Det är klart att då ser man ju Söders vagnar på bilderna fast det är Hammarby som kör linjen. Samma förhållande rådde väl även på linje 130? Hm jag undrar om det inte var Hobgoblin som visste det här.

F.ö är det väl inte helt osannolikt att Brännkyrka hämtade ut vagnar från Bromma före 1964 då man hade platsbrist i Brännkyrka apropå en tidigare diskussion. 

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 25 april 2011, 21:31:11 PM
Hm jag undrar om det inte var Hobgoblin som visste det här.

Mr H

Ja, han kan säkert tillföra en hel del.

/Gunnar

Mr H

Det har ju funnits en del historiska märkligheter minst sagt i placeringarna. När Nyboda hade H24:or placerade så bytte man de en tid dagligdags med Söder i något slags omloppssystem, kanske av verkstadsskäl kanske av andra skäl. Det här pågick under en ganska så lång period! Det var t.o.m så att jag åkte en H24 på linje 130 en morgon för att senare på eftermiddagen åka samma H24 på linje 47 och jodå ficktidtabellerna för 130 fanns fortfarande kvar i hållaren! Någon som kommer ihåg det här och kan berätta varför? T.o.m H24:orna i 55xx-serien som ju stog avställda efter dagen H och sedan placerades i Söder uppenbarade sig helt plötsligt i Nyboda genom omloppssystemet!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 26 april 2011, 10:46:07 AM
T.o.m H24:orna i 55xx-serien som ju stog avställda efter dagen H och sedan placerades i Söder uppenbarade sig helt plötsligt i Nyboda genom omloppssystemet!

Mr H

66/1 gick 24 sep 1967 med 75500. Jag har antagit att Nyboda hade 66:an då, men jag kanske har fel? Kände inte till begreppet "omloppssystemet". Intressant, men vi får inte glömma H20 på udda linjer!

/Gunnar